F Fredrik K80 skrev:
Men vad har svanhalsen för syfte gentemot den vanliga 90 böjen? Är det just att den är enklare att dra tråd i?🤔
Det är väl att den kan placeras i ett skarpt hörn utan rundning.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Den är för att det går mycket lättare att trycka igenom dragfjädern, radien på böjen blir ju mycket större. 90 gradare är ofta lika med stopp och att man måste fiska fram fjädern med en pianotråd.
Lokalt hos oss kallas 90 gradare för "Wedin bock" efter en som vägrade att göra en motbock (svanhals) och därför fick "fiska" i näst intill alla rum där man gick från tak till vägg.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Mmm sant. Problemet har dock varit att slangen hela tiden vill åka tillbaks igen, därav jag såg fördelen med en färdig Rörböj
Om slangen vill "krypa"så sätt fast den med en spik och lite najtråd.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Mmm sant. Problemet har dock varit att slangen hela tiden vill åka tillbaks igen, därav jag såg fördelen med en färdig Rörböj
Jag har inte testat själv men denna fungerar nog:
https://www.elbutik.se/product.html/dutts-clips-flexslang-16mm. Om taket under inte är målat än går det att skruva en kottling (regel) bredvid hålet för att fästa slangen istället.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag har inte testat själv men denna fungerar nog:
[länk]. Om taket under inte är målat än går det att skruva en kottling (regel) bredvid hålet för att fästa slangen istället.
Ahh den kan funka 👌

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.