17 308 läst ·
40 svar
17k läst
40 svar
Rörgenomföring i vägg till duschhörna
Presskopplingar räknas som vilka kopplingar som helst och får inte heller byggas in utan att det finns möjlighet att inspektera.Paul-Staffanstorp skrev:
Tack till alla för inläggen, särskilt hänvisningarna till tillämpliga delar av branchreglerna, jag har skrivit ut dem nu. Jag undrar dock över avsnittet B.3 och att "rör ska vara förslutna och sticka ut cirka 100 mm från väggskiva eller motsvarande". En decimeter låter väldigt mycket, gäller det den slutliga installationen? Jag utgick från att man använder samma rörhållare som i köket och längs taket och då ligger rören snarare 2-3 cm från väggen, se bifogad bild från köket.
Inget jobb gjort i dag så jag ska prata med dem om det i morgon. Återkommer när jag vet mer.
Inget jobb gjort i dag så jag ska prata med dem om det i morgon. Återkommer när jag vet mer.
Nu fattar jag ingenting. Har väggarna blivit putsade och rören ditsatta innan tätskikt och plattor? I så fall är det HELGALET på gränsen till kriminellt!leptogenys skrev:Tack till alla för inläggen, särskilt hänvisningarna till tillämpliga delar av branchreglerna, jag har skrivit ut dem nu. Jag undrar dock över avsnittet B.3 och att "rör ska vara förslutna och sticka ut cirka 100 mm från väggskiva eller motsvarande". En decimeter låter väldigt mycket, gäller det den slutliga installationen? Jag utgick från att man använder samma rörhållare som i köket och längs taket och då ligger rören snarare 2-3 cm från väggen, se bifogad bild från köket.
Inget jobb gjort i dag så jag ska prata med dem om det i morgon. Återkommer när jag vet mer.
Bestämmelsen om 100 mm och vinkelrätt avser att (efter tätskiktning och kakling) kunna koppla rören utan att behöva dra och slita i dem. Röret kan då kapas till lagom längd.
Okej, det låter rimligare, tack för förklaringen.OHE skrev:
Jag kom på en annan sak jag ska höra med dem om i morgon men där jag gärna tar emot synpunkter. Toalettavloppet - jag menar delen som sticker upp - är sannolikt original från 30-talet och stort och kommer väldigt nära väggen bakom. Måste man behålla hela den befintliga strukturen eller kan man ersätta något med en smidigare del i plast eller så? Se bifogad bild. (Det är en förbehandling som är nypålagd på golvet, inte gummimassan.)
Jag undrar delvis för att jag ska ha en vägghängd toalettinstallation med Ifö Sign och det verkar trångt att justera i horisontalled om röret och avloppet inte hamnar rakt emot varandra. Bra med litet extra marginal, tänker jag.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
RobZombie skrev:
Har sett det med nu, att de reglerna ändrades för en del år sedan och precis som jag skrev var jag även osäker då jag inte är rörläggare...
Man kan ju inte kunna allt här i livet...
Nu har jag pratat med kakelsättaren från företaget - rörkillen är inte här i dag - och tanken var att röret, när kaklet är på, skall hamna på rätt avstånd från väggen för att passa i hållaren. Se bifogad teckning 1 för hur det är tänkt. Kopplingen/fogen kommer att sitta kant i kant med kaklet så den blir inte utbytbar och bryter ju i så fall mot installationsreglerna.OHE skrev:Fogar på rör måste alltid vara utbytbara. (Säkervatten mars 2008, A.4). Det är ju på håret att presskopplingen är utbytbar i dagsläget och kommer inte vara det efter tätskikt, fix och platta.
Vidare kommer fogen förmodligen att bli "dold". Säkervatten A.2 sista punkten: "Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning ska utföras utan fogar."
Vad gäller övriga fel i installationen citerar jag följande från Säkervatten B.3:
Rören ska vara monterade vinkelrät mot väggen så att efterjustering inte behöver göras när tätskiktet monterats. Rör ska vara förslutna och sticka ut cirka 100 mm från väggskiva eller motsvarande.
