940 470 läst ·
6 368 svar
940k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Tänkte säga tyvärr ja, men kommer flytta till ny bostad där de redan finns tillgång till vatten. Så grejerna kommer inte behövas. Har ett nytt hål på väg. Dock eftersom behovet inte behövts så har man prioriterat annat före att ta sig ner djupare.TotalControl skrev:
Men det var jäkla roligt och intressant att få följa allas projekt här inne. Något som jag kommer fortsätta att göra.
Och inte minst alla tips och råd man fått här med.
Jag köper allt, eventuell även pumpen.C carlert skrev:Tänkte bara nämna, OM det är så att det är okej att sälja saker här.
Isåfall har jag följande saker till salu:
* Plunscher 108mm
[länk]
* 8m brunnsborr 145mm samt 105mm
[länk]
[länk]
* Stupstock för DN115.
[länk]
* 5 Meter DN115 brunnsrör samt 3 meter slitsade rör. Rören är i enmeters delar. Ett av brunnsrören är delat på mitten.
[länk]
[länk]
* Säljer även en rejäl Ebara jetpump med 20 liters Hydrofor. Levererar 100 liter per minut.
Mer info och bilder kan fås via privat meddelande.
Säljes gärna som paket. Men kan även sälja saker löst.
Pris kan vi diskutera. Sakerna är begagnade men i mycket bra skick. Vissa av rören är använda. Men dem flesta inte. Nypris på alla prylarna landar på över 10 000kr.
Prylarna finns i Växjö.
Är skärsko att rekommendera på sumpen eller är det bortkastade pengar?
Jag tror att det är bra om man behöver ta sig genom lerlager i alla fall då skärskon vanligtvis är lite större än röret. Då blir hålet genom leran lite större än röret vilket bör minska friktionen mellan lera och rör.M Martin Johnsson skrev:
Ska gräva ner en stenkista för dränering och fick en liten ide. Om man gräver ett rejält större hål än kistan och fyller med makadam runt, kan jag inte då lägga ett rörspetsbrunn som jag ändå har liggandes med spetsen i makadamet under?
Jag tror jag har 2-3 meter ner till grundvattnet, så tanken är att jag gräver upp till en bit under grundvattnet, fyller upp med makadam till en bit ovanför grundvattnet, rörspetsbrunnen ner i makadamet, och stenkista ovanpå. Vad tror ni om idén? Tänker att det blir lite win-win när jag ändå gräver - jag får en brunn jag förhoppningsvis kan vattna från och även kunna tömma ur om jag misstänker att stenkistan är fylld?
Jag tror jag har 2-3 meter ner till grundvattnet, så tanken är att jag gräver upp till en bit under grundvattnet, fyller upp med makadam till en bit ovanför grundvattnet, rörspetsbrunnen ner i makadamet, och stenkista ovanpå. Vad tror ni om idén? Tänker att det blir lite win-win när jag ändå gräver - jag får en brunn jag förhoppningsvis kan vattna från och även kunna tömma ur om jag misstänker att stenkistan är fylld?
Kan någon av er förklara vad en skärsko är? Jag har googlat men fattar nollM Mardigan skrev:
Spontant så borde det funka. Det man behöver tänka på är att så fort vattenytan kommer ner till toppen av rörspetsen så kommer pumpen tappa suget då luft läcker in. Så därför bör man ha spetsen en bit under vattenytan när grundvattnet är som lägst. Det kommer även bero mycket på tillrinningen du har genom materialet under grundvattennivå och hur stor volym makadam du har under grundvattennivå. Makadammen kommer utgöra vattenmagasin. Större vattenmagasin minskar nivåsänkning när du suger ut vatten och ökar tillrinning.A attefall skrev:Ska gräva ner en stenkista för dränering och fick en liten ide. Om man gräver ett rejält större hål än kistan och fyller med makadam runt, kan jag inte då lägga ett rörspetsbrunn som jag ändå har liggandes med spetsen i makadamet under?
Ja du validerar precis hur jag tänker. Får se exakt hur djupt vattennivån är och hur långt ner grävmaskinen kommer ner. Jorden här har väl ingen vidare tillrinning, är "morängrovlera". Men kring grundvattennivån ska det vara söndervittrande kalkberggrund, vilket kan ha positiv inverkan för tillrinningen.M Mardigan skrev:Spontant så borde det funka. Det man behöver tänka på är att så fort vattenytan kommer ner till toppen av rörspetsen så kommer pumpen tappa suget då luft läcker in. Så därför bör man ha spetsen en bit under vattenytan när grundvattnet är som lägst. Det kommer även bero mycket på tillrinningen du har genom materialet under grundvattennivå och hur stor volym makadam du har under grundvattennivå. Makadammen kommer utgöra vattenmagasin. Större vattenmagasin minskar nivåsänkning när du suger ut vatten och ökar tillrinning.
Får försöka gräva upp så mycket som möjligt och ersätta med makadam. Bör jag ha duk mellan makadamen och jorden? Och isf vilken typ är lämpligast? Vill ju inte att jorden ska åka in makadamet, samtidigt som en alltför tät duk kanske också hindrar tillrinningen?
Vad händer här? Har allas projekt svalnat?
Mitt ligger i förrådet, redo att tas tag i när alla andra förpliktelser är avklarade! Brukar inte bli tjäle här ner i sydTotalControl skrev:
En fråga, tips på djuphålspump, alternativt vettigt märke och inköpsställe?
Jag har inte helt räknat ut behovet än, men vill scouta vad som finns!
Tack!
Mina grejor kommer på måndag men vet när jag får tid över, dom andra i hushållet har så många andra idéer om vad som skall göras.
Denna kör jag med. Dock precis köpt men väldigt positiv till den.K killernils skrev:
https://www.conrad.se/p/djupbrunnsp...tm_source=order_confirmation&utm_term=1210395