Hej!

Har en lite frågan om när jag ska montera upp en rörelsedetektor, är rätt så säker på hur jag vill ha det och inkoppling, men det är ju aldrig fel att få andras åsikter.

Detta är hur jag tänkt mig och lite om hur det ser ur.

Lampan som ska tändas när någon närmar sig sitter på garaget, det jag då tänkt mig är att sätta upp detektorn där den passar bra möjligtvis längst upp till höger där den har bra skydd från väder från tak, även om IP klassen självklart är bra och den tål väta.

Det jag igentligen är intresserad av är dock om hur jag tänkt göra inkopplingen låter bra.
Inkommande går till en dosa längst upp på höger sida i taket efter en träbalk, till denna dosa är ju då både utebelysninslampan samt strömbrytare kopplad.

Men då jag fortfarande vill lätt kunna stänga av lampan helt om det behövs så hade jag tänkt att jag kör tenntråden (återledaren till lampan) genom reläet, så att det på så vis bara är att jag stänger av hela funktionen om jag har lampans strömbrytare frånslagen.

Förkyld och trött, så kan ha missat nåt, men tycker detta borde vara okay, dock så är jag inte helt uppdaterad längre vad lagarna säger, då det var en tid sedan jag både gjorde utbildning och höll på med Elinstallationer.

*Jag har inte sett någon passande armatur med inbyggd rörelsevakt, så detta känns inte som ett alternativ.

När jag ändå skrev om detta, så kan jag höra om folk här vet om några liknande bra Forum inom EL/Elektronik samt också IT.

Som du säkert förstår så får du inte göra den här installationen. Det får bara en elektriker göra. Använd sökfunktionen i forumet så hittar du flera andra trådar om samma ämne.

En sak till.

EKK eller EKLK vid utomhusinstallationer, samt för och nackdelar för den ena eller andra typen av kabel.

Era tankar, får se om de stämmer överens med vad jag tror och tycker.

Doldr skrev:
Som du säkert förstår så får du inte göra den här installationen. Det får bara en elektriker göra. Använd sökfunktionen i forumet så hittar du flera andra trådar om samma ämne.
Jag vet redan detta, självklart, men jag har gjort hela den tidigare installationen av garaget och fått den avsynad, att sedan ansvaret ligger på mig ändå i slutändan bryr jag mig inget om då jag sparar mycket pengar, samt att jag vet att de installationerna jag gjort inte är sämre än en installation som en erfaren Elektriker skulle gjort.

det enda jag vill göra är att kolla upp reglerna då och då eftersom jag inte hinner med att vara uppdaterad, liknande inkopplingar är ju igentligen inga problem att utföra.

Jag gör inga halvdana installationer, det jag sätter upp blir bra, och det är också vad jag hört av Elektriker jag tagit till mig för att syna av mina installationer.

Förutom Utbildningen, så har jag faktiskt varit med och som El-installatör på både industri och firmor, dock fick jag aldrig lärlingstiden avklarad och hamnade inom ett annat yrke.
egentligen får man väl inte kalla sig El-installatör utan avklarad lärlingstid, men jag kom inte på nåt bättre namn.

Redigerat:
Beroende på förläggning av kabeln så hade jag valt EKLK då den är lättare att få rak och fin.

Om du använder EKK måste du se till så att den tål solens UV strålning

Jag skulle använt EQLQ easy.

//Patrik

Rikard Ågren skrev:
Om du använder EKK måste du se till så att den tål solens UV strålning
Japp, skippar ju Ekk-Light :D

FredrikR skrev:
Beroende på förläggning av kabeln så hade jag valt EKLK då den är lättare att få rak och fin.
Känns mindre viktigt i vissa fall då,om man tex måste bunta fast kabeln, men visst är detta så.

Själv tycker jag dock fördelarna med Manteln, som gör den mer lättformlig kommer när man gör inomhusinstallationer (som med kulon).

Själva skalningen är i min mening också otroligt mycket lättare med de mantlade kabeltyperna ;D

Redigerat:
Då har jag rensat bort några behörighetsinlägg.

Vill bara påminna. Det är OK med ETT inlägg i en tråd där man påpekar att en åtgärd är behörighetskrävande.

Ang huvudfrågan i TS första inlägg.

Såvitt jag vet så gör man just så med brytaren.

En tänkbar nackdel är att vissa rörelsesensorer har en "programmering", man kan få dem att vara på hela tiden och andra beteenden genom korta på och tillslag från brytaren. Inte alltid man vill ha ett sådant beteende, och vem kommer ihåg om det var 1 eller 2 tillslag som får en att lysa hela tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.