73 277 läst ·
765 svar
73k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
VVS har även ganska tunga poster på specialverktyg som inte andra yrkesgrupper behöver ha liggandes på hyllan och vänta.
Och även fast verktygen är köpta så kostar dom pengar!
Hyra dessa verktyg går, men det tar en dag eller två att gå hem dom, och då kan man inte hjälpa folk direkt/akut.
Och även fast verktygen är köpta så kostar dom pengar!
Hyra dessa verktyg går, men det tar en dag eller två att gå hem dom, och då kan man inte hjälpa folk direkt/akut.
God eftermiddag Smurfen 72
Ja på ROT sidan är det som tror .
En röris kan få en anpassad tid tex 5 timmars
Jobb en dag så 3-5 olika byggnads arbetare
Som exempel har 40 timmars veckor på samma jobb
Enbart när man som jag gjort nu tex går på lite större energi projekt som jag lyckas debitera 8 timmar om dagen på kund .
El har samma problem på mindre ROT jobb
Många gånger dem med 4-6 timmar på ett ställe. På en dag och sen tillbaks 3-4 dagar senare och göra 2 timmar för bygg ska fram
Ja på ROT sidan är det som tror .
En röris kan få en anpassad tid tex 5 timmars
Jobb en dag så 3-5 olika byggnads arbetare
Som exempel har 40 timmars veckor på samma jobb
Enbart när man som jag gjort nu tex går på lite större energi projekt som jag lyckas debitera 8 timmar om dagen på kund .
El har samma problem på mindre ROT jobb
Många gånger dem med 4-6 timmar på ett ställe. På en dag och sen tillbaks 3-4 dagar senare och göra 2 timmar för bygg ska fram
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Min granne är bilmekaniker, han har timpris uträknat på runt 890kr för att det blir så mycket dötid på varje enskilt arbete.. dvs effektiv arbetstid (skruvande) är inte så stort som man tror, däremot beställa delar, få uppgifter om vad som kan vara fel av kunden, upptäcka småfel vartefter osv osv. Men där har folk absolut inga problem att kasta upp cashen.
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Nu vart det inte rakt, men så e ja ju inte snygg heller...… Hur ser DU ut då??K kacklarn skrev:
Vad gör man de resterande 25 % åker man hem eller ?H hempularen skrev:Om man funderar lite, så är en stor skillnad att ex. en snickare arbetar oftast på lite längre uppdrag. Även ett litet snickarjobb, som att sätta upp en innervägg, tar någon dag eller två. Troligen arbetar en snickare "alltid" flera dagar, och ofta flera veckor på samma ställe. Då går det lättare att pussla ihop 100% beläggning, ingen spilltid mellan uppdragen. Ofta kan de också då skjuta in några korta service uppdrag (typ byta en dörr eller ett fönster) någonstans utan spilltid.
En elektriker tror jag arbetar korta stunder på de flesta uppdrag. Även om det är ett större uppdrag som en hel villa, så kan de oftast inte göra väldigt mycket vid varje besök.
Korta uppdrag gör det svårt att planera fulla arbetsdagar. Även om det finns 5 uppdrag i kö, inom en mil, så är det inte säkert att det går eller passar att åka till nästa kund, när elektrikern just slutmonterat elprylarna i ett badrum hos en kund.
Korta uppdrag ökar risken för död tid mellan kunderna.
Om man tänker sig 25% dödtid, så behöver man debitera 33% extra under arbetad tid för att kompensera för dödtiden.
Jag tror att detta är ett av skälen till en totalt högre timkostnad (timpeng o material marginal) i El o VVS branschen.
God Morgon Smurfen
Ber om ursäkt att jag inte förklara begreppet biltid bättre.
Biltid är den tiden en service montör får lägga på städning / tvättning service och underhåll av
Den bil som företaget tillhandahåller .
Vid stressiga perioder skapas ett kaos bland verktyg och det grundmaterial man har med sig . Det som allt annat måste organiseras emmelsnåt .
