3 204 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Rörmokare, är detta normal?
Sida 1 av 2
Är det normalt att en rörmokare lägger på 50kr på varje artikel på en faktura? Alltså att man ska betala 50kr mer per grej mot om man skulle köpa det själv, har sökt priser på flera internet sidor.
Summan av detta blir att vi får betala ca 6500kr extra för rör m.m. som rörmokaren har använt . Är detta verkligen skäligt??
Summan av detta blir att vi får betala ca 6500kr extra för rör m.m. som rörmokaren har använt . Är detta verkligen skäligt??
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Om du jämför priser från rörmokaren mot ex. K-rauta eller Bauhaus så får du räkna med priser som ligger 2-300% högre. men då är rörmokarens kopplingar ofats av mer robust kvalite.
Du får ungefär samma förhållande om du jämför nätbutiker som Rinkabyrör eller Sigro, rörmokaren ligger 2-300% över på vissa varor, och ¨då är de likvärdiga.
MEN nätbutiken har ju inte samma servicenivå.
Du får ungefär samma förhållande om du jämför nätbutiker som Rinkabyrör eller Sigro, rörmokaren ligger 2-300% över på vissa varor, och ¨då är de likvärdiga.
MEN nätbutiken har ju inte samma servicenivå.
Jag har jämfört priserna främst med Rinkaby rör. Är det alltså skäligt att han har lagt på ca 50kr/vara oavsett om den kostar 20kr eller 120kr från början. Kan inte vara i procent...eftersom att det nästan exakt är 50kr extra på alla varor som jag har kollat.
Dessutom så har han angett att han har använt 40m kopparrör. Men vi har mätt o får det närmre till 23 meter o då har vi lagt på extra. Hur är det med detta då??
Är det skäligt att han begär 190kr/h körtid?
Hur lång betalningstid borde vi få på denna fakturan?
Dessutom så har han angett att han har använt 40m kopparrör. Men vi har mätt o får det närmre till 23 meter o då har vi lagt på extra. Hur är det med detta då??
Är det skäligt att han begär 190kr/h körtid?
Hur lång betalningstid borde vi få på denna fakturan?
Är inget annat överenskommit i förväg så gäller ju säljarens krav, såvida det inte är uppenbart oskäligt.
190 kr/h i körtid/restid låter normalt. Rent av billigt.
Betalningsvillkoren sätts av säljaren, såvida inte annat är överenskommit.
Jag kan bara säga "Välkommen till klubben". Jag känner igen precis vad du skriver. Elektrikersidan är samma visa.
190 kr/h i körtid/restid låter normalt. Rent av billigt.
Betalningsvillkoren sätts av säljaren, såvida inte annat är överenskommit.
Jag kan bara säga "Välkommen till klubben". Jag känner igen precis vad du skriver. Elektrikersidan är samma visa.
Men vad är uppenbart oskäligt då??? Gäller säljarens krav när vi inte har nå´t skriftligt avtal?
Ja, 190kr/h i körtid + moms då alltså
Men är 6 dagar rimlig betalningstid? Fick fakturan idag o ska vara betald 19/11?
Tack för välkomnandet! Mått inte nåt annat gå sönder i den jäkla kåken nu!!
Ja, 190kr/h i körtid + moms då alltså
Men är 6 dagar rimlig betalningstid? Fick fakturan idag o ska vara betald 19/11?
Tack för välkomnandet! Mått inte nåt annat gå sönder i den jäkla kåken nu!!
Jag kan inte uppfatta det du skriver som oskäligt (men osmakligt dyrt). Tyvärr ser det så här inom vissa hantverkarskrån.
Har ni inte avtalat något speciellt så gäller ju säljarens krav.
6 dagar låter ju extremt kort. 10 dagar är väldigt vanligt (och då från fakturadatum).
Har ni inte avtalat något speciellt så gäller ju säljarens krav.
6 dagar låter ju extremt kort. 10 dagar är väldigt vanligt (och då från fakturadatum).
