Drog du upp hela spetsen eller bara drygt en halv meter?
Hur såg då spetsen ut, om du nu drog upp den?

D Danm skrev:
Drog du upp hela spetsen eller bara drygt en halv meter?
Hur såg då spetsen ut, om du nu drog upp den?
Nej, drog bara upp den ca en halvmeter. Insåg att det skulle ta år och dagar att få upp hela röret eftersom vi fick dra typ 10 cm, dra om kättingen och dra 10 cm till. Så vi la ner det projektet och försökte istället få den fri från kalk och jord mm. Får jag nu bara bort gruset som sugits typ 6 m upp i röret så tycker jag att det borde funka fint.

Har du fått så mycket grus i röret är antagligen silen trasig.

Det var det jag tyckte lät märkligt.
Så mycket jord, grus och sten som du skriver ska du ju inte få upp genom spetsen om den är hel?

Jorden har garanterat kommit uppifrån eftersom jag hade som plan att fylla igen cementröret som spetsen står i. Jag var en smula vårdslös när jag fyllde igen och då vet jag att en massa jord och sten trillat i. Men den grus som sitter där nu kommer garanterat nerifrån. Den sommarstuga som stod på tomten tidigare var från 50-talet, och kommunalt vatten drogs inte in förrän på 70-talet, så jag antar att spetsen stått där sedan 50-talet. Vet inte om man använde sil på den tiden. Får jag bara upp upp/bort grusen så sätter jag en sil på sugslangen så ska förhoppningsvis den saken vara biff.

Hej jag har problem, jag har spolat ner mina rör och jag har kommit ner ca 9 meter men så kom det upp typ blå lera .. först va det fin sand / grus som kom upp men där va det inget bra flöde! Ska man gå förbi leran?

Hur "spolar" du ner ditt rör??

Med vattenslang för jag ner i röret , koppla in kompressor i slangen så det blir som en högtryck ( gör ett litet hål i slangen där jag sticker in kompressorhandtaget ) sen har jag ett burton rör på rören som jag vrider fram och tillbaka och rören skjunker.. väldigt effektivt

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag använder ingen rörspets utan gör ett eget filter som jag sätter på pem slangen

• Hand håller ett hemmagjort filter tillkopplat till en PEM-slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andy_44 och 3 till
  • Laddar…
S Sbbblom skrev:
Med vattenslang för jag ner i röret , koppla in kompressor i slangen så det blir som en högtryck ( gör ett litet hål i slangen där jag sticker in kompressorhandtaget ) sen har jag ett burton rör på rören som jag vrider fram och tillbaka och rören skjunker.. väldigt effektivt
Det skulle va intressant att få se nån bild på projektet gällande "nerspolningen"!

Ska lägga upp en bild i helgen, är iväg på jobb nu! Frågan är om man ska gå ner under leran för att hitta en bra ådra .. typ till 12 meter??

S Sbbblom skrev:
Ska lägga upp en bild i helgen, är iväg på jobb nu! Frågan är om man ska gå ner under leran för att hitta en bra ådra .. typ till 12 meter??

Vart bor du??

I bromölla! Jag gör en brunn till en annan nu, min jag har hemma gick jag ner 11.5 meter och där fick jag bra flöde.. men där kom jag aldrig i kontakt med lera

Jag har en brunn med rör och spets (tror jag) i Åhus.
För 2 år sedan var där jättebra tryck, i fjol mkt sämre och nu rent kasst (ca 5l/min).
Den är 5m djup. Jag har hält i citronsyra och kört med "iller" kopplad till högtryck men utan resultat.
Jag har en bra pump och utan läckage?
Grannar runtomkring har mycket vatten på samma eller grundare djup.

Behåller pumpen samma tryck eller tappar den ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.