Hej
Har nyligen köpt ett hus som jag har börjat renovera (med hjälp såklart).
Lite fundersam kring elcentralen. Där kommer rören ut en bit ovanför centralen och sedan är det bara FK (heter det så) sista biten in i centralen.
Ser inte så fint ut.
Kan man bara sätta en skiva över det? Ska inte rören gå in i centralen?
Lite fundersam kring elcentralen. Där kommer rören ut en bit ovanför centralen och sedan är det bara FK (heter det så) sista biten in i centralen.
Ser inte så fint ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
H Hand Fallén skrev:Hej
Ser inte så fint ut.
[bild]
Jo de ska in i centralen. Korrekt åtgärd i detta fall är att sätta skarvmuff och slang på varje rör för att få in det i centralen, eller höja centralen.
En OK lösning kan vara en gipsskiva som döljer alltihop men som är lätt att demontera.
Ok. Har en bra elare som kanske ska få titta på detta då.
Är det ok om jag köper central, säkringar och allt annat på jula? Rutab.
Är det ok om jag köper central, säkringar och allt annat på jula? Rutab.
Har du en "bra elare" tycker jag du ska föra en dialog med honom och att ni gemensamt bestämmer vad ni ska köpa och vart. Det är troligen så att han kan köpa kvalitetsprodukter till ungefär samma kostnad som du kan köpa "lågprisprodukter" på Jula.
Varför envisas du med och fortsätta med dessa hantverkare?
Är det priset som styr alltihop? För det kan ju knappast vara resultatet och säkerhetens är ute efter.
Är det priset som styr alltihop? För det kan ju knappast vara resultatet och säkerhetens är ute efter.
Det är INTE ok att dölja lös fk bakom en gipsskiva.S SueCia skrev:
Det riktiga är att skarva varje rör så de går in i centralen, fk trådarna verkar vara tilltagna i längd så det är väl inget större problem för en elektriker....
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Hela jobbet är totalt oprofessionellt med stor överlängd på trådar. En EKK sitter klamrad med klammer avsedd för trä. Dessutom putssläpp. Jämna till putsen och byt till en modernare central. Se till som andra sagt att förlänga rören med muff och en bit rör. Och sät in JFB när du ändå håller på. Vill du ha lågpris tror jag det är bättre att leta på Tradera. Lågpris centraler och säkringar har en tendens att vara jobbiga att montera. Byt uttag och brytare och tråd eventuellt om till jordat överallt om det behövs. Det ser ju inte ut att vara någon särskilt komplicerad installation utan en normal villainstallation.
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
För att få en bredare central som täcker rören till vänster. Tänkte en 2x18 som ger gott om plats för expansion. Huvudbryrare och JFB tar 7 platser och så 15 säkringar, blir en hel del plats kvar. Tyvärr är ju 18-bredd lite dyrare. Men visst går det att behålla befintlig central och sätta JFB utanpå.useless skrev:
Ser ut som om centralen kom upp innan det var färdigputsat, sen gjordes aldrig jobbet klart.
Hursom, det minsta som behöver göras ur ett elsäkerhetsperspektiv är att trä på rör/slangsnuttar på de lösa trådarna och snygga till allt, beröringsskydd, sitter fast osv. Detta kräver att man lossar varje tråd. Jag hade plockat ner centralen, trätt på slang, putsat till väggen och satt upp samma central, om den är frisk.
Hursom, det minsta som behöver göras ur ett elsäkerhetsperspektiv är att trä på rör/slangsnuttar på de lösa trådarna och snygga till allt, beröringsskydd, sitter fast osv. Detta kräver att man lossar varje tråd. Jag hade plockat ner centralen, trätt på slang, putsat till väggen och satt upp samma central, om den är frisk.
Nu verkar det som det är ett troll.P peternilsson123 skrev:
Men motivationen verkar mest vara priset.... och enligt devisen "man får det man betalar för"
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
Fel ord av mig kanske. En OK lösning som inte är OK enligt regelverket då. Jag har behörighet själv och skulle inte göra så själv men jag skulle inte ens höja på ögonbrynen om jag hitta en sådan lösning i en privatpersons villa.H HSP skrev: