918 837 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
@Shirack. Bra progress. Så jävla kul att du delar med dig också.
Grövre sand är bra. Stenar kan också vara bra faktiskt. Om du har små "pebbels" där nere och SGU tillriningen så kan du dra en PEM slang till Gotland och sälja vatten per liter
Något som man har lärt sig iaf med din och @upa projekt är ju att är man inte helt säker på sand hela vägen så är ju det guld värt att ha gear så man kan borra direkt i röret. Med spiral och patent-yber-borren.
Grövre sand är bra. Stenar kan också vara bra faktiskt. Om du har små "pebbels" där nere och SGU tillriningen så kan du dra en PEM slang till Gotland och sälja vatten per liter
Något som man har lärt sig iaf med din och @upa projekt är ju att är man inte helt säker på sand hela vägen så är ju det guld värt att ha gear så man kan borra direkt i röret. Med spiral och patent-yber-borren.
TotalControl skrev:
@Shirack. Bra progress. Så jävla kul att du delar med dig också.
Haha ja, utan rätt grejer är de dömt att misslyckas...
tackar än en gång @upa för lånet av de fina sakerna.
vad är ”pebbles haha?
eftersom jag fick upp en hel del efter leran och kommit ner 53cm så tippar jag på att lerlagret inte var mer än 25-35cm tjockt...
Som rören står nu så är filterrören typ precis ovanför leran och botten öppningen i lagret under leran...
För tidigt att provpumpa va?
tanken är väl att hela filterrören ska under lerlagret ?
@upa jag hoppas verkligen att jag har bättre tillrinning Under leran än vad jag hade ovanför..
Enligt sgu karta så ska de finnas tillrinning på 125l/s eller mer..
men var det är vet jag ej, men inte innan leran ialafall.
Redigerat:
Typ isgrus model större. Om man har mycket sådant tillsammans med grövre sand så är det perfekt.
Ingen idé att provpumpa. Ner med hela filtret under leran om det går.
Kan mycket väl vara så att tillriningen på SGU ligger där under leran och torven.
Har försökt hitta tyska inlägget om "falsk" grundvattennivå men hittar inte. Dvs ytvatten som har "fastnat" i ett lerlager där moderådran är under leran.
Kan mycket väl vara så att tillriningen på SGU ligger där under leran och torven.
Har försökt hitta tyska inlägget om "falsk" grundvattennivå men hittar inte. Dvs ytvatten som har "fastnat" i ett lerlager där moderådran är under leran.
TotalControl skrev:
Typ isgrus model större. Om man har mycket sådant tillsammans med grövre sand så är det perfekt.
TotalControl skrev:
här finns något att läsa men va många sidor...
undre och övre grundvatten
Ja det är nog det tyskarna menar. Du vill hamna i friktionsjord. Är där du förmodligen har SGU tillriningen.
Hoppas vi också 
Dock så är det stenverktyg rätt enkelt att hemmecka.
4 st Armeringsjärn som du buntar ihop och viker ut så det blir som spröten. Sen så får man mecka fast den på jordborren. Och försöka kila fast stenarna i mellan järnen.
Kolla från 6:50
Dock så är det stenverktyg rätt enkelt att hemmecka.
4 st Armeringsjärn som du buntar ihop och viker ut så det blir som spröten. Sen så får man mecka fast den på jordborren. Och försöka kila fast stenarna i mellan järnen.
Kolla från 6:50
TotalControl skrev:
Synd man ej såg hela verktyget men förstår principen.. återstår att se imorgon vad som händer
kan förmodligen börja tidigare imorgon men är tyngre att dra i kiespumpen nu så blir trött fort
Ser fram emot positiva uppdateringar under morgondagen.Shirack skrev:
Ang verktyget med spröt så har jag redan skaffat delarna att tillverka det så det passar det övriga jag har i fall jag skulle behöva det. Tyvärr kom jag på det efter jag hade tillgång till svets så det behöver ju svetsas men vi får försöka lösa det på ngn vänster nu i stället om du skulle behöva det.
U upa skrev:Ser fram emot positiva uppdateringar under morgondagen.
Ang verktyget med spröt så har jag redan skaffat delarna att tillverka det så det passar det övriga jag har i fall jag skulle behöva det. Tyvärr kom jag på det efter jag hade tillgång till svets så det behöver ju svetsas men vi får försöka lösa det på ngn vänster nu i stället om du skulle behöva det.
Jaa herre gud känner mig dum som lånar allt, men behöver du hjälp med att pluncha någon dag så säg bara till.. är smidigare om man kör varannan gång
Kanske dela på en vinsch?
Du behöver inte känna dig dum som lånar. Jag har själv lånat plunchern av en vänlig själ (som jag inte vet om det är ok att namnge?) här i tråden. Borrar gör man ju bara en gång (lr fler om man heter @TotalControl..Shirack skrev:
Haha ja grejerna för 3e brunnen kommer i morgon. 
@upa bara glad plunchern kommer ut på lite äventyrU upa skrev:Du behöver inte känna dig dum som lånar. Jag har själv lånat plunchern av en vänlig själ (som jag inte vet om det är ok att namnge?) här i tråden. Borrar gör man ju bara en gång (lr fler om man heter @TotalControl..) och då är det ju kanon om vi kan låna och hjälpa varandra. What goes around brukar det ju heta..
![]()