2 648 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Rördragning innertak
Vi ska dra lite nya VP-rör för el i taket. Taket kommer bestå av gips + glespanelen (20 mm) som nu sitter där. Ovanför glespanelen är det nån typ av tjärpapp.
Det får plats att dra rören mellan glespanelen men tvärsöver blir det svårare. Hur skulle ni gjort? Såga av panelen där rören dras eller göra hål i pappen och dra ovan den? (ovanför pappen är det vinda med isolering, så iså fall måste jag flytta isoleringen och dra rör, eller finns det något smidigare sätt?)
Det får plats att dra rören mellan glespanelen men tvärsöver blir det svårare. Hur skulle ni gjort? Såga av panelen där rören dras eller göra hål i pappen och dra ovan den? (ovanför pappen är det vinda med isolering, så iså fall måste jag flytta isoleringen och dra rör, eller finns det något smidigare sätt?)
Går det inte att pilla rören mellan papp och gles då? Så gör jag i dom fallen fast det brukar vara plast iofs.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Lyft lite på pappen så röret får plats.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om du inte redan glesat så gör det efter rördragningen
Det brukar i och för sig inte snickarna tycka om
Det brukar i och för sig inte snickarna tycka om
Det är redan glesat, det är ett gammal innertak jag byter och ska få lite ny el dragen i samband med det.
Där jag haft plast tidigare har det gått bra peta ovanför glespanelen då plasten ger efter lite, men pappen är rätt stum. Den gamla elen är dragen ovan pappen på vindan men vill försöka slippa det om det går.
Där jag haft plast tidigare har det gått bra peta ovanför glespanelen då plasten ger efter lite, men pappen är rätt stum. Den gamla elen är dragen ovan pappen på vindan men vill försöka slippa det om det går.
Ok, kanske ska satsa på att borra/såga i glespanelen där rören ska dra tvärsöver då.
Angående hål i pappen, kan ni som svarat läsa denna fråga och kommentera?
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/145331-ny-angspaerr-vid-byte-innertak.html
Angående hål i pappen, kan ni som svarat läsa denna fråga och kommentera?
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/145331-ny-angspaerr-vid-byte-innertak.html
Har man papp så har man ingen ångspärr, det behöver man inte om man har "rätt" typ av isolering tex sågspån och cellulosafiber, då vandrar fukten ut genom isoleringen. Med isolering typ Gullfiber får man inte den fuktvandringen och fukten fryser när den når nollpunkten i isoleringen, där bildas is och den isolerande förmågan minkar varefter nollpunkten flyttas inåt i väggen. Det får till följd att "isklumpen" växer, isoleringen försämras än mer osv.osv.
Klicka här för att svara