937 206 läst ·
6 355 svar
937k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
En annan fråga är, när vet jag att jag nått vatten?
Har du bild på borren du använder?
Du märker när borret dryper av vatten samt du inte kommer djupare hur mycket än du borrar. Om du har sand.
Du märker när borret dryper av vatten samt du inte kommer djupare hur mycket än du borrar. Om du har sand.
Vad blev det för brunn?Trädgårdsmannen skrev:
Är det en Erdhbohrer borr med kant? Jag har en borr redan i och för sig men bra för andra att veta
Jag förstår inte riktigt hur du gör?S Spidertotz skrev:
Du måste väl se vilket material du borrar upp varje gång du lyfter upp borret och tömmer det?
Och när du når vattnet ser du en vattenspegel nere i hålet istället för sand. Sen märker du som Totalcontrol skriver att materialet du lyfter upp blir blötare strax innan verklig nivå på grund av kapilärverkan.
Det brukar inte vara svårt att se botten på hålet om du bara är 2-3m ner.
Sen undrar jag hur du tänkt spola ner en spets. Ska du plocka bort själva spetsen på röret eller ska det bara spola ut genom silen på spetsen?
Har jag tyvärr inte, men det är ganska likt ett "skurupborr", en kort bit längs ner som är borr. 95mm i diameter.TotalControl skrev:
Inser dock nu att jag kanske har gjort ett misstag. Trots att jag läst mycket i denna tråden missade jag nog detaljen att jag måste lyfta upp borren till och från för att plocka upp allt material jag borrar igenom. Nu har jag bara fortsatt borra utan plocka upp något..
M Mardigan skrev:Jag förstår inte riktigt hur du gör?
Du måste väl se vilket material du borrar upp varje gång du lyfter upp borret och tömmer det?
Och när du når vattnet ser du en vattenspegel nere i hålet istället för sand. Sen märker du som Totalcontrol skriver att materialet du lyfter upp blir blötare strax innan verklig nivå på grund av kapilärverkan.
Det brukar inte vara svårt att se botten på hålet om du bara är 2-3m ner.
Sen undrar jag hur du tänkt spola ner en spets. Ska du plocka bort själva spetsen på röret eller ska det bara spola ut genom silen på spetsen?
Jag har nog gjort lite fel, har missat att jag måste plocka upp röret med jämna mellanrum för att plocka upp materialet jag borrar igenom. Nu när jag skriver det inser jag hur logiskt det är....jag har bara borrat utan att plocka upp något. Dumförklarar mig själv
Tänkte mig samma teknik som @mortimer används sig av, att jobba med tryckluft och vattenstråle samtidigt för att få ner röret.
Jag började få en känsla av att det nog va så du gjortS Spidertotz skrev:Har jag tyvärr inte, men det är ganska likt ett "skurupborr", en kort bit längs ner som är borr. 95mm i diameter.
Inser dock nu att jag kanske har gjort ett misstag. Trots att jag läst mycket i denna tråden missade jag nog detaljen att jag måste lyfta upp borren till och från för att plocka upp allt material jag borrar igenom. Nu har jag bara fortsatt borra utan plocka upp något..
Jaja man ska inte gråta över spilld mjölk, vi får hoppas att det går lättare nu
Ah dåså
Borde gå betydligt enklare nu 
Det går lättare om man gör rätt
Grundvatten på 3 meter och enbart sand påvägen dit. Tog typ 25 minuter. Tacka vet jag Kristianstadslätten
Grundvatten på 3 meter och enbart sand påvägen dit. Tog typ 25 minuter. Tacka vet jag Kristianstadslätten
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Har nu testat att renpumpa flera ggr per dag och det blir inge bättre,jag får fina grå partiklar som missfärgar vattnet grått.Det skulle aldrig fungera med ett filter det hade satt igen direkt.G Grundsuteräng skrev:
Har vattenspegeln på ca 6meters djup och dålig påfyllning trots att jag ser att det rinner till vatten i och med att vattnet rör sig ganska kraftigt vid vattenytan.Känns konstigt att det inte fyller på rören mer än vad det gör hade vatten vid 5 meter när jag borrade, kan det trycka ut genom filterrören längre ner eller via det öppna röret längst ner?
Kan du borra djupare eller hur var det nu?G Grundsuteräng skrev:Har nu testat att renpumpa flera ggr per dag och det blir inge bättre,jag får fina grå partiklar som missfärgar vattnet grått.Det skulle aldrig fungera med ett filter det hade satt igen direkt.
Har vattenspegeln på ca 6meters djup och dålig påfyllning trots att jag ser att det rinner till vatten i och med att vattnet rör sig ganska kraftigt vid vattenytan.Känns konstigt att det inte fyller på rören mer än vad det gör hade vatten vid 5 meter när jag borrade, kan det trycka ut genom filterrören längre ner eller via det öppna röret längst ner?
Tanken var att köra som @mortimer gjort här och gjort spetsar av en skarvmuff för att spola ner vatten och tryckluft samtidigt I hålet. Frågan är om jag kan göra det, då det blir att jag får dra upp hela röret sen för att koppla på rörspetsen, förstör det allt jobb genom att dra upp röret igen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg