942 828 läst ·
6 380 svar
943k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Ah glömde att du har muff. Du har förmodligen helt rätt. Sorry. Har bara sett TNA.
Nejmen vänta. Botten locket har ju invändig gänga. Då måste den invändiga hamna uppåt som jag sa.
Överlock har ingen gänga. Den är o-ring slätända
Överlock har ingen gänga. Den är o-ring slätända
TotalControl skrev:
TotalControl skrev:
Helt rätt, jag som är förvirrad, muffen har invändig gänga och ska således va uppåt precis som du sa från början haha... Och avsmalningen blir rätt nedåt
minns du va dom brythjulen du länka från jula hette..
ska ha rep och sånt som reservplan ifall det ej blir bra med blocket
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/lyftblock/
Dock har jag aldrig använt något liknade.
Dock har jag aldrig använt något liknade.
Stod på en arbetsbock med repet i handen direkt ner till kiespumpen. Lite jobbigt att lyfta upp den full med sand och vatten dock.
TotalControl skrev:
Ofan, är du muskelbyggare eller något? Haha.
har inte bestämt taktik än, är fortfarande sugen på elblocket men Vet ej. Ska köra och impulshandla nu.. får se vad de blir sen börja ikväll
Hahaha nej, hade min Far till hjälp när han märkte att näsblodet börja droppa 
Ska bli spännande att få följa ett projekt till !
Ska bli spännande att få följa ett projekt till !
Det ska den klara. Klarar jag för hand så.
Hade velat använda de gamla hålet för rörspett men kan bli tight med plats då den redan ligger rätt nära kanten där golvet börjar då golvet går som en halvmåne runt brunnen.
En annan grej jag tänkte på... eftersom jag är i en ”brunn” och borrar... det är inte så oturligt man har någon betongsump längst ner botten stöter på... vet inte hur många ”ringar” brunnen är byggd av.. Hade varit en otrevlig överraskning...
En annan grej jag tänkte på... eftersom jag är i en ”brunn” och borrar... det är inte så oturligt man har någon betongsump längst ner botten stöter på... vet inte hur många ”ringar” brunnen är byggd av.. Hade varit en otrevlig överraskning...
Jag tror grävda brunnar brukar bara ha brunnsringar staplade på varandra. Den första ringen brukar stå på ett lager grus/sand som även går utanför brunnsringen. Är ju där tillriningen sker.
Spettet ute, som det ser ur rent allmänt så ser det inte ut som hela spettet sugit vatten, sista 15cm är varenda hål totalt igensatt av sand = över grundvattennivån
var även många av hålen som knappt hade genomströmning
var även många av hålen som knappt hade genomströmning
Hej,
Nu inför sommaren så har jag funderat på att borra en rörspetsbrunn, det är väldigt osäkert om jag ska göra det. Isåfall gör jag det också för att det verkar "roligt". Dock så vill jag bara ställa lite frågor man kanske kan få svar på. Jag skriver ner en arbetsgång och frågor. Jag ska bara vattna en liten trädgård med gräs och rabatter.
På erdbohrer finns det 1 1/4" rörspets, det är den minsta, hur vet jag vad jag ska välja?
Då ska jag ha ett filterrör på 3" och då alltså borra 3"?
Är principen:
1. Att jag ska borra så långt jag kan, säg 8meter.
2. Sätta i filterrören.
3. Lägga i någon sorts stenar i botten.
4. Ner med rörspetsen
5. Koppla pumpen och få vatten?
Detta är alltså principen? Sen förstår jag att varje punkt kräver lite trixande för att få till.
1. Vad händer om jag inte kommer ner 8meter med röret genom att borra, jag har sett något som heter kies pump men vet inte varför eller när man ska använda det?
2. Blir det inte svårt att sätta i filterröret om det är lika diameter som röret?
Jag försöker mest förstå arbetsgången här och principen, för att se om jag ens ska ge mig på det
/Ti
Nu inför sommaren så har jag funderat på att borra en rörspetsbrunn, det är väldigt osäkert om jag ska göra det. Isåfall gör jag det också för att det verkar "roligt". Dock så vill jag bara ställa lite frågor man kanske kan få svar på. Jag skriver ner en arbetsgång och frågor. Jag ska bara vattna en liten trädgård med gräs och rabatter.
På erdbohrer finns det 1 1/4" rörspets, det är den minsta, hur vet jag vad jag ska välja?
Då ska jag ha ett filterrör på 3" och då alltså borra 3"?
Är principen:
1. Att jag ska borra så långt jag kan, säg 8meter.
2. Sätta i filterrören.
3. Lägga i någon sorts stenar i botten.
4. Ner med rörspetsen
5. Koppla pumpen och få vatten?
Detta är alltså principen? Sen förstår jag att varje punkt kräver lite trixande för att få till.
1. Vad händer om jag inte kommer ner 8meter med röret genom att borra, jag har sett något som heter kies pump men vet inte varför eller när man ska använda det?
2. Blir det inte svårt att sätta i filterröret om det är lika diameter som röret?
Jag försöker mest förstå arbetsgången här och principen, för att se om jag ens ska ge mig på det
/Ti
Nej
Rörspets hamrar du ner i backen direkt, eller spolar ner. Utan att ta upp jordmaterial. Filterspets är din sugledning/filter i ett.
Filterbrunn borrar du ner eller vacumpumpar ner med kiespump. Du tar bort material från jordlagren.
Den blir en brunn med filter och brunnsrör som sticker upp i backen.
I den hivar du ner din sugledning. Förslagsvis en PEM slang.
Vet inte hur mycket du har läst tidigare i tråden? Där har vi gått igenom hur man gör en filterbrunn. Kika lite där så kan vi svara på alla frågor sen.
Här har du en steg för steg film för filterbrunn.
Rörspets hamrar du ner i backen direkt, eller spolar ner. Utan att ta upp jordmaterial. Filterspets är din sugledning/filter i ett.
Filterbrunn borrar du ner eller vacumpumpar ner med kiespump. Du tar bort material från jordlagren.
Den blir en brunn med filter och brunnsrör som sticker upp i backen.
I den hivar du ner din sugledning. Förslagsvis en PEM slang.
Vet inte hur mycket du har läst tidigare i tråden? Där har vi gått igenom hur man gör en filterbrunn. Kika lite där så kan vi svara på alla frågor sen.
Här har du en steg för steg film för filterbrunn.