Sist jag gick säkervatten-utb (tredje gången) så meddelade kursledaren att klack aldrig varit godkänd.
Det hade funnits någon bild med klack på i tidigare utgåvor av säkervatten, som allmänt godtyckligt utvecklats till att det var ok installationsmässigt. Dessa bilder är borttagna idag enligt honom. Men texten klack ska tydligen aldrig ha funnits med.
Jag har aldrig fördjupat mer mig i ärendet. Men det kanske är dags nu...
Det hade funnits någon bild med klack på i tidigare utgåvor av säkervatten, som allmänt godtyckligt utvecklats till att det var ok installationsmässigt. Dessa bilder är borttagna idag enligt honom. Men texten klack ska tydligen aldrig ha funnits med.
Jag har aldrig fördjupat mer mig i ärendet. Men det kanske är dags nu...
Precis. Det ska vara utfört enligt Säker Vatten föreskrifterna. Rörisen hade inte certifiering för att göra Säker Vatten installationer. Jag har hört honom prata om att det är onödiga regler. Må så vara men hur seriöst är det? Vid ev skada så åker jag ju dit om det berodde på att det ej var utfört enligt gällande byggregler vilket är säker vatten och boverkets föreskrifter.K katten1234 skrev:
En fråga.
Vad ger skåpet för mervärde? Det bidrar ändå inte till något skydd utan snarare motsatsen eftersom kopplingarna sitter i tvättstugan (?) och inte i en vägg?
Vi har en liknande lösning med klack fast i garaget, och vi valde bort skåpet för att det inte tillför något, utan vi gjorde en löstagbar box som täcker hela schabraket men som är flyttbart. Mycket bättre lösning, och dessutom snyggare. Mitt förslag är således att du tar bort skåpet helt och hållet.
Om du inte vill göra det så är mitt tips att du (tyvärr) ger upp striden för du tappar varken funktion eller säkerhet genom att få det "rätt". Bättre att spara på energin åt framtida problem som någon sa. Som många gånger är det skillnad på att ha rätt och få rätt.
Inget illa menat och du har rätten på din sida men det går även att släppa det och gå vidare. Du kanske är nöjd med huset i övrigt?
Vilket tillverkare/leverantör är det förresten?
Vad ger skåpet för mervärde? Det bidrar ändå inte till något skydd utan snarare motsatsen eftersom kopplingarna sitter i tvättstugan (?) och inte i en vägg?
Vi har en liknande lösning med klack fast i garaget, och vi valde bort skåpet för att det inte tillför något, utan vi gjorde en löstagbar box som täcker hela schabraket men som är flyttbart. Mycket bättre lösning, och dessutom snyggare. Mitt förslag är således att du tar bort skåpet helt och hållet.
Om du inte vill göra det så är mitt tips att du (tyvärr) ger upp striden för du tappar varken funktion eller säkerhet genom att få det "rätt". Bättre att spara på energin åt framtida problem som någon sa. Som många gånger är det skillnad på att ha rätt och få rätt.
Inget illa menat och du har rätten på din sida men det går även att släppa det och gå vidare. Du kanske är nöjd med huset i övrigt?
Vilket tillverkare/leverantör är det förresten?
Japp. Och orsaken till det är att rörisen ej följt byggritningen där inkommande vatten egentligen ska komma upp ca 50 cm från vägg.D datadavid skrev:
Nja du skulle se hur det ser ut uppe vid taket. Där har man satt rören till ftx:en fast ftx aggregatet sitter längre till höger så man har fått dra rören snett. Man blir tvungen att bygga garderob där för att slippa se eländet.K katten1234 skrev:
Släppa o gå vidare var ju precis vad jag gjorde när jag gick med på eftergifter iform av att behålla klack och dra returslang för bvp (kollektorslang) via väggen och inte golvet som det var tänkt. Rörisen kapade ju av ett av rören till kollektorslangarna. Så jag var ju helt med på allt och så klantar sig rörisen igen genom att kapa slang nedanför skåp och ovanför icke tätskikt belagt utrymme.
Vilken tillverkare/leverantör?
Om det är gjort enligt GVK så är klack godkänd, men inte enligt BBV som har säker vatten.
Så det kan bli en skön tolkningsfråga gällandes klacken i entreprenader titt som tätt.
Så det kan bli en skön tolkningsfråga gällandes klacken i entreprenader titt som tätt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 305 inlägg
Jag har inte nåt krav på att någon ska ansluta rören. Vill bara ha en anslutning som går att koppla in på ett bra sätt.R Robert-san01 skrev:
Hur kan det följa säker vatten när klacken som rören kommer upp ifrån inte gör det? Hade varit annorlunda om rören kommer upp ovanför tätskikt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 305 inlägg
När det är värme så behöver du varken ha skåp eller fuktsäkert runt om för att följa säker vatten. Hur skulle man annars koppla in element? Det är inte så att man sätter dem i ett skåp eller inte har någon koppling vid elementet.doublepeak skrev:
Tappvatten måste ha klack/foderrör eller skarvas i skåp.
Bra svar.R Robert-san01 skrev: