Hej!

Jag tänkte lösa ett av mina bundna lån.
När jag tog det bundna lånet fick jag en liten rabatt. När jag nu pratar med min bankman angående rörlig ränta och rabatt ville han inte ge mig någon utan hänvisade att dom "bjuder" på låneskyddet istället (i och för sig fick jag både ränteskydd + rabatt sist).

Frågan är ju vad är låneskyddet är värt igentligen? Kanske lönar det sig med en privat försäkring?

Handelsbanken har just nu en 3 månaders ränta på 2,04%.
Jag hade tänkt lösa det bundna lånet med egna pengar, bör jag kunna förhandla fram en lägre ränta?

Vad är en rimlig rabatt på ett rörliga lån?
Känns jobbigt om man ska behöva hota med att gå till en annan bank varje gång man lägger om lånen.

En livförsäkring på 1 miljon kostar runt 700-1500 per år väl? Beror säkert på hur gammal du är.

Så har du ett lån på 1 miljon, så är låneskyddet värt så mycket.

(Jag antar att det är låneskydd om du trillar av pinn vi pratar om?)

Det finns dock flera nackdelar med bankernas låneskydd som gör att de inte bör jämföras med en vanlig livförsäkring.

T ex som brukar det finnas klausuler som säger att man inte får ha lån på fler ställen, då gäller inte låneskyddet. Och, märk väl, detta kan gälla t ex ett bensinkort.
Handelsbankens låneskydd brukar gälla med full effekt, återbetalning av hela lånet, till 55 års ålder, därefter betalas bara 10 % ut. En normal livförsäkring gäller åtminstone till 65 år. En tredje skillnad brukar vara att låneskyddet betalar tillbaka återstående lånekapital, effekten blir ju därmed att skyddet blir mindre värt ju mer du amorterar.

En livförsäkring gör ju också att du är fri att välja bank och spela ut dem mot varandra, något som låneskyddet naturligtvis syftar till att minska.

En normal livförsäkirng, lite beroende på din ålder, brukar kosta omkring 1500 - 2000 kr per miljon och år´, eller 0,15 - 0,20 % om man så vill.

Bankernas låneskydd är naturligtvis inte värt lika mycket, jag tippar att de betalar omkring 0,10 % till sitt försäkringsbolag. Men detta är ju en sämre produkt.

Låneskyddet banken erbjuder går väl dessutom enbart att betala av lånet med!? Med en vanlig livförsäkring kan pengarna som utbetalas användas till vad som helst.

Redigerat:
Japp, så är det.

Tack för alla kloka svar!
En privat livförsäkring låter intressant, det ska jag kolla upp.

Mvh

Olof

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.