S Spidertotz skrev:
Tanken var att köra som @mortimer gjort här och gjort spetsar av en skarvmuff för att spola ner vatten och tryckluft samtidigt I hålet. Frågan är om jag kan göra det, då det blir att jag får dra upp hela röret sen för att koppla på rörspetsen, förstör det allt jobb genom att dra upp röret igen?

[bild]
Du menar @Mardigan?

G Grundsuteräng skrev:
Jag kan gå djupare men funderar på om jag ska köpa en borr för invändig borrning i röret ,vad ska jag ha för diameter på den ?
Kommer inte ihåg allt. Gick det inte att kiespumpa mer?

Om du ska borra i röret så beror det lite på fraktion. Lera är lite andra prylar. Sand så kan du välja Erdhbohrer 30x30 som får plats i DN115 (115mm invändigt) röret.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Kommer inte ihåg allt. Gick det inte att kiespumpa mer?

Om du ska borra i röret så beror det lite på fraktion. Lera är lite andra prylar. Sand så kan du välja Erdhbohrer 30x30 som får plats i DN115 (115mm invändigt) röret.
Har Dn 125 vilket ska vara 125mm invändigt,ska man inte ha en lite större borr eller ska man borra flera hål bredvid varandra för att luckra upp lera ,sand?

Du menar @Mardigan?
Nopp, mortimer. Tog bilden från hans inlägg den 30maj 2019.

G Grundsuteräng skrev:
Har Dn 125 vilket ska vara 125mm invändigt,ska man inte ha en lite större borr eller ska man borra flera hål bredvid varandra för att luckra upp lera ,sand?
Såhär står det på Erdhbohrer.

105 borr.
"optimal 105mm diameter to drill in a DN 115 pipe. Well
pipe DN 115 has 115-116mm inside - clean holes thanks to the upstand = fewer tears on the borehole"

125 borr

optimal 125mm diameter to drill in a DN 150 pipe. Well
pipe DN 150 has 149-151mm inside - clean holes thanks to the upstand = fewer tears on the borehole

Jag skulle då välja 105 borret. Finns tyvärr inget optimalt för DN125.

Finns 110 borr i 25x25 men vet inte om den är mest för lera etc. Kompatibla med 30x30 skaft dock.

Såhär står det på Erdhbohrer.

105 borr.
"optimal 105mm diameter to drill in a DN 115 pipe. Well
pipe DN 115 has 115-116mm inside - clean holes thanks to the upstand = fewer tears on the borehole"

125 borr

optimal 125mm diameter to drill in a DN 150 pipe. Well
pipe DN 150 has 149-151mm inside - clean holes thanks to the upstand = fewer tears on the borehole

Jag skulle då välja 105 borret. Finns tyvärr inget optimalt för DN125.

Finns 110 borr i 25x25 men vet inte om den är mest för lera etc. Kompatibla med 30x30 skaft dock.
Ok,25x25 är det bara fyrkantsprofilen eller är det benämningen på något annat?Har redan 6 meters 145mm borr tänkte då bara köpa några extrarör och en mindre borr.

Hej på er! Första inlägget för min del. Har lyckats få upp vatten ur filterbrunnen efter renpumpande. Till en början med stödmatande från kommunalt vatten, kom en del fin sand kanske rentav ler/silt. Nu behövs inte stödmatningen och det mestadels klart vatten. Kanske en del finare fraktioner fortfarande som man ser ifall man fyller ett dricksglas. Får efter någon timmes pumpande ca 15 l/min. Har för tillfället fått ner ca 9,5 m rör totalt (inklusive 3 m filterrör). Vattenyta på ca 5-5,5 m. Vill helst få ut mer av brunnen. Verkar som det är på gränsen med tillrinningen eftersom pumpen verkar ta in lite luft ibland. Man hör det när jag kör med vattenspridare. Funderar på om jag ska köpa några meter rör till för att gå djupare. Förhoppningsvis ner till något grövre fraktioner också, vilket det verkade som det blev de sista metrarna. Har gått igenom ett skikt med lera. Olika partier mellan 5-8 m. Detta kanske påverkar tillrinningen i den övre delen av filterröret fortfarande?
Vad tror ni om att köpa till några längder till?
Vill även med detta berätta att det fungerar med rätt utrustning och lite slit:) dock hade jag aldrig klarat att dra gruspumpen för hand helt själv, hela vägen ner. Speciellt inte i leran. Rekomenderar att man är två just då. Kanske rentav använda benkraft/egen vikt istället för att skona armarna. Pumpen fastnade några ggr. Men det var vid dessa tillfällen som det verkligen hände grejor när man väl fick loss gruspumpen:)

• Gilla
upa
  • Laddar…
Ah kul med fler.

Det kan absolut vara värt att borra djupare. Det kan vara bättre fraktion och mer vatten djupare.
Sen också att när du pumpar så sjunker nivån i röret, i ditt fall så pass att de börjar suga luft.
Då "tappar " du de filter som inte ligger i grundvattnet då tillriningen inte sker av undertryck skapat av pumpen utan gravitation.

Nu har jag fixat mitt strul och provpumpat brunnen.
Jag stötte ju på lera 4.7m ner. GV på 2.3m.

