Jahaja. Skall man se något positivt i detta så är det att tigersågen jag köpte på Clas O är jättebra. Den skar blixtsnabbt av det gamla ventilationsröret (vilket jag ville) och hann ta sig igenom det bakomliggande radiatorröret också (vilket jag inte ville) innan jag hann stänga av. Jätteeffektivt. Och ungarna tyckte att vattensprutet var kul, "som i farbror Melkers hus i Saltkråkan". Idag blir det ingen söndagspromenad, det blir 'damage control' istället.
Röret jag sågade av är förmodligen från husets byggår, 1936, och dimensionen någonstans mellan 33 och 34 millimeter. Med tanke på att skjutmåttet är från Biltema kan man inte vara för säker, det är dock inte fråga om 35 mm. Första frågan - nån som vet vilken dimension röret kan ha? Nån som vet var man skaffar klämringskopplingar för denna dimension? Och medan jag ändå har tömt radiatorsystemet tänker jag hänga på en radiator. Andra frågan - vilken dimension är bäst att använda fram till nya radiatorn?
"Denna dagen, ett liv" som Melker brukade säga...