Kräv att detta görs om på ett fackmannamässigt vis!
Hur långt från väggen behöver det vara "rent rör" för att fogen skall vara utbytbar? Gör man en "U-konstruktion" för att komma tillbaka till väggen? Se bifogad teckning 2. Jag hade svag 3:a i bildkunskap så ha överseende ... Ska försöka få tag i rörkillen.
Chefen kommer förbi i eftermiddag men jag pratade precis med en snickarbekant som föreslog att man sätter ett böjt rör i stället för en koppling. Då blir det alltså som i teckning 1 ovanför men utan kopplingen så det finns inget som är utbytbart. En fördel blir ju att det inte kan läcka, en annan att det blir snyggare.
Det bryter ju ändå mot regeln om att sticka ut 100 mm från väggen men böjen finns där ju redan så rören behöver inte kapas (förrän t-kopplingen upp till duschblandaren). Vore detta en bra lösning?
En möjlig anledning till att rörkillen inte bara lät rören sticka ut ur väggen är att han inte använder skruvade utan pressade (osäker på orden) kopplingar. Det hade kanske blivit för trångt att komma åt med maskinen efteråt, så han satte ihop rörbitarna och stack dem genom väggen före.
Det bryter ju ändå mot regeln om att sticka ut 100 mm från väggen men böjen finns där ju redan så rören behöver inte kapas (förrän t-kopplingen upp till duschblandaren). Vore detta en bra lösning?
En möjlig anledning till att rörkillen inte bara lät rören sticka ut ur väggen är att han inte använder skruvade utan pressade (osäker på orden) kopplingar. Det hade kanske blivit för trångt att komma åt med maskinen efteråt, så han satte ihop rörbitarna och stack dem genom väggen före.
Det finns distanser till hållarna så att man kan få ut dessa en bit om det skulle behövas.leptogenys skrev:Nu har jag pratat med kakelsättaren från företaget - rörkillen är inte här i dag - och tanken var att röret, när kaklet är på, skall hamna på rätt avstånd från väggen för att passa i hållaren. Se bifogad teckning 1 för hur det är tänkt. Kopplingen/fogen kommer att sitta kant i kant med kaklet så den blir inte utbytbar och bryter ju i så fall mot installationsreglerna.
Hur långt från väggen behöver det vara "rent rör" för att fogen skall vara utbytbar? Gör man en "U-konstruktion" för att komma tillbaka till väggen? Se bifogad teckning 2. Jag hade svag 3:a i bildkunskap så ha överseende ... Ska försöka få tag i rörkillen.
Nej och man borde man inte behöva kunna allt heller men när man har med en del rörläggare (och till viss del elektriker också) att göra får man ofta vara vaken och hålla koll på vad dom gör. Helst ska man ha en kopia av säker vatten liggandes på ett strategist ställe när rörläggaren kommer så att dom blir medvetna om att arbetet kommer att synas.Paul-Staffanstorp skrev:
Det händer lite väl ofta att rörläggare och elektriker hoppas på att plattsättaren och den som ska montera inredningen ska rädda deras lite mindre genomtänkta dragningar....
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Tänker du köra med dom vita plasthållarna? Tror det blir snyggt med kopparrören men plasthållarna blir ju lite som ECCO-dojor till Armanikostymen!leptogenys skrev:Chefen kommer förbi i eftermiddag men jag pratade precis med en snickarbekant som föreslog att man sätter ett böjt rör i stället för en koppling. Då blir det alltså som i teckning 1 ovanför men utan kopplingen så det finns inget som är utbytbart. En fördel blir ju att det inte kan läcka, en annan att det blir snyggare.
Det bryter ju ändå mot regeln om att sticka ut 100 mm från väggen men böjen finns där ju redan så rören behöver inte kapas (förrän t-kopplingen upp till duschblandaren). Vore detta en bra lösning?
En möjlig anledning till att rörkillen inte bara lät rören sticka ut ur väggen är att han inte använder skruvade utan pressade (osäker på orden) kopplingar. Det hade kanske blivit för trångt att komma åt med maskinen efteråt, så han satte ihop rörbitarna och stack dem genom väggen före.
