2 475 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Rörelsesensor och LED
Jag har en vanlig ELJO rörelsesensor som skall styra ledspottar. Tyvärr, har jag nu märkt, att rörelsesensorn kräver minst 40 W för att funka och mina ledspottar är inte på långa vägar på 40 W. Sensorn funkar alltså inte. Gör detta att lösa (på någon annat sätt än att koppla in en ytterligare strömförbrukare/lampa så jag sammanlagt når över 40 W)?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Japp det hjälper att sätta dit mer glödljus men då missar man vitsen med LED.
Det finns rörelsesensorer som kan driva vilken last som helst men de kräver nolla till sensorn.
(Dessa tvåtrådsgrejor kommer att försvinna då glödlampan helt förbjuds)
Protte
Det finns rörelsesensorer som kan driva vilken last som helst men de kräver nolla till sensorn.
(Dessa tvåtrådsgrejor kommer att försvinna då glödlampan helt förbjuds)
Protte
Finns rörelsevakter som inte behöver någon minimibelastning. Vi brukar koppla rörelsevakter till kontaktorer och den spole i en kontaktor kan inte ta många watt.tompa_70 skrev:Jag har en vanlig ELJO rörelsesensor som skall styra ledspottar. Tyvärr, har jag nu märkt, att rörelsesensorn kräver minst 40 W för att funka och mina ledspottar är inte på långa vägar på 40 W. Sensorn funkar alltså inte. Gör detta att lösa (på någon annat sätt än att koppla in en ytterligare strömförbrukare/lampa så jag sammanlagt når över 40 W)?
Edit: Är väl snarare så att de oftast inte krävs nån minimilast.. är väl potentialfri reläkontakt.. varför skulle de krävas minimilast?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Rrrrrr det finns rörelsevakter som ersätter brytare och de är utan nolla och tar ström till driften genom glödlampan. Det blir samma problem som med dimmers och ickelinjär last.
Protte
Protte
Klicka här för att svara