C carlert skrev:
Ja men precis kör på DN 115. Tänkte även passa på att beställa med en jordborr på 105mm. Har ju redan förlängning och handtag sen tidigare. Skulle nog gissa på att de finns endel lera där nere. Så är kanske bäst att satsa på planschen då ja.
Ja det är nog en bra plan om det dyker upp lera eller liknade.
Du måste hålla oss informerad hur det går sen när du sätter igång :)

A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja det är nog en bra plan om det dyker upp lera eller liknade.
Du måste hålla oss informerad hur det går sen när du sätter igång :)

Undra vad rören med muffarna är bra till egentligen, känns som de bara kan ställa till problem.

Det är när man kör ner brunnen med arbetsrör. Dvs borrar i ett stort brunnsrör till färdigt djup utan filter utan kiespump med jordborr. Sen ställer man ner filter och brunnsrör i arbetsröret och drar upp arbetsröret igen. Ibland fyller man kaviteten mellan arbetsrör och brunnsrör/filterrör med isgrus vartefter man lyfter upp arbetsröret.

Då behöver de inte vara mufflösa, lite billigare också. Men arbetsröret ska ju vara mufflöst.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Det är när man kör ner brunnen med arbetsrör. Dvs borrar i ett stort brunnsrör till färdigt djup utan filter utan kiespump med jordborr. Sen ställer man ner filter och brunnsrör i arbetsröret och drar upp arbetsröret igen. Ibland fyller man kaviteten mellan arbetsrör och brunnsrör/filterrör med isgrus vartefter man lyfter upp arbetsröret.

Okej då förstår jag, får hoppas jag får ner mina rör idag, har räknat.. 2 meter till så är alla filter under leran. Borde det räcka tro?

De värsta är väl om ett nytt lerlager dyker upp

• Gilla
upa
  • Laddar…
Jag står fast vid, ju djupare ju bättre :) Kolla hur du går innan du bestämmer djup. Gärna ha 1 meter vatten ovanför filterröret. Men dock har du 125 l/s så är det skitsamma. Men går det enkelt så kör ner djupt.

A
Jag står fast vid, ju djupare ju bättre :) Kolla hur du går innan du bestämmer djup. Gärna ha 1 meter vatten ovanför filterröret. Men dock har du 125 l/s så är det skitsamma. Men går det enkelt så kör ner djupt.
okej, för sughöjden räknas från där vattnet börjar oavsett hur lång sugslangen är?

Eftersom jag hade 2 meter vatten ovanför leran... den nivån kommer inte hamna i röret väl nu? Eller kopplas lagerna samman på något sätt?

Yepp. Sughöjden räknas från vattenytan. Du kan ha slang längre ner.
Du borde se vattenytan precis som nu tycker man. Kanske blir en cone of depression ner till leran när du pumpar så den kommer sjunka undan förmodligen.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Yepp. Sughöjden räknas från vattenytan. Du kan ha slang längre ner.
Du borde se vattenytan precis som nu tycker man. Kanske blir en cone of depression ner till leran när du pumpar så den kommer sjunka undan förmodligen.
ok tänke mest de blir ju släta rör ovanför leran och filter rör under leran, kan inte se hur de övre lagret kommer ner om leran är helt tät mot rören.

Nej i och för sig om det är helt tät så.

Blir det att fortsätta idag?

A
Nej i och för sig om det är helt tät så.

Blir det att fortsätta idag?
japp om 2 timmar börjar jag och idag ska ja försöka använda
Mitt block i ställningen för att se om det blir ergonomiskt bättre att lyfta, för är rätt tungt nu.

Ska lägga på lite mer vikter också... hoppas inte de blir fler stenar nu.

• Hand som använder ett block och talja för att lyfta en tung kartong i en arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sommarstuga och 2 till
  • Laddar…
Vilken typ?
30x30 på erdbohrer 6m, snälla säg att det är rätt

R rqx skrev:
30x30 på erdbohrer 6m, snälla säg att det är rätt
Perfekt!

Shirack skrev:
japp om 2 timmar börjar jag och idag ska ja försöka använda
Mitt block i ställningen för att se om det blir ergonomiskt bättre att lyfta, för är rätt tungt nu.

Ska lägga på lite mer vikter också... hoppas inte de blir fler stenar nu.
Blocket ser bra ut med stor dia. Kommer underlätta. Ser liknade ut som de kör i Tyskland.

A
Går sådär, får upp lite sand och mindre sten men röret sjunker nada

Kan det vara muffen? Eller står den på sten. De sista kan du kolla om du lyfter 10 cm och borrar med jordborren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.