Har ett hus från 1909 det försågs med panna i källaren och radiatorer av olika karaktärer (svårt med materiel under kriget).

Näväl nu skall jag byta alla golv och då ges möjlighet att förlägga alla rör i trossbotten. Men frågan är skall jag lägga alla radiatorer i en serie eller skall jag dela upp genom fördelare? Huset har två våningar och värmesystemet har byggts på i olika omgångar.

Tvårörsystem gissar jag 3-4 radiatorer per slinga, så JA du bör rimligen dela upp detta med en fördelare. Du har ju ett gyllene tillfälle att få en snygg installation när ändå golven ska upp.

Du drar väl ett nytt rör från stammen där det behövs, en snygg installation syns inte :)

Ja, samtliga rör kommer att bytas. Men dimensioneringen ger mig lite huvudbry. Bergvärmepump IVT är värmekällan. Röranslutningen är 22 mm. Jag tänkte mig 22 mm rör till fördelaren och 15 mm rör från den. Om jag gör två slingor 2-rör i varje våning (8 radiatorer per vån). Cu-rören typ Prisolrör i ring. Skall jag investera i dubbla rör eller köra med enkelrör?

Kan du inte rita lite, det går bra i paint så man får lite överblick. Några foto är heller aldrig fel.

Så här tänker jag:
1 kolla hur mycket effekt som behövs per m², 45-80W enligt div källor, normalt räcker 50W.
Eftersom huset är på 65 m² och två våningar torde effektbehovet bli 130m² x 50W = 6 500W
Värmekällan är IVT Greenline E9/berg d.v.s. 9,1 kW.
OK värmekällan räcker till.

2 Radiatorer skall väljas, varje fönster skall förses med en radiator (under), jag väljer hos t.e.x.billgtvvs.se (de har överskådliga sidor i alla fall) kollar in RSK-nr för de radiatorer som jag finner lämpliga (bredd som fönster samt avgiven effekt).

3. Nu måste jag bestämma om jag skall ha ett-rörs eller två-rörssystem. Jag väljer tvårrös (eftersom det tydligen är enklare att balansera in) då måste jag också tänka på kopplet på radiatorn, de skall vara anpassade för tvårör.

4. Dimensioneringen av systemet, en slinga för 3-4 radiatorer, största radiatorn sist. Det kan vara trixigt om man valt radiatorer av alltför olika storlek. Kanske skall välja samma storlek (effekt) på alla?
Nåväl, som jag ser det blir det 4 slingor till huset. Två fördelare, en i varje våning.

5. Nu kommer nästa fråga: skall jag använda Cu-rör eller plast dito? Vilket är enklast att göra själv.

En stilla undran om IVT E9 och utgående rör på 22mm kan ju enligt uppgift leverera högsta effekt på 5kW medans 28mm klarar 9kW vid 55/45.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.