942 975 läst ·
6 380 svar
943k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Ja exakt. Håll koll på om pumpen gå ner djupare.
Den där sanden måste vara riktigt lättpumpad.
Den där sanden måste vara riktigt lättpumpad.
Typ liknande som stranden i åhus, ja de kan stämma ungefär.F fizz skrev:
jo visst sjunker den nu, men ska mäta imorgon innan jag börjar.
vet att från sumpens bottenkant till sista slits spåret på sista filtret är det 3,3 meter, så kan rätt lätt mäta från botten i röret och se om det finns någon diff..
Va bara nu när jag fiska upp pumpen så kändes det som den va högt upp.. men kan inte säga om kolvstången va inne eller ute då.
@TotalControl jaaa jag har bara 4st 35x35 plattor som vikt och de bara sjunker ner...
vet inte om jag har rätt pumpteknik... ska man pumpa upp ner upp ner många gånger innan man drar upp den eller bara en gång?
Flera gånger. Du märker när röret slutar att gå ner då är det dags för tömming.
Nej då! Fick gängat några meter blårör (blir kanske lite förvirrande att skriva blårör när filterrören oxå är blå..?), skruvade på muffar på dem och satt på en meter så jag skulle kunna komma vidare.TotalControl skrev:
Började själva grävandet med att känna på filterröret som sitter i backen. Satt som berget igen så bestämde att backa det lite igen men endast ngn decimeter för att slippa dra upp så mkt fraktioner igen. Blev ändå väldigt mkt att dra upp och av någon anledning så är det tungt av guds nåde när man backat. Plunchern fylls enkelt men blir ett jäkla sug. Så pass att jag ett tag trodde plunchern hade fastnat på något vis men med blodådrorna utanför pannbenet och blodsmak i munnen så kom den upp.. Helt fullt på bara något enstaka drag så måste virvla runt en massa i röret där nere..? Sen i med specialborren och luckra upp. Inga problem med det heller utan man känner verkligen hur leran efterhand löses up och blir till välling.
Iaf så slutade det med att röret enkelt sjönk ner till samma djup som när jag började och stannade där. Sedan med några plattor och (hoppande) kroppsvikt på stupstocken så sjönk det ner ytterligare någon cm och sen stopp. Är helt säker på att leran under är upplöst en bra bit ner så röret hänger sig alltså på muffen/muffarna. Verkar som att backen ”sätter sig” när hålet vilat en stund och det suger fast i röret..?
Då är frågan hur man enklast går vidare..?
Alt 1. Inte backa röret alls utan ösa på med vikt på stupstocken och försöka komma vidare neråt?
Alt 2. Backa en bra bit och göra plats för muffarna i leran och därmed ta allt jobb med att dra upp fraktioner igen och sedan ha god tid på sig och försöka komma igenom leran helt innan man slutar?
Alt 3. Samma som alt 2 fast inte stanna utan gå på tills brunnen är helt klar för att inte röret skall hinna sätta sig igen?
Andra alternativ...?
@upa hur mycket vikt har du nu? Med tanke på hur mycket vissa har på videor så hade jag börjat med det om du inte redan har jättemycket.
@mortimer okej för att se så jag har tillrinning eller vad tänker du på? Har ju en bit kvar.
@TotalControl ang det vi diskutera igår så har jag varit ute och mätt:
har räknar ut att 295cm rör är under sandytan i brunnen, sen är det 60cm från sandytan till grundvatten börjar. alltså är 235cm rör under grundvattnet
mätte från rörets topp uppe vid stupstocken till först grundvattnet 228cm sen ner till botten 388cm
blir en diff på 160cm.
om då 235cm rör är under vattenytan så skulle alltså 235-160=75... 75cm sand i botten av röret....
Känns som jag pumpat upp massa sand som inte följer med kiesepumpen upp, men samtidigt känns det konstigt attjag suger på ”toppen” av 70cm sand i botten av röret och ändå fortsätter röret sjunka.
@mortimer okej för att se så jag har tillrinning eller vad tänker du på? Har ju en bit kvar.
@TotalControl ang det vi diskutera igår så har jag varit ute och mätt:
har räknar ut att 295cm rör är under sandytan i brunnen, sen är det 60cm från sandytan till grundvatten börjar. alltså är 235cm rör under grundvattnet
mätte från rörets topp uppe vid stupstocken till först grundvattnet 228cm sen ner till botten 388cm
blir en diff på 160cm.
om då 235cm rör är under vattenytan så skulle alltså 235-160=75... 75cm sand i botten av röret....