Nån som vet om det finns snyggare rörhållare?
Regeln om 100 mm och vinkelrätt ger möjligheter att foga rören hur man vill efter plattsättningen. Dessutom ges bättre möjlighet att borra två fina hål i kaklet samt ger bästa förutsättningen att sätta manschetter. Bestämmelsen är rationell och funktionell. Kopplingar är inget man bör vara rädd för så till den grad att man i dit fall bockar röret innan kakelsättningen. Däremot ska kopplingen i sin helhet inte vara inbyggd. Nackdelen med bockningen är att om böjarna inte hamnar på rätt nivå i förhållande till kaklet och rören sinsemellan så måste rören justeras vilket kan medföra påfrestning i tätskikt och dessutom utseendemässigt ingen höjdare.leptogenys skrev:Chefen kommer förbi i eftermiddag men jag pratade precis med en snickarbekant som föreslog att man sätter ett böjt rör i stället för en koppling. Då blir det alltså som i teckning 1 ovanför men utan kopplingen så det finns inget som är utbytbart. En fördel blir ju att det inte kan läcka, en annan att det blir snyggare.
Det bryter ju ändå mot regeln om att sticka ut 100 mm från väggen men böjen finns där ju redan så rören behöver inte kapas (förrän t-kopplingen upp till duschblandaren). Vore detta en bra lösning?
En möjlig anledning till att rörkillen inte bara lät rören sticka ut ur väggen är att han inte använder skruvade utan pressade (osäker på orden) kopplingar. Det hade kanske blivit för trångt att komma åt med maskinen efteråt, så han satte ihop rörbitarna och stack dem genom väggen före.
Hehe, bra liknelse den också! Det har jag faktiskt inte funderat på än men vitt passar som tidigare nämnts rätt bra i mitt badrum. Jag tittar dock gärna på alternativ när jag kommer så långt.Thomas59 skrev:
Hur långt ut från kaklet bör kopplingen sitta för att anses vara utbytbar? Om man mot förmodan behöver byta ut en presskoppling så får man väl kapa röret och förlorar då litet avstånd mot väggen, eller?OHE skrev:Regeln om 100 mm och vinkelrätt ger möjligheter att foga rören hur man vill efter plattsättningen. Dessutom ges bättre möjlighet att borra två fina hål i kaklet samt ger bästa förutsättningen att sätta manschetter. Bestämmelsen är rationell och funktionell. Kopplingar är inget man bör vara rädd för så till den grad att man i dit fall bockar röret innan kakelsättningen. Däremot ska kopplingen i sin helhet inte vara inbyggd. Nackdelen med bockningen är att om böjarna inte hamnar på rätt nivå i förhållande till kaklet och rören sinsemellan så måste rören justeras vilket kan medföra påfrestning i tätskikt och dessutom utseendemässigt ingen höjdare.
Jag vill gärna hålla rören så nära väggen som möjligt för att de inte ska vara i vägen men också för att de måste gå igenom aluminiumprofilen till en svängbar duschdörr. Vid en lösning med koppling på "utbytbart" avstånd känns det som att man kommer ut en bra bit från väggen med rören.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Just av dessa anledningar som jag menade att man bara sticker in två rör ca. 100mm och sen sätter man vanliga kopplingar på detta utefter att kakeln är satt och då får man lagom avstånd och har lätt för att byta koppling om det behövs.leptogenys skrev:Hur långt ut från kaklet bör kopplingen sitta för att anses vara utbytbar? Om man mot förmodan behöver byta ut en presskoppling så får man väl kapa röret och förlorar då litet avstånd mot väggen, eller?
Jag vill gärna hålla rören så nära väggen som möjligt för att de inte ska vara i vägen men också för att de måste gå igenom aluminiumprofilen till en svängbar duschdörr. Vid en lösning med koppling på "utbytbart" avstånd känns det som att man kommer ut en bra bit från väggen med rören.



