hej tänkte installera lite rörelsevakter på en del ställen typ förråd och toaletter mm
och dessa kräver ju nolla nu finns ej nolla vid strömbrytaren men kan jag då dra ner nolla från närmsta takdosa i respektive rum ?
och hur många nollor kan man dra från varje dosa ?

tacksam för svar :rolleyes:

tommib
Elektrikern kan sannolikt utan problem dra ner en nolla till de strömbrytare som krävs från närmaste kopplingsdosa. Det är eventuellt takdosan. Jag förstår inte riktigt frågan om hur många nollor man kan dra från varje dosa. Man drar de nollor som behövs för gruppen. Normalt ska en kopplingsdosa inte vara så överfylld att detta är en fråga.

okej tack för snabbt svar
angående nolla var undran mer spelar det någon roll från vilken grupp nollan kommer och om man skulle dra ner t.ex tre nollor från samma dosa till tre olika rörelsevakter .

tommib
Ja, det spelar roll. Du får absolut inte blanda grupper. Jag har också svårt att se ett läge där du kan dra ner nollor från en kopplingsdosa till multipla grupper. Det ska inte finnas tvärförbindelser mellan grupperna i systemet! Om det är utanpåliggande är det förstås möjligt men som sagt inte tillåtet.

Om de tre rörelsevakterna tillhör samma grupp så är det inget problem, förutsatt att trådarna fysiskt får plats.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
okej tack tänker lika var nog bara jag som formulerade mig konstigt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.