lilytwig lilytwig skrev:
Ganska ovanligt att hantverkare lägger på extra på materialet.
Nä det är det inte, tvärsom är det för el och rör där pengarna tjänas. Timpriset är bara att byta pengar.
 
  • Gilla
alothman
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Ganska ovanligt att hantverkare lägger på extra på materialet.
Wut?! Smög det sig in ett "o" i den meningen som inte skulle vara där?
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
Det är faktiskt seriöst. Se till att avtala med hantverkaren innan du beställer så slipper du att bli besviken när räkningen kommer.
Det är inte hantis som sätter priset utan det är du som beställare.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nä det är det inte, tvärsom är det för el och rör där pengarna tjänas. Timpriset är bara att byta pengar.
Det är väl främst el samt vvs som har vanan att ha höga påslag inom bygg brukar ju påslagen vara mera rimliga och ofta är även tim priset lägre där lite märkligt eftersom kostnaden bör vara hyffsat lika.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Ja det är märkligt. Den föklaring jag hittar till att byggfirmorna överlever trots avsaknad av materialpåslag är att det är betyligt fler timmar, många hela arbetsdagar på samma bygge. Men jag vet egentligen inte.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det är faktiskt seriöst. Se till att avtala med hantverkaren innan du beställer så slipper du att bli besviken när räkningen kommer.
Det är inte hantis som sätter priset utan det är du som beställare.
Man behöver inte ens söka på forumet för att stöta på en massa trådar där just hantverkares påslag på material diskuteras...så jag påstår med bestämdhet att det är mer regel än undantag att detta sker, och att det ofta används systematiskt för att vilseleda kunderna. Ett tips till dig: sök på "listpris" och "grossist" så kommer du hitta mängder av vittnesmål från kunder som känner sig blåsta av hantverkares materialpåslag.
 
  • Gilla
Puhnallen och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Om det vore så lukrativt som du påstår, varför sadlar du inte om, öppnar eget och blir röris för 800:-/h? :thinking:

Tro mig.. tanken har slagit mig
 
K kacklarn skrev:
Tro mig.. tanken har slagit mig
Tänk på att du måste jobba också......inte bara tänka.
Jag vet inte vad en filosof tjänar, men det kanske är ÄNNU bättre än röris.
 
  • Gilla
  • Haha
Jwc och 2 till
  • Laddar…
Åk ner till valfri vvs grossist o titta hur vvsarna ser ut, så behöver du ju varken vara matematiker eller tänkare för o bli vvsare. Så filosof är nog helt klart ett yrke som i allafall borde vara mer betalt.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
K kacklarn skrev:
Åk ner till valfri vvs grossist o titta hur vvsarna ser ut, så behöver du ju varken vara matematiker eller tänkare för o bli vvsare. Så filosof är nog helt klart ett yrke som i allafall borde vara mer betalt.
Jaha, jag menade att DU behöver jobba om du nu ska bli röris och inte bara tänka om dagarna.
 
#semester #hantverkare
 
God förmiddag kacklarn
Har problem med din syn på min yrkeskategori
Du är välkommen till grossisten för en kopp kaffe så kan jag berätta för dig vad som förväntas att vi ska kunna . Kom tidigt.
Bara att berätta den förenklade variationen
Tar ett par timmar .
Jag tar mig gärna denna tid om du bor i Sthlms trakten . Det kanske hör att du i framtiden avböjer att föringa andras kunskaper .

När ni tittat på timdebiteringar generellt gällande VVS firmor kan ni titta på deras bokslut . Nettovinstmsrginal !
Den är inte hög ! Ytterst små marginaler
För oss små firmor . Det är inte mycket som får
Gå fel i verksamheten innan året är -!

Givetvis måste ! Man informera innan till kund
Att håller Du materialet själv är det en annan timdebitering .
Som alla företag har Vvs också en overhead kostnad att dras med .
Täckningsbidraget på materialet går till en stor och betydande del till detta .

Vvs are på ” service sidan ” har inte 100%
Debiterbar tid som många tror
Har siffror från ett större Vvs företag här i Sthlm
Snitte på kund låg mellan 70-85% beroende
På montör .
Resten skriver dem som verkstads tid !
Fortfarande ska kostnader för varje anställd inklusive overhead
Täckas av ca 10 månaders jobb
För rörmocksre har också familjer och behöver
Semester
Ha en trevlig dag
 
  • Gilla
Jwc och 7 till
  • Laddar…
Har du som har koll på vvs branschen koll på varför tex byggfirmor kan gå runt med lägre tim debitering och lägre påslag på materialet där brukar ju påslaget ligga på rimliga 10-15 % är dom bättre på att fylla upp tiden så dom ligger närmare 100 % debiterbar tid eller vad skiljer ?
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
"Det är på materialet vi tjänar pengar" sa min chef. Och detta var på sjuttiotalet. Inget nytt under solen alltså.

Rörläggeri är den svåraste hantverkskategorin vill jag påstå.
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Har du som har koll på vvs branschen koll på varför tex byggfirmor kan gå runt med lägre tim debitering och lägre påslag på materialet där brukar ju påslaget ligga på rimliga 10-15 % är dom bättre på att fylla upp tiden så dom ligger närmare 100 % debiterbar tid eller vad skiljer ?
Om man funderar lite, så är en stor skillnad att ex. en snickare arbetar oftast på lite längre uppdrag. Även ett litet snickarjobb, som att sätta upp en innervägg, tar någon dag eller två. Troligen arbetar en snickare "alltid" flera dagar, och ofta flera veckor på samma ställe. Då går det lättare att pussla ihop 100% beläggning, ingen spilltid mellan uppdragen. Ofta kan de också då skjuta in några korta service uppdrag (typ byta en dörr eller ett fönster) någonstans utan spilltid.

En elektriker tror jag arbetar korta stunder på de flesta uppdrag. Även om det är ett större uppdrag som en hel villa, så kan de oftast inte göra väldigt mycket vid varje besök.

Korta uppdrag gör det svårt att planera fulla arbetsdagar. Även om det finns 5 uppdrag i kö, inom en mil, så är det inte säkert att det går eller passar att åka till nästa kund, när elektrikern just slutmonterat elprylarna i ett badrum hos en kund.

Korta uppdrag ökar risken för död tid mellan kunderna.

Om man tänker sig 25% dödtid, så behöver man debitera 33% extra under arbetad tid för att kompensera för dödtiden.

Jag tror att detta är ett av skälen till en totalt högre timkostnad (timpeng o material marginal) i El o VVS branschen.
 
  • Gilla
Jwc och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.