F fidde_modo skrev:
Hej.
Man kan möjligtvis inte få se en bild på hur de ser ut där du grävt ner din pump 1.2m.
Kommer behöva göra detsamma så intresserad av hur ditt ser ut.
Inga bilder tyvärr, inte så upphetsande. Det är ett hål på 1*1.5m med gamla takskivor som väggar och ett lock i trycktplank.

C corre skrev:
Inga bilder tyvärr, inte så upphetsande. Det är ett hål på 1*1.5m med gamla takskivor som väggar och ett lock i trycktplank.

Va mest intresserad av vad för väggar du hade.
Va inne på att man kunde haft ett cementrör så man fick bra stadga i hålet. Sen lock på det med konstgräs typ

Det är en bra ide. ett 120cm rör blir nog lagom.

Usch.. nu tror jag att jag närmat mig min begränsning i detta projekt följt av en massa oflyt och otur...

provspolade röret och kunde bara sticka ner trädgårdsslangen ner till ca 5m, anslutningen till spetsen. Troligen har en sten farit ner och ligger mellan rör och spets :crysmile:.

Dessutom så känner jag att det bubblar i röret när jag håller för med handen, dvs så fungerade inte lagningen som tänkt...

Känns som jag nått ett vägskäl med detta projekt, antingen ge upp helt, eller gräva mig ner 1,5m så att jag ligger 2,5m under markytan och byta det brustna röret och hoppas att det håller tätt, prova att krossa stenen med ett rör jag släpper ner med lina eller något, eller skaffa helt nytt set igen och slå ner på något annat ställe, 3:e gången gilt kanske..:thinking:

vänta nu, en sten mellan foderröret och spetsen?
Jag tror du ska ge upp foderröret isf, ned med spetsen som den ska monteras så löser det sig nog bättre

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C corre skrev:
vänta nu, en sten mellan foderröret och spetsen?
Jag tror du ska ge upp foderröret isf, ned med spetsen som den ska monteras så löser det sig nog bättre
Nej Corre, nu blandar du ihop mina olika övingar, nu sistnämt, så har jag inget foderrör bara förborrat hål 3m ner till GV som jag sedan fyllde igen innan jag slog ner röret 1-1/4" de sista metrarna.

Det var skarven till översta röret i marken som gav sig tvärt av, därå det kluckande vattentillförlsen till pumpen. Jag märkte detta då jag skulle plocka av pumpen att röret var löst. när jag försökte reparera skadan med ovanstående "lösning" så måste sand och då en sten fallit ner i rören när jag drog upp den trasiga biten...

C corre skrev:
Det är en bra ide. ett 120cm rör blir nog lagom.
Hur har du löst det med vattenuttag, när pumpen står på under mark?

F fidde_modo skrev:
Hur har du löst det med vattenuttag, när pumpen står på under mark?
Bara att koppla på en slang som vanligt, det spelar ingen roll för slangen.

Hej igen!

Idag beslöt jag mig att gräva mig ner till mitt trasiga rör, gjort som sagt, bytte jag det trasiga röret 2,5m under markytan.

Nu har jag också vatten! :D

Tack för alla tips och ideér hittils!

• Gilla
Jsbrsf och 2 till
  • Laddar…
Av nyfikenhet, hur fick du ner röret? Handkraft?

Hej ! har en grävd brunn med betongringar ca 3,5 meter djup. den har nu nästan sinat är väl ca 2dm vatten kvar så tänkte slå en
rörspets i den, jag tänkte gå ner o borra med jordborr ca 2 meter sedan banka resten , en fråga bara är det säker att gå ner i en sådan brunn med tanke på gaser eller dylikt ? rasa kan den ju knappast :)

R
Ingen fara med gaser det finns inga avlopp eller annat som kan skapa dom , det att tänka på är att inte ha några petroliummaskiner i hålet . samt att inte vara ensam , tips gå ner och gräv en halvtimma och gå upp så känner du vad du orkar med , lite överkurs men en bordsfläkt som blåser ner luft uppifrån går att ha

R rävlyan skrev:
Ingen fara med gaser det finns inga avlopp eller annat som kan skapa dom , det att tänka på är att inte ha några petroliummaskiner i hålet . samt att inte vara ensam , tips gå ner och gräv en halvtimma och gå upp så känner du vad du orkar med , lite överkurs men en bordsfläkt som blåser ner luft uppifrån går att ha
okey låter ju bra :) har en kompis som får stå uppe o hålla koll o skicka grejor , har du någon uppfattning om hur långt man måste ner ? som det är nu så ligger nivån på ca 3.5 meter ligger på linderödsåsen och tomten ligger i ett gammalt grustag

R
Det är nog omöjligt att svara på , endast om det finns någon grävd grop av större format i närheten och som är vattenfylld går det att säga något om djup , finns andra brunnar hos grannar eller så kan du fråga där

okey ! har beställt 10 meter rör idag så blir väl till att testa nästa vecka

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.