M Mardigan skrev:
Jag är inte helt säker på att du orkar dra det så att det bottnar trots att gängan är längre. Sen vet jag att det är så man säger, att rör ska gå mot rör. När jag dammade ner r40 spets så fick jag inte ihop det helt men det höll ändå i skarvarna. Den skarven som tar mest stryk blir den du slår närmast. När jag slog ner använde jag så mycket kraft att röret började tryckas ihop och bilda krage under gängan men gängorna på skarvarna längre ner höll fint. Detta vet jag eftersom jag drog upp spetsen senare.
Man kan dra skarvarna lite under tiden man slår ner, för min erfarenhet är att hur hårt du än dragit så går det att dra mer när man fått ner några meter.
Okej, är det något problem då att det bildas "krage"?

Nja, vete fan det, jag stod och hoppade på rörtången den sista biten, haha.

Ingen av mina rör har tillräckligt lång gänga så den delen jag slår på kommer inte vara rör mot rör, vilken den måste. Hjälper det mot "kragen" att dra gängorna då lite eftersom? Man kommee ju dock inte åt de gängor som är under mark.

Var på rinkaby rör nu på morgonen, efter disskution så gick de med på att byta alla rören mot nya rör, då de också tyckte det var ett problem med att rören inte går emot varandra i muffen.

• Gilla
killernils och 2 till
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Okej, är det något problem då att det bildas "krage"?

Nja, vete fan det, jag stod och hoppade på rörtången den sista biten, haha.

Ingen av mina rör har tillräckligt lång gänga så den delen jag slår på kommer inte vara rör mot rör, vilken den måste. Hjälper det mot "kragen" att dra gängorna då lite eftersom? Man kommee ju dock inte åt de gängor som är under mark.
När du gängar på ett nytt rör efter att du påbörjat att slå ner rör så tror jag att du kommer märka att det går att dra skarvarna under marken genom att dra på det översta röret. Själva spetsen är inte lätt att rotera när den är några meter ner i marken.
Jag modifierade en muff som jag slog på så att den blev liknande erdbohrers ”slagplugg” men min gick även in i röret så långt det var gängat. Därför blev svagaste punkten för mig precis under gängan på röret istället för den gängade delen och därför var det där mina rör deformerades.

B Bl0mman skrev:
Använde inte borr men när gruspumpen väl sög sig fast hände ungefär samma här. Det verkar som tiden den lämnas i röret har viss effekt. Den satt dock som berget vilket man på egen hand inte kunde rubba. Kanske om man haft ställning med vinsch.
Hoppas borren gör sitt även om den är lite mindre än gruspumpen,borde hjälpa till iaf.
Om jag nu har vattenspegeln på 6 meter borde jag ha vattennivån på samma fast jag kommer längre ned med fler rör?Filterrören hamnar längre ner och förhoppningsvis i bättre material ,kanske blir bättre och mer tillrinning av vatten?
B Bl0mman skrev:
Använde inte borr men när gruspumpen väl sög sig fast hände ungefär samma här. Det verkar som tiden den lämnas i röret har viss effekt. Den satt dock som berget vilket man på egen hand inte kunde rubba. Kanske om man haft ställning med vinsch.

G Grundsuteräng skrev:
Hoppas borren gör sitt även om den är lite mindre än gruspumpen,borde hjälpa till iaf.
Om jag nu har vattenspegeln på 6 meter borde jag ha vattennivån på samma fast jag kommer längre ned med fler rör?Filterrören hamnar längre ner och förhoppningsvis i bättre material ,kanske blir bättre och mer tillrinning av vatten?
Ja borren hjälper säkert om det är besvärlig lera. Ja intilar mog själv att det borde vara bättre material mer tillrinning samt något mimdra av de mimdra fraktionerna i vattnet eftersom jag inte behöver ha slangen så nära det "turbolenta" vattnet. Som det är nu vid omrörning ger brunt vatten.

K killernils skrev:
Utflykt är kul! Jag testar, tack!
Löste det sig med borr..?
Jag har 100 mm borr samt egentillverkad ”lerfräs” du gärna får låna. Sitter dock på jobbet nu och är osäker på hur många meter rör jag har kvar till dem.

