Har som någon tidigare här på forumet köpt en rörelsevakt på Jula med ingångarna L, L1 & N.

Har någon en uppfattning om hur det skall kopplas?

Och i dosan ser man ju en blå som går "igenom" utan att vara kopplad i strömbrytaren, en brun som kommer nerifrån till dosan och som fortsätter ut från dosan och upp i väggen, samt en grön som går från strömbrytaren och upp i väggen.

När jag kollar i lampan i taket så går det in en blå och en grön sladd till lampan.

Hej.
Trådarna som kommer nerifrån är fas (brun) och nolla (blå).
Trådarna upp är de båda ovanstående + grön tändtråd till lampan.

Fas ska in på L och fortsätta upp till takdosan, Nollan ska in på N och fortsätta upp.
Grön tändtråd ska in på L med en pil ut eller med symbolen ~

Lycka till.

Tack för snabbt svar.

Men då ska jag bara kapa den blå i uttaget och sätta in båda ändarna i N då?

DSå tändtråden skall vara på L1 då?

Nej, gör inte på det viset!!
Lägg gärna upp en eller ett par bilder, då blir det lättare att förklara.

men hur lägger jag upp bilden? Jag har bild i datorn.

DSC04556.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fattade hur man gjorde.....:o)

bilden skall vridas ett kvarts varv medsols. Alltså den vänstra sidan är upp.

Detdär verkar lurigt, får fundera ett tag.
Har du kollat att det är spänning på de bruna?

nej. Har inget att kolla med.

Gör som Kopparkulla skrev så blir det bra.. Det lär vara L + pil, inte L1 som du skrev..
Försäkra dig naturligtvis om att det är strömlöst innan du börjar, slå från huvudbrytaren och kolla så lampan slocknat.

Redigerat:
ok. Tack för alla tips!

Nu funkar det! Tack.

Slugge skrev:
Gör som Kopparkulla skrev så blir det bra.. Det lär vara L + pil, inte L1 som du skrev..
Försäkra dig naturligtvis om att det är strömlöst innan du börjar, slå från huvudbrytaren och kolla så lampan slocknat.
Jo jag tackar........ Det lät lite feminint! :D

Jag tycker att det är lite märkligt att det är en grön tändtråd... Jag har för mig att grön ledare är förbjudet i Sverige pågrund av att den lätt kan förväxlas med grön-gul.
Visst det kan vara en gammal installation med gamla färgbestämmelser, men i såfall är det märkligt med bl.a. brun fas. Eller så kanske man får använda grön FK?

Patrik_Hed skrev:
Jag tycker att det är lite märkligt att det är en grön tändtråd... Jag har för mig att grön ledare är förbjudet i Sverige pågrund av att den lätt kan förväxlas med grön-gul.
Visst det kan vara en gammal installation med gamla färgbestämmelser, men i såfall är det märkligt med bl.a. brun fas. Eller så kanske man får använda grön FK?
Nej, grön eller gul FK är förbjudet sedan länge och brun är fas numera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.