Bra! Hoppas att lerskiten är bara ett tunt lager.

Undra om det inte finns lite gear för just lerborrningen i närheten av dig bland några här i forumet. Kanske kan låna?

Maxwells demon TotalControl skrev:

Undra om det inte finns lite gear för just lerborrningen i närheten av dig bland några här i forumet. Kanske kan låna?
Maxwells demon TotalControl skrev:

Gärna om någon i skåne har till låns? Jag bor i västra.
Jag skall testa med en högtrycksvessla/rör-rengörare imorgon då jag har en sådan hos farsan!
Blir ju likt någons tips ovan om sprutmunstycke!

O Olasbg skrev:
Hej, låter som min brunn fast jag kom ner på 12,5m men fick ut ca 15l/min.
Mitt bevattningssystem förbrukade ca 20-25l/min vilket gjorde att vattnet tog slut efter 12-15min.
Jag löste det genom att borra en brunn till 2,5m bredvid befintlig brunn och suger med två sugledningar kopplade till en pump, funkar perfekt så nu kan jag vattna en hel natt i sträck (ca.12-15kbm) (y)
Ja just det tror att jag läste det för en tid sedan. Bra att ha som reservplan om det skulle kärva=) Jag har precis beställt 3 meter till så får vi se vad det ger för resultat.

Har börjat kämpa igen med helvetesleran. Nere på 3 meters djup med rören, yeey.

Verkar som att jag har en sten modell större i röret. Känns skumt när jag är nere och kör med lerborren.

Gick inte så bra att spola ner spetsen.

Frågar då vad som är bäst att ha på röret när man slår ner med stolpnedslagare. Ska man ha muff på eller inte?

Slagnacke, slagmuff eller vad man nu kallar det, finns inte att få tag på i Sverige, förutom hornbach som säljer "slagmuff" för R32, men jag har R50.

Du skulle ju kunna göra en egen.
Regel, hålsåg/dosfräs och eventuellt en bit plåt om virket är för klent när du ska slå på det.

X xLnT skrev:
Du skulle ju kunna göra en egen.
Regel, hålsåg/dosfräs och eventuellt en bit plåt om virket är för klent när du ska slå på det.
Du tänker dig en tjock rund träbit som jag har mellan nedslagare och rör?

Ja, och ett spår i den som gör att den blir på plats efter slagen.

X xLnT skrev:
Ja, och ett spår i den som gör att den blir på plats efter slagen.
Okej, tänker du att den ska vara direkt på röret då? Inte muff mellan?

S Spidertotz skrev:
Okej, tänker du att den ska vara direkt på röret då? Inte muff mellan?
Det kan nog du bedöma bättre än mig som har grejorna, jag har ingen aning om hur tåliga rören/gängorna är.

X xLnT skrev:
Det kan nog du bedöma bättre än mig som har grejorna, jag har ingen aning om hur tåliga rören/gängorna är.
Okej. Tänker dock att en träbit kanske är ett för "mjukt" material. Att kraften från nedslagaren försvinner i träbiten. Borde kanske vara något i järn. Kan man inte köpa en typ "puck" av solid järn eller något?

S Spidertotz skrev:
Okej. Tänker dock att en träbit kanske är ett för "mjukt" material. Att kraften från nedslagaren försvinner i träbiten. Borde kanske vara något i järn. Kan man inte köpa en typ "puck" av solid järn eller något?
Det finns gott om järnbitar att köpa. Det finns hårt trä också, Ek/Ask tex.
Men du kan ju leta efter en kilremsskiva i rätt storlek tex, det är bara fantasin som sätter gränser.
Har du något mothåll så kan du tex använda en domkraft och pressa ner röret, så slipper du slå på det.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Gick inte så bra att spola ner spetsen.

Frågar då vad som är bäst att ha på röret när man slår ner med stolpnedslagare. Ska man ha muff på eller inte?

Slagnacke, slagmuff eller vad man nu kallar det, finns inte att få tag på i Sverige, förutom hornbach som säljer "slagmuff" för R32, men jag har R50.
Vi använade ett extra rör som man offrar. Fungerar bra.

• Gilla
Spidertotz
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Vi använade ett extra rör som man offrar. Fungerar bra.
Det är faktiskt en väldigt bra idé... Rören är ju rätt billiga. Att jag inte tänkte på det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.