220 läst ·
4 svar
220 läst
4 svar
Rördragning vid installation med centralt placerade drivdon
Hej, planerar för en installation i ett mindre hus som vi köpt. Centralens placering mitt i huset gör att jag ganska enkelt kan samla alla LED drivdon för undervåningen i samma skrubb som centralen sitter i. Inser dock att i vissa utrymmen med flera sektioner av spottar så blir det väldigt många tändtrådar som ska tillbaka till centralen från takdosan i rummet. I de flesta fall så drar jag matningen från centralen till en takdosa i rummet och att klämma in 4-5 tändtrådar i den slangen känns tight. Hur brukar ni lösa detta? Drar ni en separat slang med matning till takdosan och sen en extra slang bara med tändtrådar tillbaka till centralen? Vad är praxis? Detta gäller alltså för ett projekt där jag vill ha drivdonen centralt placerade.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Kanske inte svar på din fråga, men har du kollat hur långa dragningar drivdonen tillåter? De brukar ha en maxlängd av EMC-skäl (Så att de inte stör saker i omgivningen).
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jo. Klart man kan dra en 20mm slang, men många tak och kopplingsdosor har bara 16mm muffar. Ser så många installationer med drivdon i centralen, till och med DIN monterade drivdon så blev fundersam på hur ni andra löser det.13th Marine skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fel vid installation av diskho i stenskiva
Kök -
Vad gäller vid installation av ugn och micro?
El -
Tips vid installation av vattenburen golvvärme - flytspackla vs EPS?
Golv -
ytterliggare en tråd om rördragning och installationstips vid FTX.
Ventilation -
Allt om vattenmätare och rördragningar vid installation
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus