I många år kört vanliga, billiga!!, rörelsedetektorer med skymningsrelä, den svarta, stor boll. Funkat utmärkt i alla tider men nu var det dags att byta ut och det blir ju inte en utan fem då... :( Varit lite skeptisk till Nexas rörelsevakt som fått en del klagomål på att funka dåligt vinterhalvåret, batteridrift. Så trodde det var ett smart drag att köpa Nordlux lampor med inbyggd rörelse, skymningsrelä. Men för det första...det finns galet många lampor att välja på nu med led, olika storlekar och form. Men för Nordlux lampa med E27 sockel hittade jag ingen lampa som fick plats, letade överallt och trodde mig hitta en LED stavlampa, dyr som pocker, med plastförpackning som gör det omöjligt att lämna tillbaka, så är den för lång! Hopplöst. Eftersom det inte går att vidarekoppla inbyggda sensorn i denna lampa till en lyktstolpe jag har, så köpte jag Kjells Ledsavers med inbyggda sensorer i lampan, får inte heller plats i glaskåpan som ska på efter lampan är på plats! Så nu har jag som alternativ kvar att testa Kjells 433 MHz lampor och då tillbaka till en utomhus sensor från Nexa igen.

Långt inlägg och mycket gnäll men se det som ett tips att dubbelchecka storlek på lampan då ni ska ha nya lampor till armaturer med nån form av kåpa över, särskilt om man köper via nätet och kladdigt att returnera.

Så till frågan, några bra utomhus lösningar till belysning? Rörelsedetektorer med skymningsrelä eller andra varianter, inbyggda i lampor, 433 MHz? Z-wave möjligen, men har svårt med täckningen tycker jag. Zigbee går bort, får räcka med protokoll för min del.

Kamera skulle kunna vara ett alternativ, bara jag kan trigga via något, IFTTT i värsta fall...eller något annat. Isåfall en bullet kamera till salu :)

Detektering via kameror och bildinnehåll är kända för att vara notoriskt osäkra.
Styrning via IFTTT introducera fördröjningar som ligger utanför din kontroll.

Vad är det för lampor du ska styra? Antal? Placering?

Vanliga armaturer med rörelsedetektor brukar funka bra, men det låter på dig att du har några speciella krav som vi inte känner till.

Det som är kvar att få igång är en befintlig lyktstolpe med två lampor i, att byta ut denna mot någon ny med sensor är liksom inte aktuellt. Denna är ansluten i samma kopplingsdosa som ny Nordlux beskrivet i första inlägget. Så jag kan därför enbart strömsätta denna permanent, behöver alltså lampor som kan bryta själva, 433 MHz eller Z-wave är ju alternativ jag känner funkar. Och en tillförlitlig rörelsedetektor med skymningsrelä som funkar utomhus.

Denna har jag ju missat, http://www.nexa.se/vara-produkter/zwave/sp816-rorelsevakt ser ju ut precis som den billiga modell jag haft och som funkat utmärkt under lång tid.

Någon som har erfarenhet av? Är inte batteridrift ett problem när det blir kallt? Fått den uppfattning på en del betyg här o där på batteridrivna utomhussensorer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.