942 958 läst ·
6 380 svar
943k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Nej det är nog inte viktigt att pumpa fort.Har sett de som bara lyfter med en vinsch och det går ju sakta.Shirack skrev:
När jag pumpar för han så rycker jag rätt hårt/fort att få lite momentum.
1. Ja exakt. Jag har kört en jordborr från Erdhbohrer som är dia 145 mm. Den kör man tills man stöter på grundvatten. Sen kommer du inte längre utan att hålet går igen när du lyfter borren.R rqx skrev:Jag har läst och tittat runt men har blandat ihop metoderna. Denna tråd är 100 sidor lång så svårt att få överblick. Men då förstår jag mer, det är alltså en filterbrunn jag vill tänker på. Så principen är:
1. Borra ner tills man möter grundvatten, ligger nog ganska grunt här i vid skånes kust. Registrerade brunnar säger 6m men jag tror att det ligger högre upp.
2. Därefter sätter man ner filterrör, 1 eller 2m? Och gängar på vanliga rör sen.
3. Kör med en "gravel pump" för att få ner röret längre ner i grunsvattnet. Hur långt? 2 meter?
4. När man är tillräckligt långt lägger man i sten i botten.
5. Nu har man ett rör som är vattenfyllt i botten och sedan får man fixa pump och slang ner i hålet.
Jag är lite lost på dimensionerna på borr och filterrör. Sen satte han på filmen ett avloppsrör också??
2. Jag brukar sätta ner en dia 160 orange avloppsrör som foderör först. För att hålet inte ska rasa igen sen när man jobbar med blåa rören.
3. Yepp kiespumpen sen. Så djupt att hela din filtersektion ligger under vatten och i ett vattenförande lager. Jag hade siktat på 3 meter filter under 1 meter vatten. Ju mer filter ju mer ger brunnen vatten.
4. Jag är häller i ca 30 cm isgrus i botten på mina brunnar. Vissa pluggar botten med bentonitlera.
Sen pump och slang.
Uppdatering, fått ner röret 1,2 meter nu på 15 min..
Hoppas de fortsäter i samma takt
Sluta med jag blev muskelknutte och kör för hand som ni andra gjort
Hoppas de fortsäter i samma takt
Sluta med jag blev muskelknutte och kör för hand som ni andra gjort
Haha det är bra, talja är för sissys enligt min far
Det verkar gå riktigt bra. Hur ser fraktionerna ut?
Med tanken på så lite vikt så är det nog perfekt?
Det verkar gå riktigt bra. Hur ser fraktionerna ut?
Med tanken på så lite vikt så är det nog perfekt?
taljan hade 20 meter lina men efter utväxlingen gjorde kom ja fan inte ens ner i botten med den hahahaTotalControl skrev:
Hej började läsa den tråden förra sommaren då jag fick tips att skaffa en rörspetsbrunn av min bror.
Har inte tittat i tråden sen förra sommaren. Men allt material till en rörspetsbrunn inhandlades och inväntar att slås ner. Ser nu att många snackar om filterbrunn istället.
Är där någon skillnad i vattenmängd från de olika brunnarna? Jag kommer fortsätta med min rörspets då det redan är inhandlat.
Har inte tittat i tråden sen förra sommaren. Men allt material till en rörspetsbrunn inhandlades och inväntar att slås ner. Ser nu att många snackar om filterbrunn istället.
Är där någon skillnad i vattenmängd från de olika brunnarna? Jag kommer fortsätta med min rörspets då det redan är inhandlat.
Ja det är stor skillnad på kapacitet. Men jag tycker absolut du ska testa spetsen då du redan har grejerna så ser du potentialen för en filterbrunn. Så kan du uppgradera om några säsongerS Spidertotz skrev:Hej började läsa den tråden förra sommaren då jag fick tips att skaffa en rörspetsbrunn av min bror.
Har inte tittat i tråden sen förra sommaren. Men allt material till en rörspetsbrunn inhandlades och inväntar att slås ner. Ser nu att många snackar om filterbrunn istället.
Är där någon skillnad i vattenmängd från de olika brunnarna? Jag kommer fortsätta med min rörspets då det redan är inhandlat.
Annars säljer du dem och kör filter på en gång.
Jag är otroligt partisk, men jag vet vad jag hade gjort
Kolla så att klaffventilen fungerar. Så du inte bara pumpar in sand sen när du lyfter kiespumpen så tömmer du innehållet i röret.


