Har alla aktiviteter avstannat i denna tråden? Alla kan väl inte ha gett upp samtidigt?

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Har alla aktiviteter avstannat i denna tråden? Alla kan väl inte ha gett upp samtidigt?
Nu är de höst

I Viby har det gjorts lite förberedelser att pumpa vatten baklänges för att ev kunna hjälpa röret att släppa från leran inför ett sista försök men plunschern jag själv fått låna är utlånad.

Jag pausar tillsvidare p.g.a. stenar i marken, tidsbrist och poolbygge. Återkommer när jag tar nya tag.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Tradigt väder i syd :)

Jag håller på men går sådär, är nere på 13m och inget vatten. Gick på lera vid 5m och var igenom vid 12m. Vid 13m börjar det bli mycket Sten och där är vi. Har en ny idé som jag skall testa i helgen. Har GV på 3,2 och leran börjar vid 5m tanken är att göra 3 hål med 2m filter vardera som jag ställer uppe på leran och får då 1,8m filter under vatten per hål. 3 sugledningar till en pump sen får vi se vad den ger. Wish me luck. Kan tillägga att 7m lera är inget roligt att jobba sig igenom.

• Gilla
fizz och 2 till
  • Laddar…
Pausar lite här med, hade ambition att fixa med det under hösten, men inte varit så sugen....

M Martin Johnsson skrev:
Jag håller på men går sådär, är nere på 13m och inget vatten. Gick på lera vid 5m och var igenom vid 12m. Vid 13m börjar det bli mycket Sten och där är vi. Har en ny idé som jag skall testa i helgen. Har GV på 3,2 och leran börjar vid 5m tanken är att göra 3 hål med 2m filter vardera som jag ställer uppe på leran och får då 1,8m filter under vatten per hål. 3 sugledningar till en pump sen får vi se vad den ger. Wish me luck. Kan tillägga att 7m lera är inget roligt att jobba sig igenom.
Imponerande djup fast med lera och elände!

M Martin Johnsson skrev:
M Martin Johnsson skrev:
Detta är nått jag också funderat på men dratt mig för att testa eftersom någon av brunnarna kanske suger tomt medans det finns vatten kvar i de andra och då suger pumpen luft. Ger alla brunnarna rätt lika kommer nog flödet balansera sig mellan brunnarna då lägre nivå ger lägre tryck på sugsidan och lägre flöde?
Blir intressant om du testar.
Annars får du testa nerspolade silar.

M Martin Johnsson skrev:
vilken teknik körde för att gå igenom lera utan att fastna med grejerna?

Bör man kunna reglera så att uttaget
O olofh skrev:
vilken teknik körde för att gå igenom lera utan att fastna med grejerna?
Körde med ett vanligt 100mm jordborr i 115 röret. Sen lastad jag på ca 400kg på stupstocken och det sjönk sakta ner. Märkte efter ett tag att det underlättade att dra upp röret 20-30 cm innan man lastade på vikt om det hade stått och sugit fast i leran. Men om jag ska göra om det så kommer jag köra ner 160 röret till leran och sen borra med ett 125-130mm borr igenom leran för att slippa suget. Jag hade 0 tillrinning när jag kom igenom leran

Hur har det gått för dig Martin?
Har du testat fler brunnar ovan leran?
Och jag får säga att det är mystiskt att där inte är nåt vatten under leran.
Om du drar upp det röret kommer det ju bli en dränering av vattnet ovan leran?

M Mardigan skrev:
Hur har det gått för dig Martin?
Har du testat fler brunnar ovan leran?
Och jag får säga att det är mystiskt att där inte är nåt vatten under leran.
Om du drar upp det röret kommer det ju bli en dränering av vattnet ovan leran?
Inga fler brunnar men ska ta ett ryck i helgen och köra ner 2 brunnar till. Nja vet inte om det försvinner så mkt i det hålet, var typ noll tillrinning.

M Martin Johnsson skrev:
Inga fler brunnar men ska ta ett ryck i helgen och köra ner 2 brunnar till. Nja vet inte om det försvinner så mkt i det hålet, var typ noll tillrinning.
Konstigt det kan vara så stor skillnad på ett relativt kort avstånd, gissar på att ditt hus ligger lite högre men borde inte vara många meter.

Om man har dålig tillgång på vatten i jordlagren - finns det något att föredra av rörspets/filterbrunn?

Min gissning är väl filterbrunn då går att borra djupare (i hopp om att hitta mer vatten) ner om man önskar och att man sedan kan sänka ner en djupbrunnspump? Eller tänker jag fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.