Dessutom så har han angett att han har använt 40m kopparrör. Men vi har mätt o får det närmre till 23 meter o då har vi lagt på extra. Hur är det med detta då??
Om man anser att man blivit debiterad för mer material än vad som gått åt så bör man reklamera det till den som tagit för mycket betalt. Skillnaden mellan 23 meter och 40 meter är lite för mycket för att det skall vara rimligt.
Om inget annat överenskommits kan man i princip begära förskottsbetalning, det finns ingen lag som reglerar att man har rätt till kredit si och så många dagar. Däremot stipulerar räntelagen att man inte kan debitera dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar från fakturans utfärdande.
Materialpriser så. Det är inget ovanligt med att det kostar mer, betydligt mer, än olika lågpriskedjors sortiment. Vad som sedan är oskäligt och vad som bara är dyrt är en flytande gräns. Om det är några saker för en femma som i ditt fall då skulle debiteras med 55kr så skulle jag definitivt anse det oskäligt. Men om något kostar 40kr hos "lågprisvaruhuset" och rörisen vill ha 90kr så är det nog bara dyrt.
190kr + moms för körtid är inte särskilt oskäligt, vet inte om du bor långt iväg så att det blir mycket tid, men rörisen vill ju ha lön även för den tiden.
Om inget annat överenskommits kan man i princip begära förskottsbetalning, det finns ingen lag som reglerar att man har rätt till kredit si och så många dagar. Däremot stipulerar räntelagen att man inte kan debitera dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar från fakturans utfärdande.
Materialpriser så. Det är inget ovanligt med att det kostar mer, betydligt mer, än olika lågpriskedjors sortiment. Vad som sedan är oskäligt och vad som bara är dyrt är en flytande gräns. Om det är några saker för en femma som i ditt fall då skulle debiteras med 55kr så skulle jag definitivt anse det oskäligt. Men om något kostar 40kr hos "lågprisvaruhuset" och rörisen vill ha 90kr så är det nog bara dyrt.
190kr + moms för körtid är inte särskilt oskäligt, vet inte om du bor långt iväg så att det blir mycket tid, men rörisen vill ju ha lön även för den tiden.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag kan ta ett exempel: För ett par år sedan köpte jag en 15mm klämringskoppling hos den lokala VVS firman här, jag var i tidsnöd. Fick betala 200kr. Samma koppling kostade 55kr hos Sigro.se och ngt. liknande hos rinkabyrör.
Man har alltid 30 dagar på sig att betala en faktura , enligt lagen.
MEN...om man inte påtalar det och i stället betalar på tex. 20 dagar så har man gjort ett avtal med leverantören och godkänt vilkoren.
Så därför är det viktigt att bestrida första fakturan från varje leverantör.
Man har heller ingen skyldighet att betala fakturerings avg el. administrationsavg.
MEN...om man inte påtalar det och i stället betalar på tex. 20 dagar så har man gjort ett avtal med leverantören och godkänt vilkoren.
Så därför är det viktigt att bestrida första fakturan från varje leverantör.
Man har heller ingen skyldighet att betala fakturerings avg el. administrationsavg.
wilmas>Nope det stämmer inte.
Klippt från konsumentverket...
"Enligt huvudregeln gäller att om du inte tidigare har avtalat om när fakturan ska betalas så är du skyldig att betala när säljaren begär det. Det är alltså inte fel av företaget att ha betalningsvillkor 10 dagar. "
Sen brukar jag inte ge mycket för wikipedia men här har de rätt...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Betalningsvillkor
/Kent
Klippt från konsumentverket...
"Enligt huvudregeln gäller att om du inte tidigare har avtalat om när fakturan ska betalas så är du skyldig att betala när säljaren begär det. Det är alltså inte fel av företaget att ha betalningsvillkor 10 dagar. "
Sen brukar jag inte ge mycket för wikipedia men här har de rätt...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Betalningsvillkor
/Kent
