Tror nog inte att du kan borra längre ner ”för hand” så att säga. Träffar du en sten så får du dig en flygtur om inte sprinten löser ut innan.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Om du har bra med grundvatten i jordlagren och bra tillrinning så skulle jag köra en filterbrunn enligt den här metoden.
[media]

Jag skrotade rörspettsbrunn och körde på det i somras. Handlade prylar från Tyskland.
Handlade här > [länk]
Tog en helg att lägga ner 3 meter Ø110 filterrör med 0,3 mm filter samt 4 meter Ø110 brunnsrör. Har provpumpa 12m3 i timmen i två timmar som prov. Brunnen visa inga tendenser till att sina. Dock så har jag perfekta förutsättningar för det. Grusås med uttagsmöjligheter på 125 l/sekund.

Hela filtret ligger i grundvattnet.
Hej!

Kan du förklara vad som händer på denna film? Ser ju helt sjukt ut med alla soptunnor och grejer? Haha!

Jag funderar nämligen själv på att sätta ny rörspets då vår nuvarande ger lite för lite vatten.

Fy f-n vilket hästjobb. Undrar hur många gånger han lyfte upp handborren, jösses!

Jag tror att hinkarna och tunnorna fungerade som vikter för att trycka ner röret. Sen har han nån form av handpump som skapar undertryck och vikten pressar ner röret. Tunnorna på slutet verkar vara för nästa steg att spola ner vatten så marken sätter sig runt om röret.

Snacka om oldschool! Den brunnen är man nog stolt över.

Haha jo. Man använder en "kiespumpen" alltså en vakuumpump för att "pumpa" upp sand/grus från hålet. Den för man alltså ner i brunnsröret. Sen när man pumpar och tar bort material med vakuumpumpen så åker brunnsröret ner samtidigt. Tunnorna med vatten använder han sig av som vikt så att brunnsröret ska åka nedåt. Jag behövde bara ha typ trädgårdsplattor som vikt för att få ner brunnsröret. Jag använde inte heller mig av en vinsh eller ställning. Jag stod bara på en arbetsbock och körde pumpen för hand med ett rep. 7 meter kom jag ner innan jag stötte på berg. De på tyska forum tar sig ner på 15-20 meter på det här sättet. Är då man behöver mycket tyngd som i det här fallet vattenfyllda tunnor.

Jag hade typ 150kg trädgårdsplattor.

M mogge_73 skrev:
Fy f-n vilket hästjobb. Undrar hur många gånger han lyfte upp handborren, jösses!

Jag tror att hinkarna och tunnorna fungerade som vikter för att trycka ner röret. Sen har han nån form av handpump som skapar undertryck och vikten pressar ner röret. Tunnorna på slutet verkar vara för nästa steg att spola ner vatten så marken sätter sig runt om röret.

Snacka om oldschool! Den brunnen är man nog stolt över.
Ja är en härlig känsla att kunna ha fixat en egen brunn som ger helt sjukt med vatten :) Bland det roligaste projekt jag har haft.

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Det är lite vackert faktiskt. Hur sätter du fast röret i marken sedan?

Vet inte vad du menar med sätta fast. Men jag hällde i betonit-pellets mellan foderröret som var ett vanligt orange markrör Ø160 och det blåa brunnsröret som tätning. Annars så sitter den fast av marktrycket.
Borrade ner markröret mekaniskt med handborr ca 2.5 meter.

Ok, ja den sätter sig väll så småning om.
Mycket häftigt.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Jag behövde rikligt med vatten för det här :)
En rörspets hade inte räckt. Vattenpumpsystem med flera filter och rör anslutna till en pump i ett träpanelerat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Jag behövde rikligt med vatten för det här :)
En rörspets hade inte räckt.[bild]
Vad är detta för spännande?

Jag tror ändå jag försöker med en rörspets först, det du och han på videon har gjort är för avancerat för mig. Men riktigt coolt :).

Ang. rörspets, jag tänkte beställa delar på https://www.erdbohrer.de/. Och jag ser på deras hemsida att det finns olika storlekar på rören, de vanligast är 1 1/4 tum och 1 1/2 tum. Vad är det för skillnad på rören? Jag förstår att det ena är större, men säg att jag borrar på ett ställe som ger hyfsat med vatten, är det jättestor skillnad mellan rörstorleken då, alltså hur mycket vatten de kommer ge?

Tack för svar!

Det är för automatisk bevattning av gräsmattan. 45st sprinklers.

Det är alltid fördel med stor dimension på sugledning/filter men svårt att säga vad det ger. Beror helt på pump/lyft höjd och flöde.
Jag har dia 50 mm sugledning. Testade dia 32 för var det jag hade hemma när jag ville testa brunnen, de kavitera och påverkade flödet. Men jag tar ut över 10m3 i timmen också.

Vad ger den tilltänkta pumpen? Går att räkna på vad man ska ha i sugledning.
Man ska hålla sig till max 1 m/s i flödeshastighet på sugledning.

Redigerat:
Det är för automatisk bevattning av gräsmattan. 45st sprinklers.

Det är alltid fördel med stor dimension på sugledning/filter men svårt att säga vad det ger. Beror helt på pump/lyft höjd och flöde.
Jag har dia 50 mm sugledning. Testade dia 32 för var det jag hade hemma när jag ville testa brunnen, de kavitera och påverkade flödet. Men jag tar ut över 10m3 i timmen också.

Vad ger den tilltänkta pumpen? Går att räkna på vad man ska ha i sugledning.
Man ska hålla sig till max 1 m/s i flödeshastighet på sugledning.
Oj, jag förstår att det kräver lite vatten.

Jag är inte säker på att jag förstår dina frågor, men det jag tänkte göra är att borra ner 7-8 meter med borr, montera ner rörspetsen och sen koppla en vattenpump (jetpump?) för att se hur mycket vatten jag lyckas få ut. Har du något annat du rekommenderar eller tips du kan ge?

Tack!

Vad ger pumpen för flöde?
Hmm, menar du kapaciteten? Ca 5000 l/timmen.

Sorry om jag inte förstår vad du menar, är lite novis, som du märker.

Det är lugnt :)
Brukar vara vettigt att dimensionera ledningar efter vad pumpen kan ge på en kurva fast man kanske inte använder den kapaciteten.

Med 5000 l/h så ger 1½" nästan precis 1 m/s i flödeshastighet. Men i verkligheten kommer du inte upp i de flödena. Om man kollar pumpkurvor så är det vid låg lyfthöjd. Lite mottryck i ledningar mm mm så minskar flödet.

Så kort och gott. Det kvittar egentligen vilken du väljer, 1 ¼ eller 1 ½.

• Gilla
Stefan10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.