Det du tänker på är resekostnader och den peng företaget behöver för att överhuvudtaget
Kunna tillhandahålla ett fordon som möjliggör
Att du kan få hjälp av en rörfirma
Ber om ursäkt att jag inte förklara begreppet biltid bättre.
Biltid är den tiden en service montör får lägga på städning / tvättning service och underhåll av
Den bil som företaget tillhandahåller .
Vid stressiga perioder skapas ett kaos bland verktyg och det grundmaterial man har med sig . Det som allt annat måste organiseras emmelsnåt .
Det du tänker på är resekostnader och den peng företaget behöver för att överhuvudtaget
Kunna tillhandahålla ett fordon som möjliggör
Att du kan få hjälp av en rörfirma
Är helt övertygad att rörisar skulle ha mer jobb om de inte tog såna överpriser på materialet. Det är ganska lätt att kolla upp. Likadant i elbranchen. Jag hade en kille ute ganska nyligen. Han kopplade in en ny normcentral. Hade en liggande av exakt samma märke som han vägrade att koppla in. Jag räknade ut att han la på cirka 60 % på materialet. Lite över fyra timmars arbetstid innebar 8 timmars arbete på fakturan.
Jag har problem med det.T TommySjoberg skrev:Min granne är bilmekaniker, han har timpris uträknat på runt 890kr för att det blir så mycket dötid på varje enskilt arbete.. dvs effektiv arbetstid (skruvande) är inte så stort som man tror, däremot beställa delar, få uppgifter om vad som kan vara fel av kunden, upptäcka småfel vartefter osv osv. Men där har folk absolut inga problem att kasta upp cashen.
Silver 78
I företagande finns en enkel matematik
Det måste finnas pengar att betala
Overheaden löner semester pengar lokal mm
Vill du inte betala för det bara för att det är en
Hantverkare ?
Du betalar för det på Ica!
Påslagen som finns på mat är betydligt högre
En i Vvs branschen .
Den mest rättvisa prislistan en liten rörfirma som jobbar med service jobb är lundagrossistens programm !
På års basis har vi då mellan 5-10% över
Marginalerna är små ! Vill du pruta på den marginalen finns vi snart inte längre !
T
I företagande finns en enkel matematik
Det måste finnas pengar att betala
Overheaden löner semester pengar lokal mm
Vill du inte betala för det bara för att det är en
Hantverkare ?
Du betalar för det på Ica!
Påslagen som finns på mat är betydligt högre
En i Vvs branschen .
Den mest rättvisa prislistan en liten rörfirma som jobbar med service jobb är lundagrossistens programm !
På års basis har vi då mellan 5-10% över
Marginalerna är små ! Vill du pruta på den marginalen finns vi snart inte längre !
T
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Absolut gör du det .
Och det är det jag vill komma till !
Du betalar ett fast pris på gurkan tex
I den ingår då priset för allt
När du får fakturan från mig tex specificeras den så du ska kunna se exakt vad du betalat för . Samt också numera kunna nyttja ROT
Avdrag
Tro mig , om jag fick skicka fakturan på utförd tjänst/ material som Ica säljer gurkan
Skulle timmarna man inte kan ta betalt
Reduceras ( fakturering utföres oftast helger / kvällar för små företagare då vi inte har råd att ha en tjej/ kille som sköter fakturering offererande mm )
Jag skulle mycket hellre va med familjen
En sköta admin jobbet som krävs
Och det är det jag vill komma till !
Du betalar ett fast pris på gurkan tex
I den ingår då priset för allt
När du får fakturan från mig tex specificeras den så du ska kunna se exakt vad du betalat för . Samt också numera kunna nyttja ROT
Avdrag
Tro mig , om jag fick skicka fakturan på utförd tjänst/ material som Ica säljer gurkan
Skulle timmarna man inte kan ta betalt
Reduceras ( fakturering utföres oftast helger / kvällar för små företagare då vi inte har råd att ha en tjej/ kille som sköter fakturering offererande mm )
Jag skulle mycket hellre va med familjen
En sköta admin jobbet som krävs