Satte på en gardena flödesmätare och skickade ut 30L/min, men den sög slut på vattenpelaren efter fem minuter ca.
Känns som detta är lite väl snålt med flöde?
Antar att alternativet är att gå förbi leran?

B Bl0mman skrev:
Hej på er! Första inlägget för min del. Har lyckats få upp vatten ur filterbrunnen efter renpumpande. Till en början med stödmatande från kommunalt vatten, kom en del fin sand kanske rentav ler/silt. Nu behövs inte stödmatningen och det mestadels klart vatten. Kanske en del finare fraktioner fortfarande som man ser ifall man fyller ett dricksglas. Får efter någon timmes pumpande ca 15 l/min. Har för tillfället fått ner ca 9,5 m rör totalt (inklusive 3 m filterrör). Vattenyta på ca 5-5,5 m. Vill helst få ut mer av brunnen. Verkar som det är på gränsen med tillrinningen eftersom pumpen verkar ta in lite luft ibland. Man hör det när jag kör med vattenspridare. Funderar på om jag ska köpa några meter rör till för att gå djupare. Förhoppningsvis ner till något grövre fraktioner också, vilket det verkade som det blev de sista metrarna. Har gått igenom ett skikt med lera. Olika partier mellan 5-8 m. Detta kanske påverkar tillrinningen i den övre delen av filterröret fortfarande?
Vad tror ni om att köpa till några längder till?
Vill även med detta berätta att det fungerar med rätt utrustning och lite slit:) dock hade jag aldrig klarat att dra gruspumpen för hand helt själv, hela vägen ner. Speciellt inte i leran. Rekomenderar att man är två just då. Kanske rentav använda benkraft/egen vikt istället för att skona armarna. Pumpen fastnade några ggr. Men det var vid dessa tillfällen som det verkligen hände grejor när man väl fick loss gruspumpen:)
Hej, låter som min brunn fast jag kom ner på 12,5m men fick ut ca 15l/min.
Mitt bevattningssystem förbrukade ca 20-25l/min vilket gjorde att vattnet tog slut efter 12-15min.
Jag löste det genom att borra en brunn till 2,5m bredvid befintlig brunn och suger med två sugledningar kopplade till en pump, funkar perfekt så nu kan jag vattna en hel natt i sträck (ca.12-15kbm) (y)

• Gilla
upa och 4 till
  • Laddar…
K killernils skrev:
Nu har jag fixat mitt strul och provpumpat brunnen.
Jag stötte ju på lera 4.7m ner. GV på 2.3m.

Satte på en gardena flödesmätare och skickade ut 30L/min, men den sög slut på vattenpelaren efter fem minuter ca.
Känns som detta är lite väl snålt med flöde?
Antar att alternativet är att gå förbi leran?
Jag skulle göra ett försök.

• Gilla
killernils
  • Laddar…
Jag skulle göra ett försök.
Kollar man SGU så är svaren:
”Hög genomsläpplighet
Ovanligt stor grundvattentillgång, storleksordningen > 125 l/s (ca > 10 000 m3/d), med ovanligt goda uttagsmöjligheter”

så förutsättningarna bör vara där!
Vad har ni andra fått för flöden? Vad är rimligt? :)

Om det är lera så kan din huvudåder ligga under leran och det ovan leran är ytvatten som fastnar i ett eget lager tackvare leran.
Kommer inte ihåg vad det kallas men vi skriver om det förra säsongen någonstans i tråden.

Jag har som du på SGU. Finns ingen gräns för mig hur mycket jag kan ta ut då pumpen är flaskhalsen.
Jag har provpumpat med 12m3/h över 1h utan att det har sinat.
Jag kör veckovis bevattning ca 30m3, där en av zonerna går på 150 l/min. Den kör jag 1h utan problem.

Jag har en djuphålspump i en annan brunn som går så gott som dygnet runt för kyla av huset nu när det har varit/är så varmt ute. Den kör 50-80 l/min 24/7 (beroende på kylbehov) utan att spotta.

Hoppas det är så under din lera :)

Om det är lera så kan din huvudåder ligga under leran och det ovan leran är ytvatten som fastnar i ett eget lager tackvare leran.
Kommer inte ihåg vad det kallas men vi skriver om det förra säsongen någonstans i tråden.

Jag har som du på SGU. Finns ingen gräns för mig hur mycket jag kan ta ut då pumpen är flaskhalsen.
Jag har provpumpat med 12m3/h över 1h utan att det har sinat.
Jag kör veckovis bevattning ca 30m3, där en av zonerna går på 150 l/min. Den kör jag 1h utan problem.

Jag har en djuphålspump i en annan brunn som går så gott som dygnet runt för kyla av huset nu när det har varit/är så varmt ute. Den kör 50-80l/min (beroende på kylbehov) utan att spotta.

Hoppas det är så under din lera :)
Jag bor i Lödde, varje kotte har ju en silspets som funkar..
Dina flöden vill jag upp i! Väljer att tro att de finns där under leran! Skall ju vara alnarpsströmmen som går här under, så nu får den leverera!

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.