937 206 läst ·
6 355 svar
937k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Nu har jag läst på lite i trådens +420 inlägg och vad jag förstått är pemsil inget man kan köpa utan något man bygger ihop själv. Och att denna pemsil (pemslang + sil i änden) sticks ner i ett foderrör som spolats ner. Rätt uppfattat? Finns det någon vedertagen standard på pemslangens och foderrörets diameter? Och vad skulle du säga är fördelen med pemsil vs. rörspetsbrunn?M Mardigan skrev:Givet att det finns ett lager sand på åtminstone 1m under vattennivå så säger jag att du bör spola ner en pemsil. Det är det billigaste och enklaste.
Vill man göra det mer avancerat så provar man en filterbrunn. Finns inga garantier för att något av alternativen fungerar ”tillräckligt” bra men ett test med att spola kostar inte många kronor.
Det alternativet jag inte skulle valt är rörspets eftersom det är det sämsta alternativet för i princip alla förhållanden. Jag har erfarenhet av alla tre alternativen.
Hur man spolar finns beskrivet tidigare i tråden och i min profil finns lite bilder och filmer på när jag gör olika saker dock ingen fullkomlig beskrivning där.
För min del kommer filterbrunn bli lite för avancerat och går gärna på enklare lösning.
Vilken typ av jordborr körde du med? Handdriven och sedan koppla på förlängningar?C Commodore64 skrev:Jag installerade min brunn för några år sedan och hade liknande tankar med perforerade foderrör osv. Men till slut blev det blev en enkel rörspets. Borrade med jordborr till 4m där jag stötte på vattnet. Gick ju då inte att borra mera då så jag slog ner rörspetsen den sista biten, typ 3m eller så Där vi bor är det typ ren sand/grus så långt ner jag grävt/borrat, så lättborrat och tillrinningen är mycket bra. Fyllde precis poolen 30+ kubik utan problem. Har aldrig varit slut på vattnet så länge vi haft brunnen.
Så jag har inget behov av IBC-lösning här hemma, men har tankar på liknande brunn på lantstället med okända markförhållanden och längre sträckor uppför backe osv. Ifall jag skulle få dåligt flöde där så låter IBC mellanlagring som en mycket bra idé.
Det innebär ju också då lägre krav på och enklare brunnsinstallation. Bara man får vatten så räcker det ju.
Ifall du inte redan gjort så kan jag rekommendera att borra med jordborr och se vad för material du får upp.
Ja man bygger det själv.C copello2 skrev:Nu har jag läst på lite i trådens +420 inlägg och vad jag förstått är pemsil inget man kan köpa utan något man bygger ihop själv. Och att denna pemsil (pemslang + sil i änden) sticks ner i ett foderrör som spolats ner. Rätt uppfattat? Finns det någon vedertagen standard på pemslangens och foderrörets diameter? Och vad skulle du säga är fördelen med pemsil vs. rörspetsbrunn?
För min del kommer filterbrunn bli lite för avancerat och går gärna på enklare lösning.
Och ja man spolar ner ett foderrör som pemslangen med sil i änden stoppas ner i. Sedan dras foderröret upp igen.
Vad man använder för dimensioner är en smaksak och vad man vill ha för resultat. Ju grövre grejer desto större potential för höga flöden. Men med grövre grejer så kostar utrustningen mer.
Vi spolar i normalfallet mer 70mm avloppsrör eller aluminiumrör men kan även spola med 50mm avloppsrör. Jag har till och med spolat ner 160mm rör. Med grövre spolrör krävs högre flöde.
Om du har tillgång till ett rör med nästan vilken dimension som helst så börja prova att spola ner i marken för att lära dig hur det fungerar och vilken kraft vattenflöden har på att förflytta material. Med ett klenare rör så kan du spola med ett flöde du får från ett vanligt vattenutkast.
Nackdelar med rörspets är bland annat att du slår och våldar på gängade detaljer vilket kan leda till att rören och gängorna kan gå sönder, med luftläckage spm följd. Du har dessutom ingen aning om hur det ser ut i marken där du är med spetsen för tillfället. När man spolar så ser man vilka fraktioner man spolar upp och det är ungefär så det ser ut där nere. Man känner dessutom om man går i lera direkt.
Utöver detta så ska man helst inte ha järndetaljer nere i marken eftersom det rostar och leder till att det tätnar i silen och mer rostpartiklar följer med vattnet och sätter igen din bevattning.
Tack för bra svar!
Några tips på pump för bevattning av 500 kvm gräsmatta + ett par större rabatter?
Tanken är att koppla pumpen på bevattningssystem typ Hunter / Rainbird / Gardena.
Tar även gärna emot tips på pumpstation. Ser att vissa gräver ner pumpen i en låda någon meter under marken, verkar vara ett bra alternativ. Finns det ngn byggbeskrivning på en sådan lösning?
/ Andreas
Några tips på pump för bevattning av 500 kvm gräsmatta + ett par större rabatter?
Tanken är att koppla pumpen på bevattningssystem typ Hunter / Rainbird / Gardena.
Tar även gärna emot tips på pumpstation. Ser att vissa gräver ner pumpen i en låda någon meter under marken, verkar vara ett bra alternativ. Finns det ngn byggbeskrivning på en sådan lösning?
/ Andreas
Hur tillverkar du denna sil ? Utöver själva pemslagen vilket material behövs?M Mardigan skrev:Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det är billigare och går betydligt fortare att spola i sand än att hålla på med rörspetsar. Det enda man behöver är en pump med hyfsat flöde, men i princip inget tryck behövs. Vår nya pump ger 1 bar men 400 minutliter och kostar 1999kr. Som spolrör kan man ta nästan vad som helst iom att det inte är några högre tryck, vi använder avloppsrör. Att spola 5m tar 30-60 sekunder om man förborrat till vattnet. När man spolat behöver man inte köpa rörspets, förlängningrör och muffar. Man gör en egen sil av pemslang.
