Hej!
Bor i ett hus med avloppsrör (gjutjärn) som troligen är i original från -38.
Idag utfördes en rörinspektion, och när teknikern spolade i röret som leder från köket och ner i källaren brast rör-delen i källaren. Givetvis har det varit försvagat där sedan innan han spolade, men när firman nån form av ansvar här tro? T.ex i form av att inte ta betalt för den provisoriska lagning som utfördes.

Vidare rekommenderades det att vi byter ut de synliga rördelarna i källaren till nya rör i plast. Men jag undrar vilket som är mest fördelaktigt, plaströr eller nya gjutjärnsrör om man tänker på hållbarhet? Rör-delen som sen fortsätter ner under huset var ok och behöver inte bytas. Så nya rör kommer i så fall koppas på till det befintliga som sen försvinner ner under huset.

Slutligen föreslog firman en ny rörinspektion efter att de synliga källarrören är utbytta, för att kunna se hela rörsystemet i sin helhet. De nämnde att man kan punkt-relina om de hittar mindre sprickor. Men jag ställer mig frågande till detta, vore det inte bättre ur hållbarhetssynpunkt att relina hela rören (de som inte byts ut)? Även om det kanske är krångligare.
Badrummet på ovanvåningen har nya rör en bit ner.

Ah, blev kanske lite ”rörigt” det här, men vore tacksam om nån har tid och ork att komma med input här. Och ställ gärna frågor på det som är oklart, jag har säkert missat en del!

B
Var tacksam att ni fick en läcka som direkt kunde lagas. Det hade väl rasat veckan efter men kanske inte upptäckts förrän långt senare, med stor skada som följd. Självklart ska ni stå för den kostnaden.

Ingen sätter in nya gjutjärnsrör, det är plast som gäller.

Har inte hört talas om punktreling, känns som en tveksam metod. Rätt utfört så är relingen ett bra alternativ, men jag har hört att vissa försäkringsbolag har vissa reservationer till relingen. Kan tycka att ett utbyta av rör i samband med badrumsrenovering helt klart är att föredra, men är badrummet nytt och rören gamla är reling enda rimliga lösningen.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Är absolut tacksam att det hände när en kunnig var på plats. Dock sa han själv att det var hans spolning som orsakat det, att det hade inte hänt av vanlig spolning i kranen. Så eventuellt hade vi ändå hunnit relina innan sprickan varit varit ett faktum. Men skit samma, nu har det hänt.

Okej, varför byter man inte ut till nya gjutjärnsrör?

Har inte heller hört talas om punktrelining. Låter som att de i så fall bara hade smetat på nån tunn plastbeläggning på försvagningarna och det känns inte intressant..

B
Man byter inte ut till nya gjutjärnsrör pga teknikutvecklingen. Plast är billigare lättare att jobbare med och de håller bättre. Enda nackdelen med plast är att det kan skvalpa och låta om dem, mer än gjutjärn.

Om en spolning skadade röret lär det ha varit mycket korroderat.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.