Shirack skrev:
Spettet ute, som det ser ur rent allmänt så ser det inte ut som hela spettet sugit vatten, sista 15cm är varenda hål totalt igensatt av sand = över grundvattennivån

var även många av hålen som knappt hade genomströmning
Har fattat att de kan klägga igen rätt fort om man överbelastar dem med för högt flöde.

Hur djup var spetsen? Ser väl lovande ut för filterbrunn?

Kul att du är äntligen igång!
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej :)

Rörspets hamrar du ner i backen direkt, eller spolar ner. Utan att ta upp jordmaterial. Filterspets är din sugledning/filter i ett.

Filterbrunn borrar du ner eller vacumpumpar ner med kiespump. Du tar bort material från jordlagren.
Den blir en brunn med filter och brunnsrör som sticker upp i backen.
I den hivar du ner din sugledning. Förslagsvis en PEM slang.

Vet inte hur mycket du har läst tidigare i tråden? Där har vi gått igenom hur man gör en filterbrunn. Kika lite där så kan vi svara på alla frågor sen.
Här har du en steg för steg film för filterbrunn.

[media]
Jag har läst och tittat runt men har blandat ihop metoderna. Denna tråd är 100 sidor lång så svårt att få överblick. Men då förstår jag mer, det är alltså en filterbrunn jag vill tänker på. Så principen är:

1. Borra ner tills man möter grundvatten, ligger nog ganska grunt här i vid skånes kust. Registrerade brunnar säger 6m men jag tror att det ligger högre upp.
2. Därefter sätter man ner filterrör, 1 eller 2m? Och gängar på vanliga rör sen.
3. Kör med en "gravel pump" för att få ner röret längre ner i grunsvattnet. Hur långt? 2 meter?
4. När man är tillräckligt långt lägger man i sten i botten.
5. Nu har man ett rör som är vattenfyllt i botten och sedan får man fixa pump och slang ner i hålet.

Jag är lite lost på dimensionerna på borr och filterrör. Sen satte han på filmen ett avloppsrör också??
 
P
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har fattat att de kan klägga igen rätt fort om man överbelastar dem med för högt flöde.

Hur djup var spetsen? Ser väl lovande ut för filterbrunn?

Kul att du är äntligen igång!


Såja då e man igång för att ha börjar 18:00 och slutat 21:30 så är jag nöjd.

Började att borra 14cm hål manuellt ner till grundvattnet. 65cm var det från sanden i brunnen och ner till vattnet.

Så från gräsmattan är det 395cm ner till vattnet, säg 4 meter.


Monterade 50cm sump, 3meter filterrör och 50cm röret stupstocken ska klämmas emot.

Tillverkade därefter stupstock + centreringsplanka /stabiliseringsplanka

körde ner ovannämnda rör och provade kiespumpen precis innan jag avsluta för idag.

Allt känns bra än så länge men ett par funderingar.

1. Känns som rören glappae lite i gängorna när röret står upp trots jag tyckte ja spände dom bra.

2. stupstocken glider ner lätt och lägger sig på muffen under... trots jag tycker de är bra spänn på den, kan jag inte borra en bult med mutter igenom stupstocksröret så kan stupstocken inte glida ner? Jag menar de röret kommer ej va användning för sen.

3. Provade ju kiespumpen manuellt med rep... kan säga direkt jag ej kommer klara den vikten, och då fick jag knappt upp något.



Här kommer lite bilder, försökt va smidig med kameran idag
 
  • Vy ovanifrån på fötter bredvid en blå PVC-rör, träplankor, en borr och andra verktyg på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som står på gräsmatta med träplanka med utskuret hål och verktyg för brunnsbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en brunnsinstallation med blått filterrör, centreringsplanka och verktyg i en grävd grop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en borrat brunnshål i marken sedd uppifrån med en persons fot synlig och en borr intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inifrån en brunn under renovering med verktyg, ett borrat hål och en träplanka för stabilisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomskärningsbild av blått brunnsrör som visas i förgrunden med gräsmatta och borrade rör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blått filterrör och stabiliseringsplanka under brunnsborrning i dunkelt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
@Shirack
Härligt att se!

1. Glappet, svårt att säga hur mycket dina glappar men mina var inte heller helt stumma. Även lite ocentrerade på vissa skarvar.

2. Pass på den. Beror hur mycket vikter du hänger på. Blir nog ett förjävla yttryck mellan bult och hålyta. Min stupstock sitter som berget. Kanske någon som har meckat en stupstock kan svara på.

3. Kom ihåg att det måste vara gott om vatten för att få upp något. Kan vara tvungen att hälla i ovanifrån i början.
Men ja, det är tungt.

En sak. Hur fungerar din stödplanka? Känns som muffen inte kommer igenom den? Bilden kanske luras.
 
P
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Shirack
Härligt att se!

1. Glappet, svårt att säga hur mycket dina glappar men mina var inte heller helt stumma. Även lite ocentrerade på vissa skarvar.

2. Pass på den. Beror hur mycket vikter du hänger på. Blir nog ett förjävla yttryck mellan bult och hålyta. Min stupstock sitter som berget. Kanske någon som har meckat en stupstock kan svara på.

3. Kom ihåg att det måste vara gott om vatten för att få upp något. Kan vara tvungen att hälla i ovanifrån i början.
Men ja, det är tungt.

En sak. Hur fungerar din stödplanka? Känns som muffen inte kommer igenom den? Bilden kanske luras.

