En användare skrev följande
Märkte efter ett tag att det underlättade att dra upp röret 20-30 cm innan man lastade på vikt om det hade stått och sugit fast i leran
Jag satt och tänkte på samma sak imorse... Det var efter igår att jag drog upp mina rör en bit (när borren fastnade) som jag kom ner ännu en bit.

I ibrakadabra skrev:
Aa låter för bra för att vara tillfälligheter. Jag har inte hängt med på din resa, valde du någon annan metod när det tog stopp? Rörspets? Hur länge försökte du innan du gav upp? Vad hade du för vikt på Stupstocken?
Jag vet inte hur mycket vikt jag hade men mer än vad jag ansåg var säkert iaf, kan väl varit runt 400 kg+ mig själv. Provade även att lägga en stor ekbit på röret och slog med slägga. Testade också att lyfta röret flera gånger men det stannade ändå på ungefär samma ställe hela tiden. Jag la tillräckligt mycket tid för att frugan skulle bli irriterad innan jag tillfälligt gav upp. Sedan har jag provat att slå ner två seriekopplade r40 rörspetsar men när jag sög från dessa var jag ändå inte nöjd med flödet som blev 20 l/min. Nu har jag tagit upp spetsarna igen och har beställt en djupbrunnspump för att se vad jag får för flöde när jag kan sänka nivån i filterbrunnen ytterligare några meter. Troligtvis kommer detta också ge för dåligt flöde men då ska jag försöka spola ner en lång sil som ska sticka upp 0,5-1 m över botten i brunnen men sticka ner så långt jag kan spola för att se om detta ökar tillrinning till brunnen och sedan köra med djupbrunnspumpen igen. Ett annat alternativ är att ta dimensionen mindre på filterbrunn och helt enkelt göra en filterbrunn i filterbrunnen. Då slipper man ju klabbet med en massa friktion i lera vilket borde göra att det går lättare att fortsätta neråt. Den pump jag beställt är bara 75mm i diameter.

M Mardigan skrev:
Jag vet inte hur mycket vikt jag hade men mer än vad jag ansåg var säkert iaf, kan väl varit runt 400 kg+ mig själv. Provade även att lägga en stor ekbit på röret och slog med slägga. Testade också att lyfta röret flera gånger men det stannade ändå på ungefär samma ställe hela tiden. Jag la tillräckligt mycket tid för att frugan skulle bli irriterad innan jag tillfälligt gav upp. Sedan har jag provat att slå ner två seriekopplade r40 rörspetsar men när jag sög från dessa var jag ändå inte nöjd med flödet som blev 20 l/min. Nu har jag tagit upp spetsarna igen och har beställt en djupbrunnspump för att se vad jag får för flöde när jag kan sänka nivån i filterbrunnen ytterligare några meter. Troligtvis kommer detta också ge för dåligt flöde men då ska jag försöka spola ner en lång sil som ska sticka upp 0,5-1 m över botten i brunnen men sticka ner så långt jag kan spola för att se om detta ökar tillrinning till brunnen och sedan köra med djupbrunnspumpen igen. Ett annat alternativ är att ta dimensionen mindre på filterbrunn och helt enkelt göra en filterbrunn i filterbrunnen. Då slipper man ju klabbet med en massa friktion i lera vilket borde göra att det går lättare att fortsätta neråt. Den pump jag beställt är bara 75mm i diameter.
Hahaha min fruga börjar också bli irriterad nu. xD

Funkar det inte med gardenaslang och jet-pump för att suga upp geggan?

O Olasbg skrev:
Funkar det inte med gardenaslang och jet-pump för att suga upp geggan?
Jo, tror det, men känns som att pumpen tappar suget när jag suger slut på röret. FLödet från gardenslangen räcker nog inte. Å andra sidan så är min pem-slang några meter ovanför botten, vet inte om det spelar någon roll?

Jag fyllde nästan röret till marknivå och sedan körde igång. Jag satte en kulventil på trycksidan så jag dels kunde jag reglera flödet lite samt att jag kunde stänga innan vattnet tog slut för att fylla upp igen.

O Olasbg skrev:
Jag fyllde nästan röret till marknivå och sedan körde igång. Jag satte en kulventil på trycksidan så jag dels kunde jag reglera flödet lite samt att jag kunde stänga innan vattnet tog slut för att fylla upp igen.
Vilket rör fyllde du till marknivå?

Det blåa ”filterbrunnen”.

Okej. Jag kan inte fylla mitt oavsett hur mycket jag spolar.

Angående vårt (mitt, mardigan och upe) problem. Jag skev på erdbohrers forum och fick följande svar (översatt av Google translate):

Det verkar inte vara på brunnröret.

Röret kan blockeras av en sten. Det räcker om det bara kläms fast lite på rörets kant.

Dra eventuellt röret en halv meter och sänk ner det igen.

Om röret stannar på samma plats är något i vägen. Förmodligen en sten.

Borra sedan med en vridborr. Använd eventuellt också en mejsel då och då.

Hälsning

kg49

Jag läste precis nyss på tyskt forum att många spolar fram stenar som sitter under röret så den hamnar i röret för att sen plockas upp med en stenfångare.

Vad kostar en filterbrunn att anlägga och var hittar jag delarna till den?Behövs det oftast en djupbrunnspump eller klarar man sig med en jetpump och en vanlig bottenventil med pemslang i mellan?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag läste precis nyss på tyskt forum att många spolar fram stenar som sitter under röret så den hamnar i röret för att sen plockas upp med en stenfångare.
Vad är en stenfångare? :D

Om jag lyckas ta mig igenom och får ner 3-4 meter filterrör i gruset. Finns det fortfarande risk att det ändå är dåligt med vatten där?

Det är armeringsjärn som böjer ut som fingrar som man kan kila fast stenar i. Tror @upa byggde en sådan?

Typ liknade denna. Men man kan bygga en utan att svetsa.

https://show.picr.de/35679291no.jpg.html

Har man dåligt men grundvatten så är det ju självklart en risk. Annars om du har grundvatten så är ju grus/sand det bästa.
Läste hos tyskarna att grus mellan lerlager ger mest effektiv brunn. Om man jämför om de vore sand ända ner. Jag förstod inte riktigt varför. Måste vara att man får en tryckökning av lerlagrena.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Nope.. Inte haft några problem med stenar.. Bara den där leran..
@Shirack vet jag svetsade ihop en som han fick upp lite smått o gott med.

Vad tror ni andra om att göra filterbrunn i filterbrunnen om det nu skulle vara så att leran är det som nyper fast röret? Alltså om man kört med DN 125 genom leran och sedan ta DN 110 eller 100 och fortsätta neråt under leran. Då kan man ju fortfarande ha en djupbrunnspump och behöver förhoppningsvis bara kiespumpa 3-4 meter vilket går lätt i rätt fraktioner. Blir ju dock mycket rör att köpa plus troligtvis en kiespump till om den är för stor för nästa rör.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.