19 690 läst ·
33 svar
20k läst
33 svar
Röris satte utkastare utan möjlighet att stänga av vattnet
Jaha här har visst forumets alla skeptiker samlats i samma tråd. Prova detta imorgon när ni är nyktra och solen lyser:
Ta bort slangen, spola lite vatten, stäng av vattnet, skruva ur gardenakopplingen och konstatera med egna ögon att det rinner ut en hel del vatten som blir stående i kranen med gardenakopplingen kvar....
Med gadenakoppling menar jag en övergång från halvtum till gardenas snabbkoppling, inte en sådan med ventil.
Ta bort slangen, spola lite vatten, stäng av vattnet, skruva ur gardenakopplingen och konstatera med egna ögon att det rinner ut en hel del vatten som blir stående i kranen med gardenakopplingen kvar....
Med gadenakoppling menar jag en övergång från halvtum till gardenas snabbkoppling, inte en sådan med ventil.
Jag kan inte mer än hålla med (inte en skeptiker alltså)
Gardenan ger en strypning som inte tillåter luft att passera in i röret så vattnet kan rinna ut. Och som "nörd" inom området, brukar jag inte använda mina utkastare på vintrarna. Jag har FMM KV/VV varianten som är mindre frosttålig. Dessutom får krankäglan en sväng med armaturfett innan "vinterställning" och på det sättet drar man ut en hel del vatten i och med att hela spindeln dras ut och puttar allt kvarliggande vatten med sig.
Och varför gör man denna manöver? Nörd eller smart, nykter eller på lyset, där är proffesorerna oense!
Gardenan ger en strypning som inte tillåter luft att passera in i röret så vattnet kan rinna ut. Och som "nörd" inom området, brukar jag inte använda mina utkastare på vintrarna. Jag har FMM KV/VV varianten som är mindre frosttålig. Dessutom får krankäglan en sväng med armaturfett innan "vinterställning" och på det sättet drar man ut en hel del vatten i och med att hela spindeln dras ut och puttar allt kvarliggande vatten med sig.
Och varför gör man denna manöver? Nörd eller smart, nykter eller på lyset, där är proffesorerna oense!
Jag har alltid min gardena-hane monterad på min vuk, och det har inte frusit på 5 år iaf. Den är ju helt öppen om man tar bort slangen.
Något vatten blir inte kvar om min har monterat den rätt, med fall utåt.
Något vatten blir inte kvar om min har monterat den rätt, med fall utåt.
Redigerat:
Det kanske finns olika modeller, men på min utkastare så sprutar vattnet hej vilt från något ställe uppe vid kranen. Inte genom "den vanliga vägen" när man stänger av.krilleman_215 skrev:
Det ska jag göra. Men jag tänker låta det gå ett par veckor däremellan.MathiasS skrev:
Nej, det behöver nödvändigtvis inte hända, klart den kan klara sig ändå. Men du får in mer luft med den bort-monterad så du låter allt vatten rinna ut. "Sprutet" du upplever är för övertrycket i röret genom väggen + om slangen fortfarande är monterad. Det som blir kvar efter du stängt din utkastare, rinner lättare ut genom R15 öppningen.Nyfniken skrev:
Om du har en FMM så säger installationsanvisningen:
Påmonterad snabbkoppling och slang skall demonteras inför vintern.
I slutändan en tolkningsfråga som FFM vill friskriva sig ifrån då dom i klartext tydligt formulerar vad du ska göra.fredda skrev:
Är frys-säker = Vintersäker?
-2 en natt i oktober, kontra -30 en hel månad?
Kollade med röris, och den är självdränerande när man har slangarna borttagna
Varför jag reagerade är för att jag har två utkastare. Den ena bara med kallvatten, och den dränerar även med slang påkopplad. Den andra är en varm/kallvatten som bara dränerar när slangen är bortkopplad. Så jag kan känna mig hyffsat säker när det blir - grader... 
Enkla FMM varianten:
http://webbase.ostnor.net/FMMattssonWeb/Katalogdatabas/document/44988.pdf
Dubbla FMM varianten:
http://webbase.ostnor.net/FMMattssonWeb/Katalogdatabas/document/44986.pdf
Båda ska vinterställas utan slang och utan slangnippel:
Vid frysrisk
Påmonterad snabbkoppling och slang skall demonteras inför vintern. Kontrollera
också innan vintern att vattenutkastaren inte står och droppar ur utloppet.
Då kan det bildas is i utloppet som medför risk för sönderfrysning.
http://webbase.ostnor.net/FMMattssonWeb/Katalogdatabas/document/44988.pdf
Dubbla FMM varianten:
http://webbase.ostnor.net/FMMattssonWeb/Katalogdatabas/document/44986.pdf
Båda ska vinterställas utan slang och utan slangnippel:
Vid frysrisk
Påmonterad snabbkoppling och slang skall demonteras inför vintern. Kontrollera
också innan vintern att vattenutkastaren inte står och droppar ur utloppet.
Då kan det bildas is i utloppet som medför risk för sönderfrysning.
Sagt och gjort. Jag gick ut, bredde ut en tidning under utkastaren. Skruvade av nippeln. Väntade.Nyfniken skrev:
Snustorrt.
Jag skiter nog i att skruva av den där i fortsättningen också.
Har alltid lämnat Gardena-kopplingen på över vintern och det har funkat i 10 år. Min uppfattning är att utkastaren luftas genom tömningsventilen när man stänger av så att kopplingen dräneras. Ev. backventil i Gardena-kopplingen sitter i den orangea delen, inte i den grå nippeldelen, så så länge slangen är bortkopplad skall inte det vara ett problem. Däremot har utloppet från säkerhetsventilen till VVB frusit några gånger, så tillräckligt kallt har det nog varit. Så dropp skall man se upp med.
Redigerat: