Hej, vi flyttade nyligen in i vårt tegelhus från 1917. Det är krypgrund med tegelväggar + puts på innerväggarna.
Vi har känt lukt i ett av rummen (rummet längst bort från krypgrundsingången) och började då riva ut golven för att kika hur det låg till. Till min stora förvåning när jag rev upp golv och isolering så hittar jag en gjuten platta under träbjälklaget.. Va in i krypgrunden igår kväll och tog mig hela vägen bort men kunde tyvärr inte se in i det rummet, Alla väggar i hela huset är teglade ner till mark med små öppningar mellan varje "skepp" att krypa igenom, men då inte in i detta sista rum. Så jag kan tyvärr inte ta reda på om det är ett svävande betongbjälklag, om det är isolerat under gjutningen eller helt o-isolerad platta. Vilket jag förstått kan påverka lite hur ev fuktspärr osv ska placeras. Krypgrunden har en höjd på kanske 30-50cm.

Jag vet att tidigare ägare renoverade huset och framförallt rummen i denna delen av huset på 70-80 talet. Gissar att gjuten platta inte är från 1917?.. Att tillägga är att vi köpte ett dödsbo så finns tyvärr ingen tidigare ägare att fråga.

Hur som helst, direkt på betongen låg det idag svart vindpapp, sen stod bjälklaget i trä direkt på det med isolering mellan och sen spånskivor på. Pappen har vittrat sönder på sina ställen och isoleringen hade förhöjda fuktvärden på vissa ställen, vilket jag gissar är anledningen till lukten.

Nu till min fråga, hur ska jag gå till väga när jag bygger upp detta igen.
1. Måste jag ta reda på hur plattan är byggd (isolerad/o-isolerad/svävande)? eller kvittar det? funderade på om jag kanske kan borra ett hål en bra bit ner i betongen och ser vad jag når.
2. Hur och i vilken ordning ska nya materialen hamna på, samt vilka material/teknik ska det vara, fukt/ångspärr direkt mot plattan och uppvikt mot vägg, tätning mot vägg, osv osv. Någon som har erfarenhet eller kunnig på området?

Känner mig lite vilsen på området så uppskattar den hjälp jag kan få. Rädd att skapa nya fukt/lukt problem i huset om det blir fel. Även lite vilsen på vilken typ av hantverkare eller proffs jag kan kontakta för rådgivning, men tänkte jag börjar här hos er! :)

/Pontus

Redigerat:
Visualisering av teglade väggar + gjuten platta och hur bjälklag och isolering kommer byggas ovanpå. Kanske tydliggör vad jag pratar om.
Just nu lutar det åt att lägga ångspärr mot platta och upp mot grundväggarna som en "pool" och täta med en dubbelhäftande åldringsbeständig skarvtejp gjord för betong/puts i höjd med spångolvet runt hela rummet.

• Visualisering av teglade väggar med gjuten platta, samt konstruktion för bjälklag och isolering ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten uppdatering, hade en firma här för konsultation, och det blir ett svävande bjälklag (på justerbara fötter) så det blir en luftspalt över hela plattan, sedan öppnas två st mindre öppningar till krypgrunden i rummet bredvid för att cirkulera runt luften. Kommer använda Hunton vindtät skivor mellan bjälklaget som "trossbotten".
Om någon annan mot förmodan stöter på samma situation som jag 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.