/ Andreas
Om du kan låna en jetpump av någon så vore det bra så att man kan testa när man spolat ner sil utan att behöva köpa en pump om man misslyckas.C copello2 skrev:Tack för bra svar!
/ Andreas
Annars kan du köpa vilken pumpautomat som helst. Sök begagnad eller köp en ny från ett billigt ställe. Med en 800-1000W pump kommer man ganska långt. Man kan även ha enbart pump men då måste man alltid starta och stoppa manuellt.
Vill man kan man köpa hur dyra och avancerade grejer som helst men första focus ska vara på att lyckas med brunnen, vill man kan man alltid uppgradera sen.
Min pump är nergrävd och jag har bara byggt väggar av tryckt virke. Men som sagt först fokuserar man på brunnen i sig.
Jag skär skåror i pemslangen med vinkelslip sedan lindar man 2-3 varv med markduk N2 runt den slitsade delen. Tejpa fast duken i ovankant och linda sedan en tråd runt duken för att hålla den på plats.C copello2 skrev:
Du kan se bland mina filmer hur jag slitsar och hur en färdig sil ser ut.
Obs silen ska inte vara en egen enhet som skarvas på en slang utan det ska vara en del av hela sugslangen.
Har kört med jordborr nu ikväll och tog en kvart att komma ner 2 meter till vattenspegel. Har även ordnat en bra jetpump och ska fortsätta imorgon med att spola ner 75 mm avloppsrör ytterligare 2 meter är tanken. Kör ni med vanlig vattenslang kopplad till pumpen eller grövre slangar?M Mardigan skrev:Jag skär skåror i pemslangen med vinkelslip sedan lindar man 2-3 varv med markduk N2 runt den slitsade delen. Tejpa fast duken i ovankant och linda sedan en tråd runt duken för att hålla den på plats.
Du kan se bland mina filmer hur jag slitsar och hur en färdig sil ser ut.
Obs silen ska inte vara en egen enhet som skarvas på en slang utan det ska vara en del av hela sugslangen.
/A.
Jag kör 40 mm slang men jag har en pump som ger 400 minutliter.C copello2 skrev:
Kan vara tveksamt att det går att spola 75mm med en jetpump men det finns bara ett sätt att veta och det är att testa.
Lyckas du så ska du försöka ha 1 m vatten ovan där silen slutar. Så ska du spola 2m ner under vatten så gör du silen 1 m lång. Vattennivån sänks alltid en del där man suger.
Ok, bättre om jag byter till 50 mm rör och testar med det givet förutsättningarna? Vill ju kunna få ner min PEM 32 mm slang inkl sil i foderröret efterföljande ….M Mardigan skrev:Jag kör 40 mm slang men jag har en pump som ger 400 minutliter.
Kan vara tveksamt att det går att spola 75mm med en jetpump men det finns bara ett sätt att veta och det är att testa.
Lyckas du så ska du försöka ha 1 m vatten ovan där silen slutar. Så ska du spola 2m ner under vatten så gör du silen 1 m lång. Vattennivån sänks alltid en del där man suger.
Det går fint att få ner en pem 32 sil i 50 mm rör så länge man inte rullar på allt för mycket markduk. Och ska silen ner i 50mm rör får du snörpa åt markduken under silen istället för att vika upp den. Svårt att förklara i ord. Men du ska ha markduk så att du få duk över ändan på slangen.C copello2 skrev:
Vad du borrat med för dimension till vattnet spelar ingen roll.
Lycka till.
Idag var en jobbig dag att vara brunnsborrare.
Skulle spola en brunn snabbt och lätt trodde vi.
Har för några år sedan spolat hos grannen till den vi skulle spola hos idag så vi trodde vi visste förutsättningarna. Hur stor skillnad kan det bli på 50 meter liksom.
Det visade sig att där vi var idag hade någon bestämt sig för att dumpa av 1,5-2m grovt grus ca 0,5 meter under marknivå. Stenarna var upp till 10cm i diameter.
Det blev ett jävla jobb med att ta sig ner i marken med hjälp av långt spett och grovdammsugare.
Efter flera timmars slit var vi nere vid vatten och en bit under vattenytan tog storstenen slut.
Spolförsöket gick och vi kunde spola ca 2,5m under vatten. Satte ner en 1m sil som till sist gav 20 l/minut. Fick dra upp silen en bit för vi kom troligtvis ner i silt.
Skönt i varje fall att det blev en brunn till sist efter allt slit.
Har för några år sedan spolat hos grannen till den vi skulle spola hos idag så vi trodde vi visste förutsättningarna. Hur stor skillnad kan det bli på 50 meter liksom.
Det visade sig att där vi var idag hade någon bestämt sig för att dumpa av 1,5-2m grovt grus ca 0,5 meter under marknivå. Stenarna var upp till 10cm i diameter.
Det blev ett jävla jobb med att ta sig ner i marken med hjälp av långt spett och grovdammsugare.
Efter flera timmars slit var vi nere vid vatten och en bit under vattenytan tog storstenen slut.
Spolförsöket gick och vi kunde spola ca 2,5m under vatten. Satte ner en 1m sil som till sist gav 20 l/minut. Fick dra upp silen en bit för vi kom troligtvis ner i silt.
Kul att det lyckades. Själv har jag borrat 5 st hål på olika ställen på tomten o h kommit ner till vatten i samtliga hål på ca 2 meter. Nu återstår själva spolningen som jag hoppas ska fungera i något av hålen. Kör ni med dränkpump 400 l/min vid spolningen?M Mardigan skrev:Idag var en jobbig dag att vara brunnsborrare.