Stödplankan är utskuren efter muff med 5mm marginal så de e lugnt :) men ska nog bulta den med två pluggar i golvet istället för att ha vikt på.

ang stupstocken kanske jag är för feg på att spänna, nu ställde jag mig på den = 85kg
Det löser sig nog imorgon..

det värsta är nog hur jag gör med kiesepumpen för det känns som största problemet nu.
 
Shirack skrev:
Stödplankan är utskuren efter muff med 5mm marginal så de e lugnt :) men ska nog bulta den med två pluggar i golvet istället för att ha vikt på.

ang stupstocken kanske jag är för feg på att spänna, nu ställde jag mig på den = 85kg
Det löser sig nog imorgon..

det värsta är nog hur jag gör med kiesepumpen för det känns som största problemet nu.
Härligt att se att du är igång och se lite bilder från någon annans projekt.:ok: Nu återstår att se vem som blir klar först..!:rofl:
Ja, det blir riktigt tungt mellan varven men jag har valt att köra ”jävla anamma stilen” så får skylla mig själv.
Ser ut som 95x45 regel i ganska ”färskt” trä till stupstocken..? Kan det vara så att det är lite mkt ”svikt” i dem och därför de glider..? Tillverkade min av grövre virke som legat i många år så det var snustorrt. Dock så gled det ner när jag lastade den med 400+ kg. Själv skulle jag inte bulta i röret av oro att försämra materialets styrka och bärighet utan mkt hellre spänna hårdare. Kanske lägga ngn sträng pl400 el gummi mellan rör och trä som förstärkning / öka friktionen..?
 
  • Gilla
Doii och 3 till
  • Laddar…
Inte för att jag gjort någon stupstock men jag hade satt gängstängerna närmre röret för att minska svikten i reglarna när man spänner. Alternativt lägga nåt mellan reglarna utanför gängstängerna för att få hårdare tryck inne vid röret.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
P
U upa skrev:
Härligt att se att du är igång och se lite bilder från någon annans projekt.:ok: Nu återstår att se vem som blir klar först..!:rofl:
Ja, det blir riktigt tungt mellan varven men jag har valt att köra ”jävla anamma stilen” så får skylla mig själv.
Ser ut som 95x45 regel i ganska ”färskt” trä till stupstocken..? Kan det vara så att det är lite mkt ”svikt” i dem och därför de glider..? Tillverkade min av grövre virke som legat i många år så det var snustorrt. Dock så gled det ner när jag lastade den med 400+ kg. Själv skulle jag inte bulta i röret av oro att försämra materialets styrka och bärighet utan mkt hellre spänna hårdare. Kanske lägga ngn sträng pl400 el gummi mellan rör och trä som förstärkning / öka friktionen..?

@upa @Mardigan tack tar med tipsen till imorgon...

japp man tager vad man haver bra ögonmått på reglarna där ;) hehe.

Ska ja köra förhand så måste jag ha någon plattform eller åtminstone samtidigt täcka över större delen av hålet så jag ej kan trilla ner.. gör jag det är det slut borrat för gott
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
P
Till kvällens test, fortfarande dras den för hand men blir ergonomiskt bättre med denna tror jag
 
  • Ett rep genom ett block som är fastsatt på väggen för att förbättra ergonomin vid dragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
Till kvällens test, fortfarande dras den för hand men blir ergonomiskt bättre med denna tror jag
Du kör med ergonomi och jag med ekonomi..:strong::strong::strong::crysmile:
 
P
U upa skrev:
Du kör med ergonomi och jag med ekonomi..:strong::strong::strong::crysmile:

Haha 79kr på biltema ;) denna borde jag kunna hänga i ställningen ovan hålet och dra nedåt istället för att stå ovan hålet och dra uppåt.

hoppas de blir bra :)
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Intressant med talja.
Verkar ha en del utväxling på taljan. Vet inte vad den kan vara? 1:3 eller 1:4? Om du ska pumpa med den så är 1 meter ryck uppe på "land" 25-33 cm på kolven. Du får nog "rulla" in repet ett par meter rätt fort vid pumpning.

Dock så blir det 4 ggr lättare att ta upp :) Blir samma för mig nästa brunn om det fungerar bra för dig. :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Handdriven jordbor står i ett grävt hål bredvid betongplattor och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordborr täckt med jord framför gräsbevuxen mark efter borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordborrhål i marken med synligt grundvatten mindre än 2 meter ner, bredvid gråsten och betongblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick leverans av jordborren idag. Borrade ner till grundvattnet. Mindre än 2 meter ner. En start iallafall. Bara vänta på resten av delarna.
 
  • Gilla
fizz och 4 till
  • Laddar…
P
Maxwells demon TotalControl skrev:
Intressant med talja.
Verkar ha en del utväxling på taljan. Vet inte vad den kan vara? 1:3 eller 1:4? Om du ska pumpa med den så är 1 meter ryck uppe på "land" 25-33 cm på kolven. Du får nog "rulla" in repet ett par meter rätt fort vid pumpning.

Aaa vi får se för sånt miniblock hjul du länka från jula fanns ej och hittar ingen annan stans, har köpt elvinschen med i nödfall. Men vill inte öppna än...

har svårt att se hur jag ska fästa den i min 3 bens ställning.

är det viktigt att pumpa fort ? Har sett flera videor.. lite osäker på tekniken
 
C carlert skrev:
[bild] [bild] [bild] Fick leverans av jordborren idag. Borrade ner till grundvattnet. Mindre än 2 meter ner. En start iallafall. Bara vänta på resten av delarna.
Härligt att vi är flera som kommit igång!!:D(y)
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.