Självbyggare
· Stockholm
· 10 302 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 302 inlägg
Då förstår jag inte varför röris säger att du skall dra sista rören klart. Det är bara att följa ritningarna och kan han inte det får den som gjort annat fel lösa det. Det är den du har totalentreprenad med som har huvudvärk, inte du.
Vad säger KA och hur ser egenkontrollerna ut?
Vad säger KA och hur ser egenkontrollerna ut?
Jag kan förstå det eftersom det bara är avtalat en kulvert och inte inkoppling av den. Däremot tycker jag det känns mycket oseriöst att lämna anslutningarna så att en i mina ögon säker och professionell inkoppling ej kan göras.R Robert-san01 skrev:
Att döma av bilderna från KA så var han med vid grundläggningen och såg alltså hur rören var placerade redan då. Men det var först tre månader senare som han anmärkte på att rören i tvättstugan låg för nära varandra och i det skedet valde entreprenörerna att köra på trots att jag protesterade. Jag borde kanske ha stoppat bygget men satt i svår sits då vi sålt vårt gamla hus och behövde bostad. Har frågat KA varför han inte sagt något från början men inte fått svar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 302 inlägg
Hade du inga ritningar på vart kulverten skulle vara? Markfirman måste väl ha haft något att följa? Egenkontroll med kontrollmätning skulle KA ha bett om INNAN man hällde i betongen.
Har lite svårt att följa entreprenadgränserna i ditt projekt. De två rör som inte kopplats in, är de dragna i kulverten som är fel och det är därför rörmokaren inte vill kännas vid dem?
Har lite svårt att följa entreprenadgränserna i ditt projekt. De två rör som inte kopplats in, är de dragna i kulverten som är fel och det är därför rörmokaren inte vill kännas vid dem?
Jo det fanns en ritning över kulverten. Men som sagt var röris där och bestämde var rören skulle vara positionerade.R Robert-san01 skrev:Hade du inga ritningar på vart kulverten skulle vara? Markfirman måste väl ha haft något att följa? Egenkontroll med kontrollmätning skulle KA ha bett om INNAN man hällde i betongen.
De två rören var inkopplade av röris i det förra skåpet innan bytet till ett större vattenmätarskåp av samma röris.
Jag kan ha fel men fick intrycket av att han inte ville göra inkopplingen den andra gången eftersom det inte ingick i åtagandet. Men han skjuter sig själv i foten när han inte lämnar anslutningen i ett professionellt skick.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 302 inlägg
Vad är det för 2 rör han lämnat? Golvvärme har jag förstått.
Går de i kulverten till garaget och den delen inte ingår i husets entreprenad?
Går de i kulverten till garaget och den delen inte ingår i husets entreprenad?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 302 inlägg
I vilken del ingår de två rören?
Nej det är inte rätt, men alternativet är att bila ur samtlig slang, lägga ny och inte ha några skarvar utanför skåpet. Vem betalar?doublepeak skrev:
1. Fel i byggritningen då rör för bvp är utritade för nära varann.
2. Rörisen har ej följt ritning vid grundläggning där inkommande vatten kommer upp på annat ställe.
3. Rörisen har satt rören för nära varandra när grundläggning gjordes.
Mer om den delen i annan tråd.
Jag har ett fördelarskåp för vatten och ett för golvvärme efter detta skåp. Detta skåp sitter bredvid bvp och utseendet anses mindre viktigt då det ska byggas in i ett teknikskåp som är en 80 garderob.
Jag har erfarit att trots att jag inte gjort något fel så är alla entreprenörer ute efter att sänka mig. Det är ren o skär psykisk terror. Det senaste är att husleverantören frånsäger sig denna överbesiktning och säger att den är mellan mig o snickare/röris. Trots att jag utlyst överbesiktning enligt ABS 09 och husleverantören alltså godkänt förrättaren. Och ändå så ledde överbesiktningen till att parterna fick ge och ta. Jag fick göra avkall på mina önskemål att få allt i godkänt utförande enligt säker vatten eftersom det skulle bli för svårt att åtgärda. Jag känner att jag inte har några rättigheter och det beror mycket på att systemet är fel och korrupt. Man tog bort kravet på entreprenörers byggfelsförsäkring. Konsumenttjänstlagen paragraf 20 är ej heller helt på kundens sida då det finns förbehåll i stil med att om det är för kostsamt att åtgärda felet så är entreprenören ej skyldig att avhjälpa felet.
Men åter till frågan. Tycker ni att rörisen gjort rätt som kapar av golvärme slangar under ett skåp vars syfte är att samla skarvar och i händelse av läcka leda ut vattnet till golv över tätskikt?
Men åter till frågan. Tycker ni att rörisen gjort rätt som kapar av golvärme slangar under ett skåp vars syfte är att samla skarvar och i händelse av läcka leda ut vattnet till golv över tätskikt
Nej det tycker jag inte, golvvärmerören är i sammanhanget ”ofarliga”, en begränsad mängd vatten som skulle kunna läcka ut.
När det nu ändå inte är gjort som det var tänkt från början och du skall dölja det i ett skåp så gör det inget.
Nej det tycker jag inte, golvvärmerören är i sammanhanget ”ofarliga”, en begränsad mängd vatten som skulle kunna läcka ut.
När det nu ändå inte är gjort som det var tänkt från början och du skall dölja det i ett skåp så gör det inget.
På dina bilder ser man ganska tydligt att rörmokaren har kapat av alla PEx-slangarna och krimpat om dem. Kopparrören (se från höger) är längre och PEx-slangarna är kortare.
Jag tycker inte att det ser speciellt knepigt ut alls, utan en i mina ögon helt ok kompromiss för att få till det ordentligt med vattenmätaren. Lite synd att han inte satte antingen ett större skåp, eller satte skåpet lite längre ner så att de korta slangarna kom in i skåpet.
Inget jag själv hade oroat mig för och du kommer troligtvis behöva din kvarvarande kraft till andra konflikter eller ansträngningar i bygget.
Jag tycker inte att det ser speciellt knepigt ut alls, utan en i mina ögon helt ok kompromiss för att få till det ordentligt med vattenmätaren. Lite synd att han inte satte antingen ett större skåp, eller satte skåpet lite längre ner så att de korta slangarna kom in i skåpet.
Inget jag själv hade oroat mig för och du kommer troligtvis behöva din kvarvarande kraft till andra konflikter eller ansträngningar i bygget.
Hej.
Ursäkta att jag ställer en fråga som inte håller sig till ämnet, men varför är inte klacken godkänd?
Anders
Ursäkta att jag ställer en fråga som inte håller sig till ämnet, men varför är inte klacken godkänd?
Anders