Vad är det som gäller med rör upp från golvet egentligen vid badrumsrenovering?

Nu har vi haft 5 hantverkare hemma hos oss och jag tror vi har fått minst lika många svar på hur det ska lösas. Vi har ett hus/badrum byggt sent 70-tal med platta på mark och slipsats under klinker i badrummet.

Inkommande vatten kommer upp ganska nära ett hörn längs yttervägg. De förgrenar sig sedan till typ 3 varma och 3 kalla andra rör som går ner i golvet och ut till respektive ställe i badrummet. Inkommande rör går ner i golvet och fortsätter längs med yttervägg till nästa rum för att sedan så småningom vika av bort till pannan.

Jag har fått följande förslag (kanske glömt nåt...):
- Låta det vara som det är. Rören kommer vara under inkaklat badkar och ska vara ok när man renoverar (om svårt/"omöjligt" på annat sätt) - såklart med en avvikelserapport.
- Låta det vara förutom att man bygger in rören med en liten klack som man då våtspärrar/kaklar.
- Bygga en "champagnehylla" runt det hela mellan badkar/vägg med nån lucka antar jag.
- Bila ur och försöka dra om de korta (0,5m?) rörbitarna in i väggen mot nästa rum och sätta lucka antingen mot badrum eller mot andra sidan och ha alla förgreningar där.
- Bila ur och skarva (pressa?) de inkommande rören i golvet, gjuta igen och sedan göra förgreningar mot alla andra rör som går till badkar/dusch/kommod etc på ett mer lämpligt ställe. Typ under kommod eller nåt antar jag där de förhoppningsvis inte syns.

Alla varianter kanske är godkända? Bara att välja den hantverkaren man tror mest på?

Rör skall inte gå genom golv om man följer nu gällande regler. En klack är vanligt . Skarva rör får du definitivt inte göra dolt.

Välj den som föreslåk inspektionsmöjlighet eller klack......

Ungefär som jag tänkte då.. det konstiga är att en kollega i sin pågående renovering först fick förslaget att göra en klack, men istället vek de ner inkommande rör i golvet och pressade ihop dessa med gamla rören till kommoden (dvs skarv ingjuten i golvet). Sen drogs nya rör från "kommodväggen" ut till respektive plats (dusch/badkar/toa) och dolde alltså de förgreningarna i nya kommoden.

Det är ju ändå nån vvsare som kommit och gjort det.. borde de inte veta vad man får eller inte får göra?!?

Jo, de borde veta. Man kan göra avsteg, skriva avvikelser. Men då bör det vara befogat.

Sen är det ju inte lagstiftat hur man skall göra. Inte som med el. Fackman och entreprenör är inte samma sak.

Branchregler skall avtalas. Dvs om man vill bygga enligt Säker vatten som det heter, bkr för plattsättning. Eftersom det inte är lag.

Din kollega kanske inte har avtalat säker vatten? Men i "kommoden" är de kanske inspektionsbara. Om de är det, är de inte dolda. Då är det ok. Om skarven är i golvet är det inte ok.

Redigerat:
Mnja, vet inte hur avtalet ser ut, men säkert inte alltför specat.
Rören i golvet är ju helt klart dolda. De vid kommoden borde hamna bakom lådorna så det är säkert inga problem.

Hur som helst - vi har väl samma problem.. men om man gör en klack så borde det va ok då. Inte helt enligt regelboken, men åtminstone hyggligt säkert. Det går väl att få till någon annan variant också med lite vilja, men samtidigt så får man väl väga risk kontra ekonomi också.

Njaa. Klack kanske är OK. Men du har nog fortfarande ett krav på avstånd till vägg. har för mig 60mm. Om rören kommer för nära väggen så går det inte att komma åt på ett korrekt sätt med rörmanschetten.

Man blir ju onekligen nyfiken på vad det horisontella planet på klacken kallas.

Det kan ju inte kallas golv för där får det ju inte komma rör.

Right.. så tillbaks till ruta 1 mao :/
Med lite önskemåttande är det 2cm till (ytter)-vägg och mellan 20-40cm till innervägg beroende på vilka av alla rören är inkommande.

Jag bifogar en bild på härligheten :)
Vänster vägg är alltså yttervägg och bortre är vägg mot sovrum.
IMG_0596.jpg

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Du har 1 kall och 1 varm rör som kommer från pannrummet sen delar det sig som på bilden?

Fimpa alla utom inkommande varm&kall, dom gör du en klack runt, bila lite i golvet kanske så du kan få ut dom från vägg, dra nya rör till resp. tappställe, antingen rör i rör eller utanpåliggande.

Så nu fick du ett 6 svar :)

Jo, två av de sex "golv"-rören är ju inkommande kall/varm-vatten. de två utanpåliggande försvinner sen bort till badkar/duschblandaren. Övriga fyra som kommer från golvet är dragna bort till kommod samt toalett/bidé.

Kanske går det då, som du säger, att försöka bila upp de inkommande och få de att komma ut från bortre väggen istället samt göra alla förgreningar där mot nya rör och dra dessa helt i väggarna istället till sina respektive destinationer. Då kommer man ju faktiskt helt bort från rör i golvet. Kommer inte se så fint ut på väggen, men hela rasket ska ju döljas av ett inkaklat badkar så det spelar ingen roll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.