Jag har en tråd här någon stans där min röris ville ha typ 19 000 kr för material (enbart rör och kopplingar) som jag kunde köpa för 8-9 000 ch då valde jag att inte ta rinkaby för det hade blivit ännu billigare.

Då hade han sagt innan när vi diskutera uppdraget att han hade bra priser på material så jag nöjde mig med det.

Jag bestrid dock fakturan och drog av 5000 tror jag och sa att jag bara gick med på 20% pålägg (han hade lovat mig 20% rabbat). Han hörde i alla fall aldrig av sig mera nöjde sig med de 20 000 jag ändå betala för ett jobb jag hade räknat med skulle kosta under 10 000.

wilmas skrev:
Man har alltid 30 dagar på sig att betala en faktura , enligt lagen.
MEN...om man inte påtalar det och i stället betalar på tex. 20 dagar så har man gjort ett avtal med leverantören och godkänt vilkoren.
Så därför är det viktigt att bestrida första fakturan från varje leverantör.
Man har heller ingen skyldighet att betala fakturerings avg el. administrationsavg.
Som sagt - fel. En av de vanligaste missuppfattningarna, troligen eftersom man blandat ihop det med räntelagens regler. Utgångspunkten är 0 dagar om inget annat avtalats. Har man däremot en offert där betalningsvillkoren är angivna till 30 dagar (=avtal) och det sedan står 10 dagar på fakturan - ja DÅ kan man protestera. Men är inget avtalat kan hantverkaren i princip skriva ut kvittot och kräva betalt kontant när han är klar och skall gå hem.

Wilmas är dock en sak på spåren - har man inget avtalat och ändå får en delfaktura på 30 dagar av en hantverkare (spelar ingen roll om man betalar efter 20), kan denne nästa gång på samma uppdrag/upphandling inte skicka en på 10 dagar. I och med den första på 30 dagar anses villkoren avtalade, och det är vad som sedan gäller uppdraget ut.
(Har man däremot ett avtal före första fakturan, t ex via en offert, så är det givetvis den som gäller).

Självklart så skall man inte bestrida första fakturan från varje leverantör om det inte är något fel på den ! Och faktureringsavgifter o.s.v. är man alltid skyldig att betala om det framgått att dessa kommer påföras när man ingick tjänsten. T ex att det står i offerten, eller att det står som villkor för en tjänst man beställer.

En kuvert kommer lätt bort hos Posten, händer varje dag.
Det är avsändaren som ansvarar för att du erhåller en faktura.
Ett tips kan vara att skita i att betala innan påminnelsen kommer, och detta kommer nog ta mer än 30 dagar....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.