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Löste det sig med borr..?
Jag har 100 mm borr samt egentillverkad ”lerfräs” du gärna får låna. Sitter dock på jobbet nu och är osäker på hur många meter rör jag har kvar till dem.
Tack! Jag var precis och hämtade ett spiralborr av en annan vänlig forumsmedlem som det visade sig att jag kände! Jag ger det ett försök!
Minns jag rätt i att det finns bilder på ditt lerborr längre bak? Skulle kunna testa göra en kopia!

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
K killernils skrev:
Tack! Jag var precis och hämtade ett spiralborr av en annan vänlig forumsmedlem som det visade sig att jag kände! Jag ger det ett försök!
Minns jag rätt i att det finns bilder på ditt lerborr längre bak? Skulle kunna testa göra en kopia!
Stämmer bra. (y)

• Gilla
killernils
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
När du gängar på ett nytt rör efter att du påbörjat att slå ner rör så tror jag att du kommer märka att det går att dra skarvarna under marken genom att dra på det översta röret. Själva spetsen är inte lätt att rotera när den är några meter ner i marken.
Jag modifierade en muff som jag slog på så att den blev liknande erdbohrers ”slagplugg” men min gick även in i röret så långt det var gängat. Därför blev svagaste punkten för mig precis under gängan på röret istället för den gängade delen och därför var det där mina rör deformerades.
Jag märkte faktiskt det när jag hade röret nere att spetsen "fastnade" och att jag kunde dra till det mer, men det var innan jag spänne tillräckligt mycket. Allt löser sig dock med att byta rören.

Tänker att jag tar 1 meters rör och kapar det på mitten och använder det att slå på med stolpnedslagaren.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Känns nästan som man hittat guld :crysmile:

Jord och grus upphöjt vid ränndalsutlopp, likt en skattfyndighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Bl0mman och 4 till
  • Laddar…
Har typ 3,5 meter rör i backen nu. Läste lite på min gamla post om försök nr 2, där kunde jag borra ner till 3,5 - 4 meters djup och rören för det första 4,5 meterna gick lätt innan det blev skitsegt, dock hade jag inte byggt en ställning som jag står på då, vilket jag har nu.

Jag har en positivt känsla om mitt nuvarande hål (oroväckande :)).

Jag fick upp stenen som jävlades med mig. Den kom upp när jag drog upp lerborren, Ingen liten sten. Se video nedan.
fWtx6XFcQHs
fWtx6XFcQHs

(Fick inte rätt på länken)

Har även bifogat video där jag leker lite med lera :)).

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
@Pyromanapa

Det är ju bättre än guld. Sweet jesus vilken fraktion. Du behöver ingen isgrus :)
Kör du djupare ändå? Vad var det sist, 14.5 meter? Hur gick det med provpumpningen?

@ibrakadabra

Är jag blind men jag ser inte stenen :).
Bra plattform du har skaffat. Det är nu det händer!

Maxwells demon TotalControl skrev:
@Pyromanapa

Det är ju bättre än guld. Sweet jesus vilken fraktion. Du behöver ingen isgrus :)
Kör du djupare ändå? Vad var det sist, 14.5 meter? Hur gick det med provpumpningen?

@ibrakadabra

Haha i slutet på filmen är det 2 klumpar brevid min fot. Den klumpen till höger är stenen.

@Pyromanapa du kan nog försörja ditt kvarter med den fraktionen ;).

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
P Pyromanapa skrev:
Känns nästan som man hittat guld :crysmile:

[bild]
Det ser bra ut där! Nu blev man peppad inför nästa vecka när man får hem leverans av extra rör:)

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Pyromanapa

@ibrakadabra

Hade ju inte skadat att gå djupare, men jag tror inte den fraktionen håller i sig. Dessutom har jag problem med att komma ner mer, har gjort två försök nu men det rör inte på sig. Sen har vi problemet med frugan som tröttnat på ställningen :seenoevil:

Provpumpning är inte gjord. Har lite andra grejer som kommer prioriteras framöver :confused:

Jag har lera också förresten! Denna stackare fiskade jag upp precis... :D
Lerkump bitar på en grusig mark, indicative of jordbundna problem vid grävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.