Känns som jag pumpat upp massa sand som inte följer med kiesepumpen upp, men samtidigt känns det konstigt attjag suger på ”toppen” av 70cm sand i botten av röret och ändå fortsätter röret sjunka.
Redigerat av moderator:
Jag vet jag har 235cm rör under vatteytan och jag vet diffen från vattenytan till botten är 160cm alltså diff på 75cmTotalControl skrev:
Tror jag inte, det är 0,3mm precis som rörspetten och där har det inte tagit sig in ett sandkorn mer eller mindre.
Ok, låter lite skumt. Vet inte riktigt vad det beror på. Kanske är så lättpumpat att det blir så. Men om du får ner röret så fortsätt men ha koll att även kiespumpen går ner djupare vart efter. Sen får du pumpa brunnen ren med kiespump när du är vid färdigt djup. Utan vikt på stupstocken.
TotalControl skrev:
Tänkte det med, kanske ska börja idag utan vikter direkt och försöka komma ikapp...
därför jag funderade på om jag har rätt pumpteknik, men det som väl kommit in i pumpen borde ju inte trilla ut igen...
Kanske en plunscher passat bättre för min jord.
Redigerat av moderator:
M Mardigan skrev:
Shirack skrev:@upa hur mycket vikt har du nu? Med tanke på hur mycket vissa har på videor så hade jag börjat med det om du inte redan har jättemycket.
@mortimer okej för att se så jag har tillrinning eller vad tänker du på? Har ju en bit kvar.
@TotalControl ang det vi diskutera igår så har jag varit ute och mätt:
har räknar ut att 295cm rör är under sandytan i brunnen, sen är det 60cm från sandytan till grundvatten börjar. alltså är 235cm rör under grundvattnet
mätte från rörets topp uppe vid stupstocken till först grundvattnet 228cm sen ner till botten 388cm
blir en diff på 160cm.
om då 235cm rör är under vattenytan så skulle alltså 235-160=75... 75cm sand i botten av röret....
Känns som jag pumpat upp massa sand som inte följer med kiesepumpen upp, men samtidigt känns det konstigt attjag suger på ”toppen” av 70cm sand i botten av röret och ändå fortsätter röret sjunka.
Tackar för alla svar!TotalControl skrev:
@Shirack Jag har bara haft 6 plattor på under själva grävningen men även ställt mig själv på så minst 90 kg hela tiden och 180 kg som mest.
Får fundera en runda till innan det är dax att åka hem men tror att planen ser ut typ såhär...
Åka hem i em och göra ett ”litet” försök med att lägga på vikt och ta mig neråt och om det inte börjar röra sig tämligen enkelt så avbryter jag och planerar in en dag man kan starta tidigt och vara minst två pers hela tiden och köra på vad tyget håller för..
Låter som en utmärkt plan. Jag tror att dina fraktioner är så pass ”lättgrävda” och att det blir för lite motstånd när du har vikter på. Upplever att det kan ”virvla” ganska friskt där nere när det blir vakuum och sedan släpper. Jag fick som sagt full pump på bara några drag. (Den var så full att de var en topp uppe på pumpen..)Shirack skrev:
Så var glad att det samarbetar. Fortsätter det att stiga i röret när du är nöjd med djupet får du fixera på andra hållet i stället och pumpa det sista väldigt försiktigt så du får ur det och kan fylla med isgrus.
aaa, tror jag hänger hela stupstocken i mitt kedjeblock när jag kör utan vikter så så inte röret sjunker.U upa skrev:Låter som en utmärkt plan. Jag tror att dina fraktioner är så pass ”lättgrävda” och att det blir för lite motstånd när du har vikter på. Upplever att det kan ”virvla” ganska friskt där nere när det blir vakuum och sedan släpper. Jag fick som sagt full pump på bara några drag. (Den var så full att de var en topp uppe på pumpen..)
Så var glad att det samarbetar. Fortsätter det att stiga i röret när du är nöjd med djupet får du fixera på andra hållet i stället och pumpa det sista väldigt försiktigt så du får ur det och kan fylla med isgrus.
Japp, ang djupet vad rekommenderar ni som är lärda?
hur långt ner under grundvattennivån ska jag ha det sista filter spåret i röret?
jag tänkte iallafall ha sista filterspåret i röret minst 50-60cm under grundvattennivån.
sen får jag se hur tillrinningen är när pumpen startar om det blir någon större reaktion på vattennivån i brunnen eller om tillrinningen är så bra att det ej påverkar nivån nämndvärt.
Var i filterröret brukar ni hänga bottenventilen? Hur nära sumpen har ni hängt den?