Har som någon tidigare här på forumet köpt en rörelsevakt på Jula med ingångarna L, L1 & N.
Har någon en uppfattning om hur det skall kopplas?
Och i dosan ser man ju en blå som går "igenom" utan att vara kopplad i strömbrytaren, en brun som kommer nerifrån till dosan och som fortsätter ut från dosan och upp i väggen, samt en grön som går från strömbrytaren och upp i väggen.
När jag kollar i lampan i taket så går det in en blå och en grön sladd till lampan.
Har någon en uppfattning om hur det skall kopplas?
Och i dosan ser man ju en blå som går "igenom" utan att vara kopplad i strömbrytaren, en brun som kommer nerifrån till dosan och som fortsätter ut från dosan och upp i väggen, samt en grön som går från strömbrytaren och upp i väggen.
När jag kollar i lampan i taket så går det in en blå och en grön sladd till lampan.
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Hej.
Trådarna som kommer nerifrån är fas (brun) och nolla (blå).
Trådarna upp är de båda ovanstående + grön tändtråd till lampan.
Fas ska in på L och fortsätta upp till takdosan, Nollan ska in på N och fortsätta upp.
Grön tändtråd ska in på L med en pil ut eller med symbolen ~
Lycka till.
Trådarna som kommer nerifrån är fas (brun) och nolla (blå).
Trådarna upp är de båda ovanstående + grön tändtråd till lampan.
Fas ska in på L och fortsätta upp till takdosan, Nollan ska in på N och fortsätta upp.
Grön tändtråd ska in på L med en pil ut eller med symbolen ~
Lycka till.
Tack för snabbt svar.
Men då ska jag bara kapa den blå i uttaget och sätta in båda ändarna i N då?
DSå tändtråden skall vara på L1 då?
Men då ska jag bara kapa den blå i uttaget och sätta in båda ändarna i N då?
DSå tändtråden skall vara på L1 då?
men hur lägger jag upp bilden? Jag har bild i datorn.
bilden skall vridas ett kvarts varv medsols. Alltså den vänstra sidan är upp.
nej. Har inget att kolla med.
ok. Tack för alla tips!
Nu funkar det! Tack.
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Jag tycker att det är lite märkligt att det är en grön tändtråd... Jag har för mig att grön ledare är förbjudet i Sverige pågrund av att den lätt kan förväxlas med grön-gul.
Visst det kan vara en gammal installation med gamla färgbestämmelser, men i såfall är det märkligt med bl.a. brun fas. Eller så kanske man får använda grön FK?
Visst det kan vara en gammal installation med gamla färgbestämmelser, men i såfall är det märkligt med bl.a. brun fas. Eller så kanske man får använda grön FK?
Nej, grön eller gul FK är förbjudet sedan länge och brun är fas numera.Patrik_Hed skrev:Jag tycker att det är lite märkligt att det är en grön tändtråd... Jag har för mig att grön ledare är förbjudet i Sverige pågrund av att den lätt kan förväxlas med grön-gul.