939 285 läst ·
6 368 svar
939k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Ingen i skåne som vill hyra ut ett borr runt 100mm med förlängningar? 

Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Är nu nere på 8 meter med mina rör och har grå fin sand i mitt vatten plus att jag har dålig tillrinning.
Har nu beställt 7 st släta rör Dn 125 och en borr som är 105mm i diameter med totalt 10 meters rör,har sedan tidigare en 145mm borr som jag kan ta förlängningsrören ifrån och kommer då ner 15meter.Köpte även pellets för att plugga igen botten om jag kommer ner till dåligt material.Detta är en chansning och funkar det inte så har jag kvar borrarna och gruspumpen

Har nu beställt 7 st släta rör Dn 125 och en borr som är 105mm i diameter med totalt 10 meters rör,har sedan tidigare en 145mm borr som jag kan ta förlängningsrören ifrån och kommer då ner 15meter.Köpte även pellets för att plugga igen botten om jag kommer ner till dåligt material.Detta är en chansning och funkar det inte så har jag kvar borrarna och gruspumpen
Spännande. Men du kör kiespump primärt eller tänkte du byta metod helt till borr?
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Det gick väldigt trögt på slutet med kiespumpen så jag testar att luckra upp leran /grå sanden med borren.Lämnade kiespumpen över natten i hålet när jag hade ca 40 cm kvar och den hade sugit fast ordentligt,var tvungen att vara två som drog upp den för hand men då sjönk den ner 40 cm.Hoppas på bättre material nuFick gräva fram skarven för att kunna skarva på med rören som snart kommer.TotalControl skrev:
Använde inte borr men när gruspumpen väl sög sig fast hände ungefär samma här. Det verkar som tiden den lämnas i röret har viss effekt. Den satt dock som berget vilket man på egen hand inte kunde rubba. Kanske om man haft ställning med vinsch.G Grundsuteräng skrev:Det gick väldigt trögt på slutet med kiespumpen så jag testar att luckra upp leran /grå sanden med borren.Lämnade kiespumpen över natten i hålet när jag hade ca 40 cm kvar och den hade sugit fast ordentligt,var tvungen att vara två som drog upp den för hand men då sjönk den ner 40 cm.Hoppas på bättre material nuFick gräva fram skarven för att kunna skarva på med rören som snart kommer.
TotalControl skrev:
Kul att upptäcka när man ska gänga ihop de galvad rören att rinkaby rör har gjort gängan alldeles för kort, vilket gör att rören inte går emot varandra inne i muffen... Troligen är det så på alla rören som sitter ihop...
Tror ni det går med en halvmuff istället, eller är det nya rör som gäller, eller reklamation/be dem fixa det?
Tror ni det går med en halvmuff istället, eller är det nya rör som gäller, eller reklamation/be dem fixa det?
Ska de verkligen bottna? Dessa ska väl tätas med lin då bottnar sällan förbanden?
Ett alternativ är att lägga i en spacer kanske? En bit rör tex.S Spidertotz skrev:
Men bäst är väl att be dem gänga mer på yttergängan!
Jag är inte helt säker på att du orkar dra det så att det bottnar trots att gängan är längre. Sen vet jag att det är så man säger, att rör ska gå mot rör. När jag dammade ner r40 spets så fick jag inte ihop det helt men det höll ändå i skarvarna. Den skarven som tar mest stryk blir den du slår närmast. När jag slog ner använde jag så mycket kraft att röret började tryckas ihop och bilda krage under gängan men gängorna på skarvarna längre ner höll fint. Detta vet jag eftersom jag drog upp spetsen senare.S Spidertotz skrev:Kul att upptäcka när man ska gänga ihop de galvad rören att rinkaby rör har gjort gängan alldeles för kort, vilket gör att rören inte går emot varandra inne i muffen... Troligen är det så på alla rören som sitter ihop...
Man kan dra skarvarna lite under tiden man slår ner, för min erfarenhet är att hur hårt du än dragit så går det att dra mer när man fått ner några meter.