I ibrakadabra skrev:
Haha i slutet på filmen är det 2 klumpar brevid min fot. Den klumpen till höger är stenen.

@Pyromanapa du kan nog försörja ditt kvarter med den fraktionen ;).
Ja om det bara hade kommit någon meter högre upp :D

Okej, nu kom jag ner en bit igen. Hade fel teknik. Efter så många meter med sand så tar jag väldigt försiktiga drag, men det funkar sämre med grövre fraktioner. :p

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
P Pyromanapa skrev:
Okej, nu kom jag ner en bit igen. Hade fel teknik. Efter så många meter med sand så tar jag väldigt försiktiga drag, men det funkar sämre med grövre fraktioner. :p
Så grövre/snabbare drag med grövre sand?

K killernils skrev:
Så grövre/snabbare drag med grövre sand?
Ja, och om man tänker efter så är det ju självklart att småsten behöver lite mer skjuts än små sandkorn för att åka med in i kiespumpen

• Gilla
killernils och 1 till
  • Laddar…
Nu avslutar jag för kvällen. Rören är nere 30 cm under mark.

Jag har dock inte lyckats få upp den där halvmetern med sand jag tror finns i botten. Vet inte om det är lönt att försöka mer med tanke på fraktionen jag fick upp där nere? Men hela sumpen är full då... kanske dumt?

Just nu har jag 14,3 m till botten, men jag tror alltså där är 0,5 m sand i röret. Vattnet börjar 7,2 m under mark (idag iaf, det pendlar lite). Vatten ovan filter blir då 4,1 m.

Nu ska jag duscha och ta en whisky! :ok:

• Gilla
fizz och 3 till
  • Laddar…
P Pyromanapa skrev:
Nu avslutar jag för kvällen. Rören är nere 30 cm under mark.

Jag har dock inte lyckats få upp den där halvmetern med sand jag tror finns i botten. Vet inte om det är lönt att försöka mer med tanke på fraktionen jag fick upp där nere? Men hela sumpen är full då... kanske dumt?

Just nu har jag 14,3 m till botten, men jag tror alltså där är 0,5 m sand i röret. Vattnet börjar 7,2 m under mark (idag iaf, det pendlar lite). Vatten ovan filter blir då 4,1 m.

Nu ska jag duscha och ta en whisky! :ok:
Provpumpning är väl det som avgör om det behövs något ytterliggare tag?:D

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Provpumpning är väl det som avgör om det behövs något ytterliggare tag?:D
Absolut! Och det är väl inga problem att kiespumpa upp isgrusen om man behöver gå djupare?

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
P Pyromanapa skrev:
Absolut! Och det är väl inga problem att kiespumpa upp isgrusen om man behöver gå djupare?
Jag är bara nybörjare i detta sammanhanget men tänker så ja:D

Nere på 4,5 meter. Tog 1 meter på 1 timme idag typ. Blir trött av leran, så får bli 1 meter per gång om det fortsätter så här. Än så länge inga hinder på vägen. Har bara 160 kg på Stupstocken

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
R Rena skrev:
Jag hade ju tänkt att göra ett försök till i sommar med en spets, men så fick jag nys om en geoborrare med en liten borrvagn som kunde titta förbi och testa.
Inte så konstigt att jag har haft problem att ta mig neråt, för hans maskin fick kämpa rätt bra.
Vi fick vatten vid 2-2,5 meter, borrade ett tag till, mycket lera. Geokartan stämde sådär.
Efter ett tag kom han ner till kalk, fick kämpa på men tog sig ner en bit till. Efter totalt 6,5 meter tog det stopp. Hans borr kom inte längre ner.
Vi satte filter, sådana man har för grundvattenprover, 63 mm om jag inte missminner mig.
Det var relativt blött på borrstången, så där borde vara vatten.
Totalt satte han 2 meter filter och resten vanliga rör.
När vi sedan lodade verkade som att vi hade väldigt lite vatten i röret.
Det är nu jag behöver tips. En teori är att det kommer öppna upp sig nu när vi kom igenom kalklagret. Då ger det sig efterhand som man pumpar. En annan teori är att filtret blivit igensatt av lera.
Testade lite hastigt att köra med tryckluft i röret genom ett att borra ett litet hål i locket. Då bubblar det bra, men det kan ju vara de översta filtret som inte sitter i vatten.

Vad tror expertisen? Hur går jag vidare?
Vad kostade det att få gjort ett hål med riktig maskin?
Vart någonstans i landet pratar vi?
(Har gett upp att kunna ta mig ner för hand...
Är helt fullt med knytnävsstora stenar var 30e cm typ...)

Nere på 5,5 meter nu.

Ca 1-1,5 meter innan botten i röret börjar det bli segare av lervällingen. Man märker att leran har trängt upp i rören typ 30-40 cm varje gång man ut på en ny omgång.

Det var riktigt kämpigt idag med leran, ibland tror man att det är en sten som bråkar med en men det är det inte. Jag hade jättesvårt att borra med lerborren när man kommit en ner en bit i leran, och röret kom inte ner mycket heller. Det berodde nog på att jag var på för hög höjd med borren jämfört med röret. Såå, jag bytte från lerborren till den lilla vanliga borren på 60 mm. Kom igenom mycket enklare och röret började rör sig neråt igen.

240 kg på stupstocken.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Nere på 5,5 meter nu.

Ca 1-1,5 meter innan botten i röret börjar det bli segare av lervällingen. Man märker att leran har trängt upp i rören typ 30-40 cm varje gång man ut på en ny omgång.

Det var riktigt kämpigt idag med leran, ibland tror man att det är en sten som bråkar med en men det är det inte. Jag hade jättesvårt att borra med lerborren när man kommit en ner en bit i leran, och röret kom inte ner mycket heller. Det berodde nog på att jag var på för hög höjd med borren jämfört med röret. Såå, jag bytte från lerborren till den lilla vanliga borren på 60 mm. Kom igenom mycket enklare och röret började rör sig neråt igen.

240 kg på stupstocken.
Kämpa på. Så får vi hoppas du kommer igenom leran snart. Väntar själv på min leverans hoppas den kommer imorgon så man kan fortsätta i veckan.

• Gilla
ibrakadabra och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Hur långt ner kom du sist?

Edit : Såg nu att det var 8.5 meter. Vad hade du för fraktion innan röret gick sönder? Har du invändiga gängan uppåt nu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.