Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej det lät ingen bra tyvärr. Kan förklara varför eran rörspets inte ger så mycket.
Då återstår att borra ner i berg. Antar att det var i berg som menades med "Uttagsmöjlighet 1-5 l/s (ca 80-400 m3/d)".
Jag förstår! Men i teeeorin kaaan det vara så att jag lyckas hitta ett litet ställe som kan ge mellan 0,5 - 1 l/s, eller? Fattar att den frågan är svår att svara på. Tack för allt så länge!!!

Dåligt/kasst flöde!
Jag har en egen bevattningsbrunn på tomten. Har ägt tomten i 5år och de 3 första åren var där hyffsat tryck, ca 15 literl/min.
I fjol var det sämre och nu i helgen när jag tog ut pumpen och drog igång så ger den kanske 3 liter/min.
Om jag vrider på vattenslangen så sjunker trycket till 0 nästan direkt och sedan orkar inte pumpen bygga upp trycket.
Det känns som om det är för liten vattentillförsel?

• Jag tror att det är en spets i botten på stålrören. Ø4,5cm
  • Djupet till botten av röret är 5 meter.
  • Jag har en pumpautomat från Ahlsell med tillräcklig prestanda.
  • När pump tanken är full och pumpen slår ifrån så håller den vattnet/trycket 3,5bar.
  • Backventilen fungerar som den ska.
Enligt Grundvattenkapaciteten så står det: "Ovanligt goda uttagsmöjligheter, sedimentberg. Mediankapacitet 60 000-200 000 l/h (ca 1 500-5 000 m3/d)".

Vad tror ni är felet? Vad kan jag göra?

Låter som spetsen har kläggat igen. Går det att spola på något sätt?
Siffrorna om uttagsmöjlighet verkar gälla i berg. Du får nog kika på kartan grundvatten 1:1 miljon och välja "i jordlagren".

Det fanns ingen data för "jordlagren".
Det gäller Åhus i Skåne, mycket sandjord.

Jag körde ner en "iller" till min högtryckstvätt i helgen och spolade ett tag, det blev lite grumligt i början men sedan rent vatten igen.
Kanske ska prova att hälla i en regäl mängd citronsyra och sedan får det stå ett tag, eller jag måste ha ut en riktig spolbil?

Tjena!
Har slagit ner en rörspets 14 meter i helgen.
Vatten nivån är en meter under marknivå men lyckas inte få något direkt tillflöde.
Ska man hyra en större pump att spola med eller ni har andra tips??
Har bara spolat med kommunalt vatten idag.

Befinner mig i Kristianstad.

Finns det något vattenförande jordskikt på dessa 14 m?

Jag tycker de. Spolar upp ganska stora partiklar.

Tjena!
Tänkte dra upp min spetts i helgen. Vad tror ni om att släppa ner en smällare av lite större modell i hålet när spetsen är uppe, för att få till någon form av bälj/lättare jord i botten på hålet? hjälper eller stjälper?

J Jeppenedved skrev:
Tjena!
Tänkte dra upp min spetts i helgen. Vad tror ni om att släppa ner en smällare av lite större modell i hålet när spetsen är uppe, för att få till någon form av bälj/lättare jord i botten på hålet? hjälper eller stjälper?
Hej!

Hur gör du när du drar upp spetsen? Det kan bli aktuellt för mig också nämligen. De känns ju som att den kan sitta rätt bra om den har varit i backen ett tag. Kan man använda domkraft på något sätt?

M mothership skrev:
Hej!

Hur gör du när du drar upp spetsen? Det kan bli aktuellt för mig också nämligen. De känns ju som att den kan sitta rätt bra om den har varit i backen ett tag. Kan man använda domkraft på något sätt?
Tänkte prova med domkraft som någon tidigare skribent fått att fungera. Mitt rör är tyvärr sågat så jag har inga gängor att sätta en t-koppling. Hoppas kunna borra hål i sidan för att sätta ett järn att dra en snor om.

J Jeppenedved skrev:
Tänkte prova med domkraft som någon tidigare skribent fått att fungera. Mitt rör är tyvärr sågat så jag har inga gängor att sätta en t-koppling. Hoppas kunna borra hål i sidan för att sätta ett järn att dra en snor om.
Kan meddela att spetsen sitter något så in i helvetes hårt!!! Början knaka i stroppen som ska klara 3 ton, och röret har inte rört sig en millimeter.

J Jeppenedved skrev:
Kan meddela att spetsen sitter något så in i helvetes hårt!!! Början knaka i stroppen som ska klara 3 ton, och röret har inte rört sig en millimeter.
haha, hur går det? :D

J Jeppenedved skrev:
Prova att slå ner röret med en slägga. Det räcker om du får ner det 10-20 mm.

Hade egentligen tänkt ge upp försöken att dra upp det, men ska ge Immobils förslag en chans också. Tack för tipset.

Fick loss spetsen tillslut och upp med den drygt en halvmeter. Från början använde vi en stropp men jag tror att den töjde sig allt eftersom vi drog. Funkade direkt när vi fick dragit med kedja istället. Började spola med vatten, trycka med tyckluft, kastade ner knallskott mm. Det kom upp väldigt mycket jord, grus och sten. Jag hade tidigare tryckt med en pem-slang och då var botten i hålet rättså mjukt, men efter allt jord mm hade kommit upp så var det hårt. Vattnet som blåstes upp var grått, nästiintill vitt, så jag avslutade helgen med att slå i några liter saltsyra. Igår satte vi en diafragmapump som skulle suga ordentligt och förhoppningsvis suga ett tomrum runt spetsen. Jag lät pumpen gå under 4-5 timmar och allt såg fint ut efter halva tiden. Vattnet blev klarare och klarare och mycket sand och grus kom upp. Men, när jag tittade till pumpen senaste gången kom det inget vatten, och som pricken över i:et var röret fyllt med grus upp till ca en halvmeter från toppen..... Så det blir att gå på med tryckluft igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.