Hej. Jag är i full färd med att byta mina trappströmbrytare i mitt förråd som har dubbla ingångar och dubbla lysrör, till rörelsevakter och skulle behöva hjälp med om jag tänkt helt rätt.

Jag tar det muntligt och sedan bild:

Fas + nolla in i KD(kopplinsdosa)
Separata nollor till alla 4 källor
Separata faser till rörelsevakterna på in-porten.
Tändtrådar från alla 4 källor, sammankopplade i kopplingsdosan

Det är tändtrådarna jag är mest fundersam över, om jag tänker rätt på. Jag skickar ju ut 230V till samtliga punkter, inkl. bakvänt till den andra rörelsevakten, det lär ju få den säkringen att ryka rätt snabbt.
Att skicka dubbla TT till båda lysrören från vardera rörelsevakter gör ju ingen skillnad.

Ursäkta det risiga paint-jobbet

lysror.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta kanske hjälper dig på traven: HÄR
Rörelsevakterna/detektorerna ska vara paralellkopplade.

Redigerat:
Det är rätt tänkt, det kommer att fungera. Säkringen går inte om en vakt får 230 V "baklänges".

Glöm inte att dra fram skyddsjord till armaturerna.

mycke_nu skrev:
Det är rätt tänkt, det kommer att fungera. Säkringen går inte om en vakt får 230 V "baklänges".

Glöm inte att dra fram skyddsjord till armaturerna.
Nä borde den inte göra. Är mest kluven när man aktiverar ena som matar TTn o sen går jag igenom och aktiverar den andra. Fick tipset att koppla båda TTarna till en kontaktor, kanske är smidigare?
Har ju ett par eluttag och RVn har On/Off/Auto, kan ju skydda uttagen genom att koppla dessa på kontaktorn, så styr jag allt via RVn, borde vara smidigt. Iaf de uttag som är tänkt till arbetsbänken, eller är det overkill?

Redigerat:
Så länge du matar allt från samma enfasgrupp, och rörelsevakterna innehåller ett mekaniskt relä så händer ingenting farligt.

Bo.Siltberg skrev:
Så länge du matar allt från samma enfasgrupp, och rörelsevakterna innehåller ett mekaniskt relä så händer ingenting farligt.
Nu menar du min ursprungsfråga va? Inte med inblandningen av en kontaktor?
Blir samma enfasgrupp, det är ett förråd som matas från huset

Nä, någon kontaktor behöver du inte. Det kan däremot behövas om antalet lysrör ökar. Kolla bruxet för rörelsevakten, de brukar vara ganska restriktiva med max lysrörseffekt.

300W låg dessa på och har svårt att se att jag kommer upp i de mängderna men blev nu tveksam, är ju dubbla rör i båda armaturerna. Aja, grundlösningen är iaf genomförbar och det nöjer jag mig med, om nu watt-talet ligger runt eller över gränsen så får jag installera en kontaktor. På så sätt kan jag försäkra mig om att inte batteriladdaren till skruvdragaren står på om jag glömmer bort den. Har även en "docka" till telefon som glöms bort titt som tätt.

Kopplade in den ena som fungerar klockrent efter lite sänkning av ljudsensorn.
Skulle dra dit den andra men fick se detta på befintlig brytare o behöver köpa lite 4G1,5. Någon(svärfar) har snålat in på kabel o använt jorden som tändtråd. Är väl ok(egentligen inte, jag vet) om jag känner till det men det känns inte rätt att låta det sitta kvar sådär.
ImageUploadedByByggahus.se1401579028.161071.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja så får man inte göra.
Men behöver du byta kabel? Det har uppenbarligen varit en trappkoppling tidigare eftersom det är en trappkopplare. Nu behöver du inte det längre då du ska ersätta strömbrytaren med en rörelsevakt, eller?

Edit: Jo, rörelsevakten behöver nolla...

E1315004 kräver ingen nolla.

Bo.Siltberg skrev:
Ja så får man inte göra.
Men behöver du byta kabel? Det har uppenbarligen varit en trappkoppling tidigare eftersom det är en trappkopplare. Nu behöver du inte det längre då du ska ersätta strömbrytaren med en rörelsevakt, eller?

Edit: Jo, rörelsevakten behöver nolla...
Jag har en k.dosa ovanför, kopplar 4G med fas o nolla där, så använder jag mig av endast blå från ursprungliga kabel som tändtråd in från andra hållet till k.dosan, numrerar och skriver trådarnas funktion, så behöver jag inte dra om 20m 4G-kabel.

elmont skrev:
E1315004 kräver ingen nolla.
Kan tyvärr inte motivera priset på en sånn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.