17 307 läst ·
40 svar
17k läst
40 svar
Rörgenomföring i vägg till duschhörna
Det låter onekligen som att den väggbrickan skulle lösa några problem för mig. Tillsammans med en böjd skruvkoppling med kulventil borde det bli en bra installation, väl? Nära väggen, utbytbar, avstängbar och godkänd.Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har skrivit ut pdf:en du länkade till men det är en grej jag inte begriper. Hur tätas kopplingen mellan röret från väggen och insidan av mutterdelen på brickan? (Hoppas frågan är begriplig.) Sitter det en o-ring eller något inuti mutterdelen som trycker mot röret?
Hoppas du fått lite klarhet med rörkrökeriet. Ska försöka förtydliga och komplettera vad jag skrivit tidigare.
Alternativ 1) Du använder vulkbricka vilket är detsamma som en täckbricka med gummibussning. Rörgenomföringen blir vattentät. Med detta alternativ bör rörgenomföringen ske på ett lämpligt ställe i badrummet. Där dina rör är placerade uppstår vissa problem med en sådan lösning men det är dock inte någon omöjlighet (av främst estetiska skäl krävs mer precision). Den bästa förutsättningen här är att gå genom med rören i väggen vinkelrätt med rätt cc och avstånd från vägg (läs befintlig vägg + tätskikt+ fix + platt) i den riktningen rören sedan ska gå i badrummet. Du kan också, som i ditt fall, som du skriver kröka rören och lyckas med detta. Beakta dock att eventuella efterjusteringar p g a "snea" utgångsrör kan göra åverkan på tätskikt och därav kravet på precision. Som du skriver kan man sen klämringskoppla eller presskoppla rören och beroende på hur mycket rör du låter gå ut även byta ut kopplingarna.
Alt 2. Du använder dig av en godkänd väggbricka, typ denna http://www.vatette.se/econtent/files/65/634398_6.pdf.
Lycka till!
Alternativ 1) Du använder vulkbricka vilket är detsamma som en täckbricka med gummibussning. Rörgenomföringen blir vattentät. Med detta alternativ bör rörgenomföringen ske på ett lämpligt ställe i badrummet. Där dina rör är placerade uppstår vissa problem med en sådan lösning men det är dock inte någon omöjlighet (av främst estetiska skäl krävs mer precision). Den bästa förutsättningen här är att gå genom med rören i väggen vinkelrätt med rätt cc och avstånd från vägg (läs befintlig vägg + tätskikt+ fix + platt) i den riktningen rören sedan ska gå i badrummet. Du kan också, som i ditt fall, som du skriver kröka rören och lyckas med detta. Beakta dock att eventuella efterjusteringar p g a "snea" utgångsrör kan göra åverkan på tätskikt och därav kravet på precision. Som du skriver kan man sen klämringskoppla eller presskoppla rören och beroende på hur mycket rör du låter gå ut även byta ut kopplingarna.
Alt 2. Du använder dig av en godkänd väggbricka, typ denna http://www.vatette.se/econtent/files/65/634398_6.pdf.
Lycka till!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag är ju inte rörläggare så exakt hur den fungerar har jag aldrig satt mig in i men jag vet att rörläggarna brukar förespråka den och det blir väldigt snyggt och bra när de sätter den.leptogenys skrev:Det låter onekligen som att den väggbrickan skulle lösa några problem för mig. Tillsammans med en böjd skruvkoppling med kulventil borde det bli en bra installation, väl? Nära väggen, utbytbar, avstängbar och godkänd.
Jag har skrivit ut pdf:en du länkade till men det är en grej jag inte begriper. Hur tätas kopplingen mellan röret från väggen och insidan av mutterdelen på brickan? (Hoppas frågan är begriplig.) Sitter det en o-ring eller något inuti mutterdelen som trycker mot röret?
Ja, det stämmer. Tätskiktet tätar mot de yttre rören som kommer i nivå med kaklet. Jag antar att han tätar mellan det yttre och inre röret med silikon eller något sedan, innan väggbrickan kommer på.Melpho skrev:
Jag läser ochjag läser. Håller på med dusch och tvättstuga i källaren och det tar tid.OHE skrev:Hoppas du fått lite klarhet med rörkrökeriet. Ska försöka förtydliga och komplettera vad jag skrivit tidigare.
Alternativ 1) Du använder vulkbricka vilket är detsamma som en täckbricka med gummibussning. Rörgenomföringen blir vattentät. Med detta alternativ bör rörgenomföringen ske på ett lämpligt ställe i badrummet. Där dina rör är placerade uppstår vissa problem med en sådan lösning men det är dock inte någon omöjlighet (av främst estetiska skäl krävs mer precision). Den bästa förutsättningen här är att gå genom med rören i väggen vinkelrätt med rätt cc och avstånd från vägg (läs befintlig vägg + tätskikt+ fix + platt) i den riktningen rören sedan ska gå i badrummet. Du kan också, som i ditt fall, som du skriver kröka rören och lyckas med detta. Beakta dock att eventuella efterjusteringar p g a "snea" utgångsrör kan göra åverkan på tätskikt och därav kravet på precision. Som du skriver kan man sen klämringskoppla eller presskoppla rören och beroende på hur mycket rör du låter gå ut även byta ut kopplingarna.
Alt 2. Du använder dig av en godkänd väggbricka, typ denna [länk].
Lycka till!
Nu är jag intressaerad av hur jag kopplar in duschblandaren. Är det OK att inte gå mer än 100 mm ut från vägg förutsatt att jag använder Vatette-brickan och kopplar enl. deras anvisningar.
Det verkar ju vara svårt att få till en anslutning till blandaren annars med 100 mm vinkelrätt utstickande som BKR föreskriver. Då måste jag sätta rör en bra bit efter väggen. Brickan är grejen - eller? Dvs så duschblandaren får vattnet direkt från rören i vägg utan synliga rör.
Då blir jag glad.
Fel. Jag menar givetvis, är det OK att inte gå 100 mm utan bara så att duschblandaren ansluter till rören i vägg via Vatette-brickan. Jag drar rören inuti vägg som jag sätter upp. Prisolrör tror jag de heter. Verkar rätt lätt att böja.
Jag läste och läste lite till och hittade det jag undrade över:
Bestämmelsen om 100 mm och vinkelrätt avser att (efter tätskiktning och kakling) kunna koppla rören utan att behöva dra och slita i dem. Röret kan då kapas till lagom längd.
Tack för alla kluriga som lägger energi att hjälpa alla som inte hajar allt på en gång.
Bestämmelsen om 100 mm och vinkelrätt avser att (efter tätskiktning och kakling) kunna koppla rören utan att behöva dra och slita i dem. Röret kan då kapas till lagom längd.
Tack för alla kluriga som lägger energi att hjälpa alla som inte hajar allt på en gång.
Om du har rör i rör är det inte ytterröret som ska sticka ut 100 mm tills väggen är färdig?leptogenys skrev:
Klicka här för att svara
