942 719 läst ·
6 380 svar
943k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Föresten. Du säger att du ska borra inte slå ner rörspetsen? När jag borrade ner mitt foderör som på filmen ovan så så fort jag kom ner till grundvattnet så gick det inte borra mer. Hålet under vattenytan gick igen så fort jag lyfte borret. Därav vakuumpump.
Hej!TotalControl skrev:
Min tanke är att jag ska köpa en borrsats som man kan bygga på till 7-8 meter och manuellt borra det djupet, men det var här grundvattnet ställde till det för dig eller?
Och sen när jag borrat tänkte jag trycka ner rörspetsen.
Jag har också en borrsats. Denna:
https://www.erdbohrer.de/Brunnenbohrer-30x30/8m-Set-Brunnenbohrer-125mm-mit-Aufkantung::900.html
När jag kom ner till grundvattnet så gick det inte längre. Hålet under grundvattnet kollapsa så fort jag tog upp borret.
Läser man på tyska forum så är det vanligt att man inte kommer vidare efter grundvattnet. Heads up bara. Men om du ska borra och så. Då är inte steget långt att köra varianten med filterbrunn och vakuumpump.
https://www.erdbohrer.de/Brunnenbohrer-30x30/8m-Set-Brunnenbohrer-125mm-mit-Aufkantung::900.html
När jag kom ner till grundvattnet så gick det inte längre. Hålet under grundvattnet kollapsa så fort jag tog upp borret.
Läser man på tyska forum så är det vanligt att man inte kommer vidare efter grundvattnet. Heads up bara. Men om du ska borra och så. Då är inte steget långt att köra varianten med filterbrunn och vakuumpump.
Vill du förklara för en 5-åring hur en vakumpump "tillverkas"? Eller är det något man köper?TotalControl skrev:
Jag har också en borrsats. Denna:
[länk]
Går att tillverka. Jag köpte min.
https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen....html?MODsid=fcced62481fa617a2df2849129a4b51e
Såhär fungerar principen.
https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen....html?MODsid=fcced62481fa617a2df2849129a4b51e
Såhär fungerar principen.
Det beror helt på hur jordlagren är och hur djupt grundvattnet börjar på.
Man måste komma ner till genomsläppligt jordlager. Jag hade perfekta förutsättningar. Postglacial sand och grus med god genomsläpplighet hela vägen till berg.
Ju djupare brunn ju bättre.
Min arbetsgång var att jag först borra ner ett orange markrör som styrnings/foderör till själva brunnsröret.
2.5 meter ner. Sen fortsatte jag borra i det oranga markröret tills jag kom till grundvattnet på 3-3.5 meter. Sen kom jag inte ner längre.
Då lade jag ner 0.5 m sumprör + 3 meter filterör med slits storlek 0.3mm. De gängas ihop. Sen körde jag med vakuumpumpii brunnsröret och gänga på släta brunnsrör vartefter röret åkte ner i backen.
Efter 7 meter stötte jag på berg. Då hällde jag i isgrus i brunnsröret så jag fick ungefär 30cm grusfilter i ändan av brunnsröret. För ändan av brunnsröret är ju öppet annars.
Jag har ca 4 meter dia115 rör under grundvattnet. Ger mig sjukt mycket vatten.
Dimensioner jag använde mig av.
Borr dia 145.
Markrör 160
Filterör DN 115
Slät brunnsrör DN 115
Vakuumpump dia 108mm
Jag rekommenderar dig att kolla sgu hur dina förutsättningar är för brunn i jordlagret.
Visst kanske är enklare och billigare att slå ner en rörspets. Men du kommer aldrig få samma kapacitet som en filterbrunn. Och hållbarheten på en filterbrunn är mycket längre. Lätt att spola rent om det börjar kalka igen.
Man måste komma ner till genomsläppligt jordlager. Jag hade perfekta förutsättningar. Postglacial sand och grus med god genomsläpplighet hela vägen till berg.
Min arbetsgång var att jag först borra ner ett orange markrör som styrnings/foderör till själva brunnsröret.
2.5 meter ner. Sen fortsatte jag borra i det oranga markröret tills jag kom till grundvattnet på 3-3.5 meter. Sen kom jag inte ner längre.
Då lade jag ner 0.5 m sumprör + 3 meter filterör med slits storlek 0.3mm. De gängas ihop. Sen körde jag med vakuumpumpii brunnsröret och gänga på släta brunnsrör vartefter röret åkte ner i backen.
Efter 7 meter stötte jag på berg. Då hällde jag i isgrus i brunnsröret så jag fick ungefär 30cm grusfilter i ändan av brunnsröret. För ändan av brunnsröret är ju öppet annars.
Borr dia 145.
Markrör 160
Filterör DN 115
Slät brunnsrör DN 115
Vakuumpump dia 108mm
Jag rekommenderar dig att kolla sgu hur dina förutsättningar är för brunn i jordlagret.
Visst kanske är enklare och billigare att slå ner en rörspets. Men du kommer aldrig få samma kapacitet som en filterbrunn. Och hållbarheten på en filterbrunn är mycket längre. Lätt att spola rent om det börjar kalka igen.
Hej!TotalControl skrev:
Det beror helt på hur jordlagren är och hur djupt grundvattnet börjar på.
Borr dia 145.
Markrör 160
Filterör DN 115
Slät brunnsrör DN 115
Vakuumpump dia 108mm
Tack för en fin beskrivning!!
Min tomt är idag 4500 kvm ca, och delar av den är ju "upptagen" av själva huset, gårdsplanen, gräsmatta etc. Så jag har inte hur många ställens som helst att försöka borra efter nytt vatten. Det nya stället jag ska försöka borra på ligger ca 20 meter från den andra borran. Kan det vara stor skillnad i hur mycket vatten jag stöter på på det nya stället jämfört med det gamla, tror du?
EDIT: hur ser det ut med leveranstider från https://www.erdbohrer.de?
Du kan inte tyska möligtvis?
Tusen tusen tack igen.
Du har en brunn redan alltså? Varför vill du ha en till?
Om det är skillnad beror helt på marken. Om du har en djupbrunn nu i berg med dålig tillrining tackvare att berget inte har så mycket sprickor i sig så kan en filterbrunn i jordlagret absolut ge mer vatten om jordlagrena är genomsläppliga och det finns grundvatten.
Filterbrunn i jordlagret ger överlag mer vatten än djupbrunn i berg.
Har du kolla sgu kartor över din tomt?
Om det är skillnad beror helt på marken. Om du har en djupbrunn nu i berg med dålig tillrining tackvare att berget inte har så mycket sprickor i sig så kan en filterbrunn i jordlagret absolut ge mer vatten om jordlagrena är genomsläppliga och det finns grundvatten.
Jag har en rörspets idag som är på 7-8 meters djup.TotalControl skrev:
Du har en brunn redan alltså? Varför vill du ha en till?
Den ger bara 10-12 liter i minuten vad jag har mätt, så vi kan tex inte ha på 2 duschar samtidigt, eller typ vatten gräsmattan samtidigt som vi duschar, för då blir det väldigt lite fjutt på båda ställena. Är du med?
Min förhoppning är ju att hitta ett ställe som ger mer vatten.
Följande hittade jag:TotalControl skrev:
Uttagsmöjlighet 1-5 l/s (ca 80-400 m3/d)
Kornstorlek bedömning ej utförd
Lins bedömning ej utförd
Delområdeskvalitet varierande underlag - varierande osäkerhet
Artesiskt bedömning ej utförd
Delområdesanmärkning
Delområdesprocess delområdet är karterat enligt process från 1980, länskartan
Magasinsposition J1, magasin huvudsakligen jordakvifer, överlagras ej till någon del av annat definierat magasin
EDIT:Jag kollade över området där jag bor, och där var markerat med turkosfärg, andra delar var markerade med mer klarare blå och mörkblå vilket gav högre värde under "uttagsmöjlighet". Vissa områden var inte markerade alls, så jag antar att detta är en start?
Om du byter kartvisare till genomsläpplighet. Vad säger den då?
Verkar ju finnas hyfsat för uttag. 60l/min och upp mot 300l/min.
Tog du kartvisare grundvatten 1:1 miljon?
Verkar ju finnas hyfsat för uttag. 60l/min och upp mot 300l/min.
Tog du kartvisare grundvatten 1:1 miljon?
Hej!TotalControl skrev:
Genomsläpplighet:
Genomsläpplighet Hög genomsläpplighet
Jordart i grundlager Isälvssediment
Karttyp 4
symbol 3
Ändrade till Grundvatten 1:1 Miljon:
- Grundvattenkapacitet i jordlagren - Träff: 1
hynajkap_id 231712078
jkap 2001
jkap_text Liten eller ingen grundvattentillgång, storleksordningen <1 l/s (< ca 80 m3/d)
Det fetade där lät ju inte så bra
Nej det lät ingen bra tyvärr. Kan förklara varför eran rörspets inte ger så mycket.
Då återstår att borra ner i berg. Antar att det var i berg som menades med "Uttagsmöjlighet 1-5 l/s (ca 80-400 m3/d)".
Då återstår att borra ner i berg. Antar att det var i berg som menades med "Uttagsmöjlighet 1-5 l/s (ca 80-400 m3/d)".