P
U upa skrev:
Kör på alla 3...
Ska inom Rinkaby rör på väg hem från jobbet och komplettera med några meter blårör för att kunna gå djupare och tänker då göra ett litet mini-kit till mig själv som klarar ca 4 meter som du gärna får låna om du stöter på patrull.
oj va snällt tack :) vi får se vad som händer.... men stöter man på lera så vet man ju inte hur tjockt lagret är..

vet det va någon annan byn som enligt kartan hade 7,5m lera vid 7,5 meter

men behöver ju inte betyda jag har det.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Shirack skrev:
oj va snällt tack :) vi får se vad som händer.... men stöter man på lera så vet man ju inte hur tjockt lagret är..

vet det va någon annan byn som enligt kartan hade 7,5m lera vid 7,5 meter

men behöver ju inte betyda jag har det.
Nää, svårt att veta hur det ser ut där nere..:sweat:
Tänker att om du skulle stöta på sånna mängder med lera kan man ju dra upp rören och skruva av en meter filterrör och sen tebax med det igen. Väggarna ger ju med sig så man blir tvungen att dra upp nya fraktioner men det kan det kanske vara värt för ev bättre tillflöde..?

• Gilla
1
  • Laddar…
P
U upa skrev:
Nää, svårt att veta hur det ser ut där nere..:sweat:
Tänker att om du skulle stöta på sånna mängder med lera kan man ju dra upp rören och skruva av en meter filterrör och sen tebax med det igen. Väggarna ger ju med sig så man blir tvungen att dra upp nya fraktioner men det kan det kanske vara värt för ev bättre tillflöde..?

Japp får utgå från 0,5m sump 3 meter filterrör och 1 eller 2 meter slätrör beroende på var grundvattnet ligger. Men ligger max 1m från där jag börjar.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Shirack skrev:
Med :), har dock inte bestämt mig om jag ska fega och köra på 2 meter filterrör eftersom det är rätt ”safe” eftersom det bara blir lite djupare än rörspetten är idag... mark jag känner till så att säga.

eller om jag kör 3 meter och ser vad som händer
Kul att grejerna har kommit! Ska bli spännande att få följa ett projekt till. (För du måste hålla oss uppdatterad:))
Nej fega inte, Sikta på 3 meter filter då får du upp kapaciteten med ca 2 m3 till. Som upa säger är ju bara att skruva av om du stöter på patrull.

• Gilla
upa
  • Laddar…
P
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kul att grejerna har kommit! Ska bli spännande att få följa ett projekt till. (För du måste hålla oss uppdatterad:))
Nej fega inte, Sikta på 3 meter filter då får du upp kapaciteten med ca 2 m3 till. Som upa säger är ju bara att skruva av om du stöter på patrull.

Japp, ska försöka va duktig med bilder och filmer ... kollade SGU igen finns rätt många runt om mig och får säga att fler av brunnarna verkar ha sand till 20meter. Bara hittat en som hade 7,5m lera

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
P
Är lite osäker kring kiespumpen, det kedjeblocket jag höjer och sänker ner ner den med...

Är det bara att sänka den i botten sen börjar lyfta med samma kedjeblock så börjar den suga upp själv?

eller behövs separat snöre till kolven?

Du använder samma rep till att sänka kiespumpen upp och ner från brunnen som att pumpa med.
Dvs, ett rep fast på kolvens ögla.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Du använder samma rep till att sänka kiespumpen upp och ner från brunnen som att pumpa med.
Dvs, ett rep fast på kolvens ögla.

Japp, men jag som använder ett kedjeblock så blir det ju kedja, så jag behöver därmed inte både kedjeblocket och ett separat snöre till kolven,

jag sänker ner kiespumpen genom att blockets kedja sitter i kolvöglan, sen när jag sänkt ner den i botten så fortsätter jag sänka till kolven är helt inne.

sen hissar jag bara upp?

Yepp sen kör du mjuka lugna drag så kolven åker uppåt.Du kommer känna vilken rörelse du ska ha. Det blir motstånd när den skapar vacumet och suger in material.
Du pumpar flera gånger innan du hissar upp den för tömning.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Yepp sen kör du mjuka lugna drag så kolven åker uppåt.Du kommer känna vilken rörelse du ska ha. Det blir motstånd när den skapar vacumet och suger in material.
Du pumpar flera gånger innan du hissar upp den för tömning.

Aha så när jag dragit upp kolven fullt sänker jag den igen?

Yes. Men kolven kommer inte åka lika mycket ner efter varje pumpning i och med att du fyller pumpen med material från hålet. Du kommer att känna när det är dags att ta upp för tömning, sen ser du att röret inte går ner mer.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Yes. Men kolven kommer inte åka lika mycket ner efter varje pumpning i och med att du fyller pumpen med material från hålet. Du kommer att känna när det är dags att ta upp för tömning, sen ser du att röret inte går ner mer.

Yes återkommer ikväll med bilder.

Flytande gängtätning behövs inte va? Och hur hårt har ni spänt rören mot varandra?

Så gängan bottnar. Får inte stå på gängorna bara. Håll gängorna rena. Ingen gängtätning behövs.

Stupstocksröret ska du inte dra åt för hårt för då blir det jobbigt att gänga av den när du ska ta bort den för att gänga på mer rör.

Kom ihåg att inte plunscha ner så pass långt att gängan mellan röret och stupstocksröret hamnar under mark, för det blir det jobbigt att skruva loss. Du vill kunna ta tag om båda rören när du gängar av stupstocken.

I alla filmer jag har sett så har man haft invändiga gänga uppåt. Så man alltid gängar på med utvändig gänga. Vet inte varför man gör så, men jag följde filmerna.

P
Så gängan bottnar. Får inte stå på gängorna bara. Håll gängorna rena. Ingen gängtätning behövs.

Stupstocksröret ska du inte dra åt för hårt för då blir det jobbigt att gänga av den när du ska ta bort den för att gänga på mer rör.

Kom ihåg att inte plunscha ner så pass långt att gängan mellan röret och stupstocksröret hamnar under mark, för det blir det jobbigt att skruva loss. Du vill kunna ta tag om båda rören när du gängar av stupstocken.

I alla filmer jag har sett så har man haft invändiga gänga uppåt. Så man alltid gängar på med utvändig gänga. Vet inte varför man gör så, men jag följde filmerna.

Tack för de tipsen, För mig känns det fel. Sätter jag gängan uppåt så blir ju inte avsmalningen av muffen nedåt...

känn rätt naturligt att avsmalningen på muffen ska va åt det hållet man pressar alltså neråt... men jag vet ej..

• Blå plastmuff liggande på ett trägolv med en kattleksak i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
@TotalControl Med tanke på hur fontario säljer sina kompletta sett så måste dom mena invändig gänga ska vara nedåt.

Om man tittar på gängan på sumpen och överlock så skulle ju sumpen hamnat uppåt om man satt invändig gänga uppåt

• Brunnbyggset inklusive blått brunnrör, överlock och svart sump med invändig gänga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.