Det fungerar lika bra är min åsikt, en spets med hål kommer ju ta in vatten på samma sätt.
Om än att det är snabbare att se var grundvattennivån är om du borrar ned dig.

Kanon, låter lovande!

Har du någon koll om man borra sig/slå sig in i berggrund av kalksten?

Jag har ingen aning om hur hårt kalksten är. Men med tanke på att man grävt grottor i kalksten så lär det behövas en bergbrorr för att komma igenom...

• Gilla
kulturprofilen
  • Laddar…
Säg att man når ett hårdare lager och kör fast genom att använda jordborr och slägga. Vad är nästa steg egentligen? Bensindriven stolpnedslagare? De handhållna bergborrar når väl max 2 m. om ens det. Det måste väl finnas något emellan Skurupsborren och en firma med en mångtons brunnsborrningsmaskin?

Med spets är väll tanken att inte gå igenom berg. Spets är bra om man har långt ner till grundvatten alt. Långt ner till berg. Det krävs några meter för att ha lite buffert i röret. Omsätter man vattnet för fort så är risken stor för humus. Vid brunnsborrning gjuter man foderröret ett par meter i berg just för att undvika det ytliga grundvattnet.
Du kanske ska gräva en brunn istället. Är det nära till grundvatten så kanske det är bästa lösningen.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Med spets är väll tanken att inte gå igenom berg. Spets är bra om man har långt ner till grundvatten alt. Långt ner till berg. Det krävs några meter för att ha lite buffert i röret. Omsätter man vattnet för fort så är risken stor för humus. Vid brunnsborrning gjuter man foderröret ett par meter i berg just för att undvika det ytliga grundvattnet.
Du kanske ska gräva en brunn istället. Är det nära till grundvatten så kanske det är bästa lösningen.
Jag är ju inte helt säker på att jag måste ner i berggrunden och är sugen på att testa. Men baserat på brunnsarkivet och mätningarna som finns tror jag att jag måste upp till ett par meter in i berggrunden. Eftersom den består av kalksten/skrivkrita och alltså mer porös än "vanlig" tänker jag att det kanske finns nåt redneck diy sätt att forcera en bit in i den också. Även om det går sakta med jordborr/stolpnedslagare/? så ska jag inte så djupt och är villigt att lägga några dagar på det :)

Om alternativet är att ta in en firma med borrigg och budgetera tiotusentals kronor får jag helt enkelt att avstå då jag inte kommer kunna räkna hem det under min livstid.

Redigerat:
Jo, jag förstår din tanke.
Men för att få ett klart och fint vatten behöver du ha kvar sedimenteringsfunktionen i marken.
I en spets och en grävdbrunn är marken packad längs med rör eller ring. Går du ner med ett rör i berget kommer det högst troligt inte bli tätt mellan rör och berg. Det resulterar i att grundvattnet kommer ”rinna” ner i hålet i berget och då dra med sig massa humus som följd.
Samma funktion får du vid ett otätt borrhål.

M mogge_73 skrev:
Jo, jag förstår din tanke.
Men för att få ett klart och fint vatten behöver du ha kvar sedimenteringsfunktionen i marken.
I en spets och en grävdbrunn är marken packad längs med rör eller ring. Går du ner med ett rör i berget kommer det högst troligt inte bli tätt mellan rör och berg. Det resulterar i att grundvattnet kommer ”rinna” ner i hålet i berget och då dra med sig massa humus som följd.
Samma funktion får du vid ett otätt borrhål.
Jag behöver dock inte "fint" vatten då det ska bara användas till bevattning, eller tänker du att humus kommer sätta igen filtret? Sen vet jag inte riktigt om jag hänger med varför det skulle bli mer humus än att ha spettet i jorden. Som jag förstått vill man gärna ha lite "tomrum" runtomkring spettet också och brukar därför spola ner vatten osv. Men jag kan ha missförstått.

Spola gör man nog oftast för att det ska vara lättare att få ner röret. Går vattnet för fort in drar det med sig växtpartiklar och kan även dra med sand och lera. Långsam påfyllning och ett större vatten magasin är bäst. Att plocka ut höga flöden direkt ur marken utan magasin är väldigt svårt.
När man borrar så är det många små sprickor som tillsamman ger ett flöde till hålet.
Jag stötte på ett fall där brunnsborraren borrade ner ca Tre meter i berget men lätt foderröret ligga kvar strax innan berg. Det resulterade i att man fick väldigt mycket sand och vattnet var obrukbart.

Så mitt råd är nog att välja antingen vatten ovan berg, eller bara vatten från berg.
Det är väldigt svårt att få bägge utan risk för att suga med sig ex. Sand, jord eller humus.

Om du har bra med grundvatten i jordlagren och bra tillrinning så skulle jag köra en filterbrunn enligt den här metoden.

Jag skrotade rörspettsbrunn och körde på det i somras. Handlade prylar från Tyskland.
Handlade här > https://www.erdbohrer.de/
Tog en helg att lägga ner 3 meter Ø110 filterrör med 0,3 mm filter samt 4 meter Ø110 brunnsrör. Har provpumpa 12m3 i timmen i två timmar som prov. Brunnen visa inga tendenser till att sina. Dock så har jag perfekta förutsättningar för det. Grusås med uttagsmöjligheter på 125 l/sekund.

Hela filtret ligger i grundvattnet.

M mogge_73 skrev:
Spola gör man nog oftast för att det ska vara lättare att få ner röret.
...
Ja men jag har läst att brunnen blir bättre om man spolar ner en del så att det bildas en bälg runt. Men det behöver som sagt inte vara sant.

Tack för länken och råden. Men som sagt så behöver jag inte ha fint vatten och absolut inte dricksvattenkvalité, jag kan också överleva utan ett jättestarkt flöde då det bara ska användas för bevattning i trädgården. Så jag känner att vissa av best-practise är kanske overkill för mig, om det alltså inte handlar om att få det fungera överhuvudtaget.

Det ska väl poängteras att en rörspetsbrunn väl är en nödlösning om man har en grävd brunn och vill försöka få det bättre ? Det är ju ingen vedertagen lösning man normalt använder.
Det är ju det man kan testa med själv så att säga och så att säga komma ner i nå lager nedanför och öka tillrinningen.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Om du har bra med grundvatten i jordlagren och bra tillrinning så skulle jag köra en filterbrunn enligt den här metoden.
[media]

Jag skrotade rörspettsbrunn och körde på det i somras. Handlade prylar från Tyskland.
Handlade här > [länk]
Tog en helg att lägga ner 3 meter Ø110 filterrör med 0,3 mm filter samt 4 meter Ø110 brunnsrör. Har provpumpa 12m3 i timmen i två timmar som prov. Brunnen visa inga tendenser till att sina. Dock så har jag perfekta förutsättningar för det. Grusås med uttagsmöjligheter på 125 l/sekund.

Hela filtret ligger i grundvattnet.
Ser spännande och häftigt ut, men nog lite overkill för mig :)
Jag bor i ett område (Hollviken Skåne) där grundvattentillgången i allmänhet är mycket god. MEN just mitt kvarter verkar ha förhöjd berggrund där det bara är 1-5m ner, därför klurar jag på ett sätt att komma ner en liten bit i kalkstenen.

K kulturprofilen skrev:
Ja men jag har läst att brunnen blir bättre om man spolar ner en del så att det bildas en bälg runt. Men det behöver som sagt inte vara sant.
Nja, det beror nog på hur marken ser ut, oavsett så måste den bälgens material bort och det ska isåfall komma ut och upp genom pumpen. Det låter lite för optimistiskt risken är nog snarare att ”bäljen” rasar ihop under trycket. Men jag vet faktiskt inte, bara testa och se.
Men en filterbrunn som totalcontrol förslog tror jag nog skulle vara ett bättre alternativ för dig. Men flödet hänger på hur markföhållanden är, värst är lera. Sand är oftast bäst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.