15 621 läst ·
53 svar
16k läst
53 svar
Rörgenomföringar i golv vid badrumsrenovering
Tack för alla bra svar. Har pratat med entreprenören idag (som är ansluten till BKR) som har flyttat inkommande vatten till väggen (som ej är yttervägg). Han har även flyttat avloppet till toaletten så att det är cirka 10cm från väggen just nu vilket torde bli åtminstone 6cm från färdigt tätskikt.
Han bortförklarade placeringarna med att han likställde lådan med att göra en slits till exempelvis elementrör vilket i min värld bara låter som en dålig bortförklaring.
Gällande golvet så hade jag en dialog med Anticimex byggrådgivning via mitt försäkringsbolag (vet att folk ej är särskilt positiva till Anticimex) men de hävdar att konstruktionen för golvet är ok. Dvs att flyta på det flytande spånet och att man då bör ha samma förhållningssätt som reglat på cc60, dvs min 15mm spackel. Försökte även kontakta BKR men fick inte riktigt något klart svar där. Nu blir jag dessutom lite osäker när jag läser det sista inlägget..
Jag har inte riktigt landat i om man bör ta in en besiktningsman eller inte…
Han bortförklarade placeringarna med att han likställde lådan med att göra en slits till exempelvis elementrör vilket i min värld bara låter som en dålig bortförklaring.
Gällande golvet så hade jag en dialog med Anticimex byggrådgivning via mitt försäkringsbolag (vet att folk ej är särskilt positiva till Anticimex) men de hävdar att konstruktionen för golvet är ok. Dvs att flyta på det flytande spånet och att man då bör ha samma förhållningssätt som reglat på cc60, dvs min 15mm spackel. Försökte även kontakta BKR men fick inte riktigt något klart svar där. Nu blir jag dessutom lite osäker när jag läser det sista inlägget..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Du gör som du vill men jag kan även nämna att det företaget jag samarbetar med när det gäller större mängder så det behövs en pumpbil med flytspackel, de lägger minst 30mm armerad på bjälklag av lättbetong och cellplast.D danne888 skrev:Gällande golvet så hade jag en dialog med Anticimex byggrådgivning via mitt försäkringsbolag (vet att folk ej är särskilt positiva till Anticimex) men de hävdar att konstruktionen för golvet är ok. Dvs att flyta på det flytande spånet och att man då bör ha samma förhållningssätt som reglat på cc60, dvs min 15mm spackel. Försökte även kontakta BKR men fick inte riktigt något klart svar där. Nu blir jag dessutom lite osäker när jag läser det sista inlägget..
Hade nämligen ett sådant projekt på gång i planeringen så pratade med dem om alternativa lösningar.
Då handlar det förvisso inte om böjstyvheten för att kunna lägga klinker utan snarare för att golvet ska bli självbärande och inte riskera spricka.
Och en följdfråga då på undergolvet. Han har fäst golvbrunnen med EPS och även lagt EPS i den gamla lådan som ej hade spånskiva som underlag. När vi pratat bygghöjd pratar han om 15mm flytspackel. Är det alltså min 30mm flytspackel som gäller på EPS och i och med att han gjutit brunnen med EPS så innebär det min 30mm flytspackel, dvs golvet kommer bygga väsentligt mer än vad vi tänkt?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
20mm brukar vara minimikrav men det får man kolla med spackelleverantören vilka krav de har.D danne888 skrev:Och en följdfråga då på undergolvet. Han har fäst golvbrunnen med EPS och även lagt EPS i den gamla lådan som ej hade spånskiva som underlag. När vi pratat bygghöjd pratar han om 15mm flytspackel. Är det alltså min 30mm flytspackel som gäller på EPS och i och med att han gjutit brunnen med EPS så innebär det min 30mm flytspackel, dvs golvet kommer bygga väsentligt mer än vad vi tänkt?
Förstår inte varför han inte gjuter med vanligt rotbruk istället för att krångla till det med EPS.
Som jag försökte beskriva så hade man kunnat bygga enligt branschreglerna om man byggt 2 lådor som sedan såg ut som en när allt var klart. Var faktiskt helt övertygad om att entreprenören tänkt så men att DU missuppfattat.D danne888 skrev:Tack för alla bra svar. Har pratat med entreprenören idag (som är ansluten till BKR) som har flyttat inkommande vatten till väggen (som ej är yttervägg). Han har även flyttat avloppet till toaletten så att det är cirka 10cm från väggen just nu vilket torde bli åtminstone 6cm från färdigt tätskikt.
Det är ju inte meningen att en konsument ska behöva tala om hur en entreprenör ska bygga ett badrum.
Något säger mig därför att det inte är en rörmokare som är ansluten till säker vatten som dragit nytt avlopp och vatten.
Enligt din förklaring i inlägget ser jag nu ännu större behov av att koppla in en besiktningsman Pronto. Kanske kostar dig ca 10 loppor men det kommer vara värt det så du förhoppningsvis kan sova gott i många år framöver.
Tro mig. Jag är entreprenör och ingen fan av besiktningsmän då jag stött på många stollar genom åren. Men i ditt fall verkar du ha anlitat en stolle till entreprenör. Då är det mycket bättre att du anlitar en besiktningsman så fort det bara går än att du ställer frågor på ett forum där de rätta svaren kommer spreta en hel del. Dessutom är risken för missuppfattningar stor.
Det är inte kul att stå där med ett nytt badrum när något blir fel även om entreprenören i slutändan är ansvarig.
Man brukar säga att man ska flyta minst 20 mm över eps. Dessutom inom 3 dygn. Nu finns åtgärder man kan vidta ifall man inte kan gjuta inom 3 dygn. Det finns dessutom flera tillverkare av eps så man bör läsa just deras råd.D danne888 skrev:Och en följdfråga då på undergolvet. Han har fäst golvbrunnen med EPS och även lagt EPS i den gamla lådan som ej hade spånskiva som underlag. När vi pratat bygghöjd pratar han om 15mm flytspackel. Är det alltså min 30mm flytspackel som gäller på EPS och i och med att han gjutit brunnen med EPS så innebär det min 30mm flytspackel, dvs golvet kommer bygga väsentligt mer än vad vi tänkt?
Men nu har du så många tveksamheter i projektet så jag återigen råder dig att kontakta en besiktningsman som är kunnig på våtrum.
På bilden ser det ut att vara för mycket EPS.
När jag var och köpte före gjöt med EPS så var dom noga med att påpeka (även här på forumet) att det ska vara en glipa minst 2cm under golvbrunnens fläns till EPS, mellanrummet sak fyllas med flytspackel.
När jag var och köpte före gjöt med EPS så var dom noga med att påpeka (även här på forumet) att det ska vara en glipa minst 2cm under golvbrunnens fläns till EPS, mellanrummet sak fyllas med flytspackel.
tack, började även själv fundera på detta. Det är max 1cm till golvbrunnens kant (fläns?).T TheGame skrev:
Jag har bestämt mig för att ta in en ordentlig besiktning, detta ger mig magont att ens behöva fundera över. Jag har väl en halvdan upplevelse av hantverkare sedan tidigare och denna hantverkare är tom rekommenderad via en bekant och absolut inte billigast av de vi valde. Vi valde dem för att slippa fundera över dessa frågor…känns helt obegripligt att man som lekman och så långt ifrån hantverkare kan komma ska behöva kolla upp detta.
Åter igen, har ni någon besiktningsman att rekommendera så uppskattas det. Annars får jag hugga någon av de som dyker upp vid googling.
https://www.badrumsbesiktningar.se/D danne888 skrev:
Medlem
· västra götaland
· 93 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg