Jahaja. Skall man se något positivt i detta så är det att tigersågen jag köpte på Clas O är jättebra. Den skar blixtsnabbt av det gamla ventilationsröret (vilket jag ville) och hann ta sig igenom det bakomliggande radiatorröret också (vilket jag inte ville) innan jag hann stänga av. Jätteeffektivt. Och ungarna tyckte att vattensprutet var kul, "som i farbror Melkers hus i Saltkråkan". Idag blir det ingen söndagspromenad, det blir 'damage control' istället.

Röret jag sågade av är förmodligen från husets byggår, 1936, och dimensionen någonstans mellan 33 och 34 millimeter. Med tanke på att skjutmåttet är från Biltema kan man inte vara för säker, det är dock inte fråga om 35 mm. Första frågan - nån som vet vilken dimension röret kan ha? Nån som vet var man skaffar klämringskopplingar för denna dimension? Och medan jag ändå har tömt radiatorsystemet tänker jag hänga på en radiator. Andra frågan - vilken dimension är bäst att använda fram till nya radiatorn?

"Denna dagen, ett liv" som Melker brukade säga...

Och som vanligt hittar man ju ett svar i en annan tråd strax efter det att man har postat:

lordi skrev:
Hej, ditt rör är ca 33-34 utvändigt, alltså ett 1" rör. Går under benämningen DN 25.
Lite knepigt om man inte är insatt i rördimensioner :)
Så du ska köpa en Unifix i storlek 25.
Men frågan om dimension återstår, och sedan passar jag på att slänga in en till:
Hur får jag isär rördelarna så att jag kan foga in de två nya klämringskopplingarna? När man jobbar med avlopp använder man ju en särskild del som man kan skjuta ihop lite grand så att man får in de andra bitarna, hur gör man här om det inte finns någon flex i rörsystemet? Vad jag minns så har ju klämringskopplingar en hals på insidan som gör att man inte kan skjuta rören hit och dit?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.