942 564 läst ·
6 380 svar
943k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Nej, drog bara upp den ca en halvmeter. Insåg att det skulle ta år och dagar att få upp hela röret eftersom vi fick dra typ 10 cm, dra om kättingen och dra 10 cm till. Så vi la ner det projektet och försökte istället få den fri från kalk och jord mm. Får jag nu bara bort gruset som sugits typ 6 m upp i röret så tycker jag att det borde funka fint.D Danm skrev:
Jorden har garanterat kommit uppifrån eftersom jag hade som plan att fylla igen cementröret som spetsen står i. Jag var en smula vårdslös när jag fyllde igen och då vet jag att en massa jord och sten trillat i. Men den grus som sitter där nu kommer garanterat nerifrån. Den sommarstuga som stod på tomten tidigare var från 50-talet, och kommunalt vatten drogs inte in förrän på 70-talet, så jag antar att spetsen stått där sedan 50-talet. Vet inte om man använde sil på den tiden. Får jag bara upp upp/bort grusen så sätter jag en sil på sugslangen så ska förhoppningsvis den saken vara biff.
Med vattenslang för jag ner i röret , koppla in kompressor i slangen så det blir som en högtryck ( gör ett litet hål i slangen där jag sticker in kompressorhandtaget ) sen har jag ett burton rör på rören som jag vrider fram och tillbaka och rören skjunker.. väldigt effektivt
Det skulle va intressant att få se nån bild på projektet gällande "nerspolningen"!S Sbbblom skrev:
Jag har en brunn med rör och spets (tror jag) i Åhus.
För 2 år sedan var där jättebra tryck, i fjol mkt sämre och nu rent kasst (ca 5l/min).
Den är 5m djup. Jag har hält i citronsyra och kört med "iller" kopplad till högtryck men utan resultat.
Jag har en bra pump och utan läckage?
Grannar runtomkring har mycket vatten på samma eller grundare djup.
För 2 år sedan var där jättebra tryck, i fjol mkt sämre och nu rent kasst (ca 5l/min).
Den är 5m djup. Jag har hält i citronsyra och kört med "iller" kopplad till högtryck men utan resultat.
Jag har en bra pump och utan läckage?
Grannar runtomkring har mycket vatten på samma eller grundare djup.