S Sbbblom skrev:
Jag har gjort 3 brunnar och det har funkat alla gånger:)
Har du alltid kommit ner så djupt?
Har du alltid kört med slang i rör?
Brukar slagruta fungera?

Jag har ju som sagt en brunn/rör i Åhus där det inte kommer något vatten längre (5liter/min).

Skulle man kunna känna om där SKA vara vatten eller inte?? Eller om mina rör/silen är igensatt.
Var höll du till någonstans?

M mortimer skrev:
Bor i Kristianstad, ha en brunn redan som ev. har gett upp efter minst 20 år. den är 12m under marknivå. Diameter är inte så noga, kan anpassa mig efter vad som finns i erbjudande ev.men gärna 80-100mm
Jag har en 90 mm borr med förlängningsrör, totalt 17 meter

N neo100 skrev:
Jag har en 90 mm borr med förlängningsrör, totalt 17 meter
Håller sig hålet intakt när du borrar, eller du kör foderrör med 110mm PVC som du borrar inuti?

Har gjort både och

neo100: skicka mig ett PM om du kan tänka dig att låna/hyra ut den

Sbbblom: när du fått ner PEM slangen med silen, drar du upp det galvade röret därefter ? Om inte, är rör och PEM slang (med sil) lika djupt nere eller är PEM slangen(med sil) något djupare ner ? Varför skär du spetsar i muffen, kan man inte göra det i röret direkt ?

M mortimer skrev:
Sbbblom: när du fått ner PEM slangen med silen, drar du upp det galvade röret därefter ? Om inte, är rör och PEM slang (med sil) lika djupt nere eller är PEM slangen(med sil) något djupare ner ? Varför skär du spetsar i muffen, kan man inte göra det i röret direkt ?
Nej det galvade röret är kvar , när jag träffa en ådra försvinner ju vattnet från röret så då brukar jag spolar där en bra stund så det bildas en grop så silen går förbi röret! Jo absolut kan man göra det i röret direkt, men känns som muffen är lite grövre och då minskar det risken att spetsarna viker in sig om man går på en sten ! Har gjort det en gång så då fick jag inte ner silen och fick dra upp rören igen.. men har aldrig hänt med muff

D Danm skrev:
Har du alltid kommit ner så djupt?
Har du alltid kört med slang i rör?
Brukar slagruta fungera?

Jag har ju som sagt en brunn/rör i Åhus där det inte kommer något vatten längre (5liter/min).

Skulle man kunna känna om där SKA vara vatten eller inte?? Eller om mina rör/silen är igensatt.
Var höll du till någonstans?
Ja i två brunnar har jag gått ner ca 12 meter ! Den vi har gjort precis va vi nere på 13 meter men va dåligt flöde där nere så vi fick dra upp rören igen och provade oss fram.. tillslut hittade vi på ca 5 meter så det är olika hela tiden.. jag brukar använda hassel klyka som slagruta och du känner direkt om dwn hittar en ådra, sen änvänder du en längre gren med den tjocka änden fram så mångar gånger den gungar tex 19 gånger så tar du 19×0.6=11.4 meter ner ska ådran vara .. jag trodde intw på detta innan jag själv testade och det stämde både på ådran och djupet

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Ska undersöka min befintliga spets/anläggning lite närmre i helgen. Skriver troligen lite mer härinne när jag vet hur det står till under jorden och över jorden.
Spetsen är minst 20 år gammal (troligen närmre 30 år), pumpautomaten från Rinkabyrör är exakt 10 år gammal. Spetsen drog vi upp för 11 år sedan och rengjorde/renoverade.

Har idag öppnat min JetPump för att utesluta att det är något fel med den. Bytt ejektormunstycke, ejektor, diffusor och berörda O-ringar. Pumphjulet såg rent och fint ut. Men samma dåliga tryck; 3.5bar på en enkel pendelspridare och när jag öppnar för spridare nr 2 så sjunker trycket till 1,5bar. Mätte även mottrycket häromdagen i min rörspets som visar på att spetsen i alla fall klarar av att släppa igenom 20-30l/min. Så som läget är nu så blir det att överge denna och ordna en ny.

Sbblom: vad använder du för dimension på rör och PEM slang ? Vad har du för kapacitet och inlopp. resp. utlopp på din pump ?

Rinkabyrör har ju även Blåa rör, bör inte även de fungera som "foderrör" istället för galvaniserade ?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Föresten. Du säger att du ska borra inte slå ner rörspetsen? När jag borrade ner mitt foderör som på filmen ovan så så fort jag kom ner till grundvattnet så gick det inte borra mer. Hålet under vattenytan gick igen så fort jag lyfte borret. Därav vakuumpump.
Hej!

Jag har prövat att borra i helgen, och vid 2,5 m djup händer det som du beskriver ovan - jag kommer inte längre ner. Är inte så pepp på att lägga mer pengar, och den vakuumpumpen som du håller på med känns överkurs för mig. Jag tänkte nu försöka slå ner ett ett mindre avloppsrör samtidigt som jag borrar, så att röret får agera väggar som förhindrar att det rasar igen.... vad tror du?

Yepp det fungerar bra. Det är så man ska göra om man vill borra ner ett foderrör (avloppsröret) under grundvattnet. Alltså borra i röret.

Yepp det fungerar bra. Det är så man ska göra om man vill borra ner ett foderrör (avloppsröret) under grundvattnet. Alltså borra i röret.
Tack.

En annan tanke... när jag har placerat rörspetsen med tillhörande rörkopplingar i foderröret, vill jag ju dra upp foderröret igen, eller? Annars kommer väl foderröret hindra rörspetsen att komma i kontakt med vattnet etc? Eller tänker man att vattnet kommer stiga i foderröret underifrån?

Om jag måste dra upp foderröret, hur ska detta gå till isf, för sådana rör är väl inte gängade? Känns som de olika rördelarna kommer släppa om jag försöker dra upp röret med domkraft eller så?

Går ju göra lite hem-meck. När jag labbade med avloppsrör så slitsade jag en massa slitsar med vinkelslip för att få tillrining från sidorna. Du vill få upp tillriningsarean. Skulle inte förlita mig på öppningen i ändan bara. Om du behöver skarva så körde jag med PVC lim (oranga markrör är av pvc) samt korta plåtskruv som man skruvar spirorör med.
Om du ska lägga i spetsen i foderröret så hade jag slittsat det och låtit det vara i backen.

jag övergav sen all hem-meck när jag hittade metoden med vakumpump och riktiga filterrör.

Har du en jordborr? Dimension och längd?

Går ju göra lite hem-meck. När jag labbade med avloppsrör så slitsade jag en massa slitsar med vinkelslip för att få tillrining från sidorna. Du vill få upp tillriningsarean. Skulle inte förlita mig på öppningen i ändan bara. Om du behöver skarva så körde jag med PVC lim (oranga markrör är av pvc) samt korta plåtskruv som man skruvar spirorör med.
Om du ska lägga i spetsen i foderröret så hade jag slittsat det och låtit det vara i backen.

jag övergav sen all hem-meck när jag hittade metoden med vakumpump och riktiga filterrör.

Har du en jordborr? Dimension och längd?
Tack!

Får nog pröva det med slitsningen i stället.

Återkommer med resultat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.