Shirack skrev:
Aaa vi får se för sånt miniblock hjul du länka från jula fanns ej och hittar ingen annan stans, har köpt elvinschen med i nödfall. Men vill inte öppna än...

har svårt att se hur jag ska fästa den i min 3 bens ställning.

är det viktigt att pumpa fort ? Har sett flera videor.. lite osäker på tekniken
Nej det är nog inte viktigt att pumpa fort.Har sett de som bara lyfter med en vinsch och det går ju sakta.
När jag pumpar för han så rycker jag rätt hårt/fort att få lite momentum.
 
P
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej det är nog inte viktigt att pumpa fort.Har sett de som bara lyfter med en vinsch och det går ju sakta.
När jag pumpar för han så rycker jag rätt hårt/fort att få lite momentum.
Okej, hur långt ner får man filterröret per pumpning innan det är dax att tömma pumpen ungefär?
 
C carlert skrev:
[bild] [bild] [bild] Fick leverans av jordborren idag. Borrade ner till grundvattnet. Mindre än 2 meter ner. En start iallafall. Bara vänta på resten av delarna.
Riktigt kul! Visst är det kul att köpa en jordborr för typ 2k för att borra max 1h? ;)
Men det är det värt!
 
  • Haha
upa
  • Laddar…
Shirack skrev:
Okej, hur långt ner får man filterröret per pumpning innan det är dax att tömma pumpen ungefär?
Det beror helt på material.Hur mycket vikt mm. För mig gick det otroligt fort. Svårt att säga. Med tog 2-2.5h för att få ner 5 meter rör med pauser.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R rqx skrev:
Jag har läst och tittat runt men har blandat ihop metoderna. Denna tråd är 100 sidor lång så svårt att få överblick. Men då förstår jag mer, det är alltså en filterbrunn jag vill tänker på. Så principen är:

1. Borra ner tills man möter grundvatten, ligger nog ganska grunt här i vid skånes kust. Registrerade brunnar säger 6m men jag tror att det ligger högre upp.
2. Därefter sätter man ner filterrör, 1 eller 2m? Och gängar på vanliga rör sen.
3. Kör med en "gravel pump" för att få ner röret längre ner i grunsvattnet. Hur långt? 2 meter?
4. När man är tillräckligt långt lägger man i sten i botten.
5. Nu har man ett rör som är vattenfyllt i botten och sedan får man fixa pump och slang ner i hålet.

Jag är lite lost på dimensionerna på borr och filterrör. Sen satte han på filmen ett avloppsrör också??
1. Ja exakt. Jag har kört en jordborr från Erdhbohrer som är dia 145 mm. Den kör man tills man stöter på grundvatten. Sen kommer du inte längre utan att hålet går igen när du lyfter borren.

2. Jag brukar sätta ner en dia 160 orange avloppsrör som foderör först. För att hålet inte ska rasa igen sen när man jobbar med blåa rören.

3. Yepp kiespumpen sen. Så djupt att hela din filtersektion ligger under vatten och i ett vattenförande lager. Jag hade siktat på 3 meter filter under 1 meter vatten. Ju mer filter ju mer ger brunnen vatten.

4. Jag är häller i ca 30 cm isgrus i botten på mina brunnar. Vissa pluggar botten med bentonitlera.
Sen pump och slang.
 
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
P
Uppdatering, fått ner röret 1,2 meter nu på 15 min..


Hoppas de fortsäter i samma takt

Sluta med jag blev muskelknutte och kör för hand som ni andra gjort
 
  • Öppen brunn med synbart rör som har sänkts ned, omgiven av vita stenar och betongblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy från ovan in i en grävd brunn med nedlagt byggavfall, rör och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Haha det är bra, talja är för sissys enligt min far ;)

Det verkar gå riktigt bra. Hur ser fraktionerna ut?
Med tanken på så lite vikt så är det nog perfekt?
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
P
Maxwells demon TotalControl skrev:
Haha det är bra, talja är för sissys enligt min far ;)

Det verkar gå riktigt bra. Hur ser fraktionerna ut?
Med tanken på så lite vikt så är det nog perfekt?
taljan hade 20 meter lina men efter utväxlingen gjorde kom ja fan inte ens ner i botten med den hahaha
 
  • Linan sträcker sig över gräsmarken med synlig ändpunkt, indikativ för otillräcklig längd för användarens projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Denna tråden är något utöver det vanliga. Entusiasmen, uppfinningsrikedomen, gemenskapen, hjälpsamheten och spänningen gör att jag längtar efter varje uppdatering.
Bra jobbat av er alla! (y)
 
  • Gilla
jkarlberg och 5 till
  • Laddar…
Hej började läsa den tråden förra sommaren då jag fick tips att skaffa en rörspetsbrunn av min bror.

Har inte tittat i tråden sen förra sommaren. Men allt material till en rörspetsbrunn inhandlades och inväntar att slås ner. Ser nu att många snackar om filterbrunn istället.

Är där någon skillnad i vattenmängd från de olika brunnarna? Jag kommer fortsätta med min rörspets då det redan är inhandlat.
 
Immobil Immobil skrev:
Denna tråden är något utöver det vanliga. Entusiasmen, uppfinningsrikedomen, gemenskapen, hjälpsamheten och spänningen gör att jag längtar efter varje uppdatering.
Bra jobbat av er alla! (y)
Håller med! Fantastisk bra tråd :) Riktigt bra skrivet @Immobil
 
Redigerat:
  • Gilla
upa
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Hej började läsa den tråden förra sommaren då jag fick tips att skaffa en rörspetsbrunn av min bror.

Har inte tittat i tråden sen förra sommaren. Men allt material till en rörspetsbrunn inhandlades och inväntar att slås ner. Ser nu att många snackar om filterbrunn istället.

Är där någon skillnad i vattenmängd från de olika brunnarna? Jag kommer fortsätta med min rörspets då det redan är inhandlat.
Ja det är stor skillnad på kapacitet. Men jag tycker absolut du ska testa spetsen då du redan har grejerna så ser du potentialen för en filterbrunn. Så kan du uppgradera om några säsonger ;)

Annars säljer du dem och kör filter på en gång.
Jag är otroligt partisk, men jag vet vad jag hade gjort :)
 
P
Maxwells demon TotalControl skrev:
Håller med! Fantastisk bra tråd :) Riktigt bra skriver @Immobil

Nu tycker jag de kommer mycket vatten utan sand men röret sjunker ändå...
 
Kolla så att klaffventilen fungerar. Så du inte bara pumpar in sand sen när du lyfter kiespumpen så tömmer du innehållet i röret.
 
P
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kolla så att klaffventilen fungerar. Så du inte bara pumpar in sand sen när du lyfter kiespumpen så tömmer du innehållet i röret.

Hur mycket bör kiesepumpens inehåll va sand respektive vatten?

känns som det är 80/20%

80 % vatten då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.